با هدف گشودن مهم‌ترین گره ترافیکی تهران

طولانی‌ترین تونل کشور گشایش یافت

گروه جامعه - پوران محمدی: تونل توحید به عنوان دومین تونل هوشمند شهری کشور، روز گذشته پس از 32 ماه تلاش شبانه‌روزی مهندسان، کارگران، پیمانکاران و مسوولان شهرداری تهران در حالی به صورت مردمی و با عبور نمادین خودروی 10 شهروند تهرانی افتتاح شد که مسوولان و متولیان حوزه ترافیک شهری امیدوارند افتتاح این تونل، مسکن دیگری برای بهبود وضعیت وخیم ترافیک پایتخت باشد. به گزارش «جام‌جم»، تونل 2200 متری توحید که کلنگ احداث آن سوم اردیبهشت 1386 از سوی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بر زمین زده شد پس از 3 سال فراز و نشیب ساعت 33 :9 صبح روز گذشته و همزمان با سی‌ویکمین سالگرد ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن اسلامی با طنین الله اکبر و پخش سرود‌های ایام پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شهردار تهران، جمعی از مدیران شهری و انبوهی از شهروندان تهرانی افتتاح شد.
کد خبر: ۳۱۰۳۹۱

تونل توحید با پول مردم ساخته شد

شهردار تهران در مراسم افتتاح دومین تونل هوشمند شهری کشور با تاکید بر این‌که در مقایسه با دیگر کشورها، تونل توحید یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری است که در بعد زمان و کیفیت رکورد زده است، افزود: افتتاح پروژه‌های شهری همواره با حضور مسوولان انجام می‌شود، اما از آنجا که تونل توحید با این حجم سنگین کار با پول مردم احداث شده است، باید به دست مردم نیز افتتاح شود.

قالیباف گفت: ترافیک و آلودگی هوا به مهم‌ترین دغدغه شهروندان تهرانی تبدیل شده و به این دلیل تقویت زیرساخت‌های شهری در بخش حمل‌ونقل و ترافیک در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

شهردار تهران با اشاره به ترافیک سنگین محدوده خیابان‌های جمهوری، زنجان و میدان توحید، پیش‌بینی کرد با افتتاح تونل توحید این گره ترافیکی برطرف شود.

قالیباف اظهار امیدواری کرد، افتتاح تونل توحید ضمن کاهش آلودگی صوتی و هوا، صرفه‌جویی در وقت و بهبود مشکلات روحی و روانی ناشی از ترافیک سنگین را برای شهروندان به ارمغان آورد.

کنترل تصویری تردد خودروها درون تونل

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک ویژه‌ای به منظور نظارت بر تردد خودروها و مدیریت ترافیک در تونل توحید گفت: تمام مسیر تونل توحید از رمپ شمالی تا انتهای رمپ جنوبی به وسیله دوربین‌های نظارتی کنترل می‌شود و با پوشش تصویری لحظه به لحظه بر تردد خودروها در این مسیر نظارت صورت می‌گیرد.

سیدجعفر تشکری هاشمی از استقرار نیروهای راهنمایی و رانندگی، اورژانس، آتش‌نشانی و گروه‌های امدادی در مجاورت تونل توحید خبرداد و افزود: در صورت بروز هر مشکل و حادثه‌ای در کوتاه‌ترین زمان مشکل رفع می‌شود و امدادرسانی بموقع امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به محدودیت‌های تردد در تونل توحید گفت: خودروهای حامل سوخت و موتورسیکلت‌ها مجاز به عبور از تونل توحید نیستند و باید از سطح تونل و خیابان‌های مجاور تردد کنند.

تاکید بر احداث تونل‌های زیرسطحی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه مراسم افتتاح تونل توحید با تاکید بر این‌که مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر تهران با تمام توان برای حل مشکلات شهروندان تلاش می‌کند، افزود: این پروژه با سرعت اجرایی بالا طبق قول شهردار تهران در موعد مقرر به بهره‌برداری رسید، اما به هیچ عنوان کیفیت در آن فدای سرعت نشده است؛ به طوری‌که ضریب ایمنی تونل توحید کاملا تضمین شده است.

حسن بیادی با بیان این‌که تاکید مدیریت شهری استفاده از زیر سطح زمین برای بهبود وضعیت ترافیکی پایتخت است، تصریح کرد: تونل توحید، آخرین پروژه تونل سازی برای روان‌سازی بار ترافیک شهر تهران نیست و شهرداری تهران در حال مطالعه برای احداث تونل‌های زیرسطحی است، هرچند معتقدیم عملیات اجرایی مترو نیز باید با سرعت بیشتری پیش برود.

سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز که یکی از مدعوین این مراسم بود، در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد با بهره‌‌برداری از تونل توحید، ترافیک سنگینی که بر اثر تلاقی همسطح میادین توحید، آزادی و جمهوری وجود داشت از بین رفته، تردد خودروها در این محدوده تا 40 درصد روان شود.پروژه تونل توحید دارای 2 رشته تونل دوقلوی مجاور و هر رشته دارای 3 باند رفت و برگشت هر کدام به طول 2136 متر است که 2 بزرگراه چمران و نواب را به هم متصل می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود با بهره‌‌برداری از تونل توحید، مشکل ترافیک در حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید چمران و خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید نواب صفوی برطرف شود.

به گزارش «جام‌جم»، تونل توحید از روز گذشته به روی خودروها گشوده شده، اما این تونل به مدت 2 ماه شب‌ها از ساعت 22 تا 6 بامداد برای نصب برخی تجهیزات و تکمیل پروژه مسدود خواهد بود.

* 150 خبرنگار، عکاس و تصویربردار سوار بر 2 اتوبوس روباز، جلوتر از کاروان اتوبوس‌های حامل تعدادی از شهروندان تهرانی در حرکت بودند.

* یکی از صحنه‌های جالب و به یادماندنی مراسم، حرکت نمادین کاروانی از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های قدیمی متعلق به چند دهه گذشته تا نسل جدید اتوبوس‌ها و تاکسی‌های امروزی از ورودی شمالی تا ورودی جنوبی تونل توحید بود که تماشای آنها، خاطرات نخستین سال‌های ورود اتوبوس و تاکسی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها را برای حاضران زنده می‌کرد.

* طول مسیر خط‌کشی میانی تونل توحید با شاخه‌های گل میخک تزئین شده بود که یادآور خیابان‌های مسیر حرکت خودروی حامل امام خمینی در روز 12 بهمن بود.

* به‌جز رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و جمعی از مدیران شهرداری تهران، هیچ مسوولی از دستگاه‌های دولتی و دیگر اعضای شورای شهر تهران در این مراسم حضور نداشتند. البته به گفته مسوولان شهرداری تهران، از آنجا که قرار بود افتتاح تونل توحید به دست شهروندان تهرانی صورت گیرد، از مسوولان دولتی برای شرکت در مراسم دعوت نشده بود.

* اطراف محوطه بیرونی تونل، تعدادی از شهروندان و دانش‌آموزان به مسافران و سرنشینان اتوبوس‌ها شاخه‌های گل هدیه می‌دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها