اتفاق روز

شارژ تلفن همراه با لباس

پونه شیرازی: این روزها سرعت پیشرفت علم و فناوری‌ کم‌کم به پای سرعت نور رسیده است؟! شاید در سرعتش کمی اغراق کردیم ولی در ماهیتش نه... خبرهایی که هر روزه از تازه‌های فناوری می‌شنویم، گواه این مدعاست. همین هفته گذشته بود که شنیدیم لباس‌هایی در آینده نزدیک تولید می‌شوند که می‌شود با آنها پرواز کرد و روز گذشته هم در خبرها آمده بود که لباس‌های الکترونیک رهاورد تازه‌ای از دنیای فناوری خواهد بود که قرار است زحمت شارژ کردن وسایل الکترونیک را از دوشمان بردارند... گویا دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با ابداع شیوه‌ای برای رسانا کردن نسوج کتانی و پلی‌استری و تولید پارچه‌های الکترونیکی موفق شده‌اند مسیر جدیدی را در استفاده از لباس‌ها برای شارژ تجهیزات الکترونیک مانند تلفن همراه باز کنند.این الکترونیک‌های قابل پوشیدن نمایانگر نسل جدیدی از مواد در حال گسترش هستند که از عملکردهای متنوعی از جمله قابلیت ارتجاع، کشش و سبک‌وزنی که امکان استفاده از آنها را در بسیاری از فناوری‌های قدیمی به وجود خواهد آورد، برخوردارند.
کد خبر: ۳۱۰۰۴۱

حالا شاید بپرسید پارچه‌های کتانی یا پلی‌استری چطور الکترونیک می‌شوند؟

قضیه از این قرار است که در شیوه جدید ساخت پارچه‌های الکترونیک از جوهرهایی که از نانوتیوب‌های کربنی تک‌دیواره ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود. به شکلی که وقتی این جوهر روی نسوج پلی‌استری و پنبه‌ای قرار می‌گیرد، جوهر نسوج را به رشته‌های رسانایی تبدیل می‌کند که از توانایی بالایی در ذخیره انرژی الکتریکی برخوردار خواهند بود. جالب‌تر آن‌که این پارچه‌ها قابلیت اتوکشی و شستشو را خواهند داشت، یعنی نسوج پارچه‌ها در عین رسانایی و حفظ توانایی ذخیره انرژی، ویژگی انعطاف‌پذیری و کش سانی خود را نیز حفظ می‌کنند.

با این تفاسیر چند وقت دیگر می‌توانید کلی به خودتان ببالید، چراکه شلوار یا بلوز زیبای شما همان شارژر تجهیزات الکترونیکی‌تان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها