میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در مصاحبه با روزنامه النهار در خصوص مذاکرات صلح خاورمیانه گفت: نیاز مبرم به آغاز مذاکرات صلح وجود دارد. من یکی از رئیسان کنفرانس مادرید بودم و هم چنان آن را دنبال می‌کنم. برخی می‌گویند من آدم ساده‌ای هستم، اما این طور نیست.
کد خبر: ۳۱۰۳۰۲

گورباچف افزود: برخی معتقدند قضیه مذاکرات صلح خاورمیانه پیچیده است و نمی‌توان آن را حل کرد. پیچیدگی این مساله می‌تواند یکی از دلایل آغاز مذاکرات صلح و در پی آن تغییر اوضاع در منطقه باشد و معتقدم لبنان با وجود تمام مشکلاتی که با آن مواجه است، یک الگو است. درست است که زود است به لبنان در این زمینه تبریک بگوییم، ولی زود نیست که به روند وحدت در این کشور اذعان کنیم.

رهبر شوروی سابق گفت: با وجود جریان‌ها و نظرات مختلف در لبنان، اموری وجود دارد که می‌تواند همه لبنانی‌ها را برای فعالیت در آن راستا گردهم آورد.

وی در ادامه افزود: معتقدم مقامات لبنان، راه درستی را برای ایجاد چنین همکاری‌هایی در پیش گرفته‌اند. این روند باید ادامه پیدا کند. برخی از سیاستمداران می‌خواهند تک روی کنند که درست نیست و نمی‌توان یک تنه تمام مشکلات را حل کرد.

میخائیل گورباچف هم چنین اظهار داشت: چنانچه، روند توافق سیاسی کنونی در لبنان موفق شود، می‌تواند الگویی برای دیگران در این زمینه باشد. البته، خاورمیانه پیچیده‌تر از لبنان است اما نحوه برخورد می‌تواند یکی باشد. کشورهایی مثل ایران و سوریه باید در این فرآیند شرکت داشته باشند.

وی هم چنین در خصوص ماهیت برنامه‌های هسته‌ای ایران و حمله احتمالی به ایران، گفت: معتقدم نباید اجازه داده شود به ایران حمله شود. این مساله می‌تواند نقطه آغاز هر مذاکره‌ای باشد. باید به نقاط مشترک با ایران برسیم. استفاده از نیروی نظامی راه‌حل مساله نیست، چرا که افغانستان نشان داد راه‌حل نظامی نتیجه‌ای در پی ندارد. اگر گفتگوهای جدی، واقعی و مسوولانه با ایران صورت بگیرد، می‌توان به زمینه‌های همکاری با ایران دست یافت. در این فرآیند جایی برای جنگ افروزان نیست.

گورباچف در پاسخ به این سوال که دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر این کشور را چگونه ارزیابی می‌کند و اینکه آیا روسیه در راه رسیدن به نظام توتالیتر است، اظهار داشت: این سیاست‌ها برآیند روند دموکراسی است که قانون اساسی روسیه بر آن تاکید کرده است. مدودف و پوتین می‌توانند به جای تک روی در خصوص مسائل و افکار مختلف بحث و بررسی کنند.

وی افزود: هیاهوی تبلیغاتی مهم نیست، بلکه روشی که این دو در مواجهه با مشکلات مردم در پیش می‌گیرند مهم است. معتقدم این دو سیاستمدار در صورتیکه به مردم بقبولانند که سیاست‌های درستی را در پیش گرفته‌اند،‌ می‌توانند از حمایت آنها برخوردار شوند.

گورباچف ادامه داد: با وجود وضع کنونی روسیه، به نظر می‌رسد مخالفت ضروری است. پیشتر نیز هم پوتین و هم مدودف، اظهار داشتند که کشور نیاز به مخالفت دارد و آنها در تلاشند تا راه‌های ایجاد این مخالفت را در کشور تحقق بخشند. می‌شود گفت کلید نجات، در رفع مشکلات مردم و توجه بیشتر به افکار عمومی است.

میخائیل گورباچف در خصوص فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تک قطبی شدن جهان و ظهور دوباره قدرت‌هایی مثل چین، اروپا و روسیه اظهار داشت: چنانچه هر یک از این قدرت‌ها، بخواهند دیگری را از صحنه حذف کنند و قدرت خود را تثبیت کنند، با فاجعه روبرو خواهیم شد. هم چنین اگر چین بخواهد کشوری را علیه کشور دیگری تحریک کند، باز با فاجعه روبرو می‌شویم.

وی افزود: برای این که جهانی متحد داشته باشیم، باید قدرت‌های بزرگ به یکدیگر احترام بگذارند. اگر اوباما چنین تعاملی با قدرت‌های بزرگ برقرار کند، موفق‌تر خواهد بود. تاکنون شکاف‌هایی بین قدرت‌های بزرگ مشاهده شده، ولی فکر نمی‌کنم خطر بزرگی به حساب ‌آید.

وی هم چنین در خصوص ارزیابی سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما، اظهار داشت: به تازگی به آمریکا رفته‌ام و در مقابل دوازده هزار تن سخنرانی کرده‌ام. معتقدم نصیحت کردن آمریکا که خود عادت کرده همه را نصیحت کند، کاری خطرناک به نظر می‌رسد. انتخاب اوباما تصادفی نبود. نیاز به تغییر در آمریکا بوجود آمده است. من به اوباما گفته‌ام اگر حمایت مردم را داشته باشد، می‌تواند مشکلات کشور را حل کند. درست است که محبوبیت مردمی وی کم شده است، اما آرزوی موفقیت برای وی داریم. تاکنون تغییر مهمی در سیاست‌های اوباما در مقایسه با سیاست‌های بوش ندیده‌ایم. اما هنوز وقت برای تغییر دادن وجود دارد. روابط بین واشنگتن و مقامات روسیه تاکنون خوب بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها