شنگول و منگول در شرایط ایده‌ال

تولد نخستین حیوانات تراریخته در ایران

نخستین حیوانات ترانس ژن یا در اصطلاح فارسی تراریخته در منطقه خاورمیانه در ایران متولد شدند.
کد خبر: ۳۰۹۵۱۶

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر حمید گورابی، رئیس پژوهشکده تحقیقاتی رویان امروز در جمع خبرنگاران از تایید صحت تراریختگی دو بزغاله ترانس ژن ایرانی در پی آزمایش های دقیق علمی و همچنین سلامت آنها خبر داد.

وی با بیان این که تولید این دو حیوان تراریخته نتیجه تلاش سه ساله محققان این پژوهشکده با همکاری جمعی از استادان متعدد ژنتیک، جنین شناسی و دامپزشکی کشور است افزود: دستکاری ژنتیکی این حیوانات به گونه ای است که پروتئینی با نام فاکتور9 انعقادی خون انسان در شیر این دو بز ترشح خواهد شد.

به گفته دکتر گورابی داروهای آلفا آنتی تریپسین، فعال کننده پلاسمینوژن بافتی، فاکتور 8 انعقادی خون، فیبرینوژن، آلبومین انسانی، لاکتالبومین، لاکتوفرین، کلاژن یک و دو و آنتی بادی های مو نوکلونال به منظور استفاده درمانی در دام هایی نظیر گوسفند، بز، گاو و خوک در آمریکا، فرانسه، دانمارک، اسکاتلند، انگلیس، ژاپن، چین، هلند و دانمارک به تولید رسیده اند.

محمد حسین صنعتی استاد ژنتیک نیز که در این نشست خبری شرکت کرده بود گفت: تولید داروهای نوترکیب انسانی از طریق حیوانات تحقیقات جدیدی هستند که بسیاری از کشورهای پیشرفته آن را پی گیری می کنند و سرمایه گذاری بسیاری در جهان در این زمینه انجام می شود.

وی خلوص بالا و همچنین مقرون به صرفه بودن تولید داروهای پروتئینی انسانی را در بدن حیوانات از دلایل رویکرد پژوهشگران به این تحقیقات برشمرد و گفت: هدف ایران نیز از شبیه سازی بز و سپس دستکاری ژنتیکی حیوانات، دستیابی به داروهای جدید و نوترکیبی است که مورد نیاز مردم کشور است.

نخستین گوسفند شبیه سازی شده خاورمیانه نیز3 سال پیش در ایران و به همت محققان پژوهشکده رویان وابسته به جهاد دانشگاهی به دنیا آمد.

دو سال و نیم پس از تولد "رویانا" نخستین گوسفند شبیه سازی شده ایران، "حنا" نخستین بز شبیه سازی شده در کشور متولد شد.

نخستین گوساله های شبیه سازی شده خاورمیانه نیز با نام های "بنیانا" و "تامینا" تیر امسال در سایت اصفهان پژوهشکده رویان بدنیا آمدند که چند روز بعد از تولد به علت بیماری عفونی تلف شدند.

بزغاله های ترانس ژن ایرانی نیز شبیه سازی شده هستند ضمن این که از فناوری تراریختگی یا دستکاری ژنتیک نیز در آنها استفاده شده است.

این دو بزغاله بر اساس قصه ای قدیمی در ایران و به منظور ارتباط بیشتر مردم با این علم، "شنگول" و "منگول" نامگذاری شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها