احمدی نژاد درعشق آباد :

از بی‌طرفی ترکمنستان‌حمایت می‌کنیم

رییس جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است ، گفت: ایران از سیاست بی طرفی دولت ترکمنستان در منطقه کاملا حمایت می‌کند.
کد خبر: ۳۰۴۲۱۵

به گزارش ایرنا، دکتر محمود احمدی نژاد روز سه شنبه درمصاحبه‌ای مشترک با حضور قربان قلی بردی محمد اف رییس جمهوری ترکمنستان شرکت کرد.

احمدی نژاد تصریح کرد: سیاست بی طرفی ترکمنستان تدبیری هوشمندانه است که به توسعه صلح و امنیت در منطقه کمک می‌کند.

وی افزود: تهران و عشق آباد نسبت به توسعه جنایات سازمان یافته و گسترش تولید قاچاق مواد مخدر حساسیت دارند و علاقه مند به همکاری در جهت مقابله با این پدیده‌ها هستیم.

رییس جمهوری سفر اخیر خود به ترکمنستان را گامی در جهت تعمیق روابط دو کشور و توسعه صلح در منطقه توصیف کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با تلاش‌ها و برنامه‌های دو دولت در آینده شاهد گسترش روز افزون همکاری‌های دو کشور باشیم.

رییس جمهوری یادآور شد: تمام موضوعاتی که از قبل در دستور کار دو کشور برای توسعه همکاری‌های دو کشور بود در ملاقات امروز با رییس جمهور ترکمنستان به نتیجه روشن و مثبت رسید.

احمدی نژاد ترکمنستانی ها را مردمی پاک و نجیب توصیف کرد و از رییس جمهوری ترکمنستان برای سفر به ایران دعوت کرد.

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود رویکرد نظامی را سیاستی مناسب برای منطقه از جمله افغانستان ندانست و گفت: مسایل افغانستان نیازمند راه حل‌های منطقی و انسانی است.

احمدی نژاد افزود: ما خواهان برقراری قانون و عدالت برای همه ملت‌ها هستیم.

وی ادامه داد: در مذاکرات امروز خود با رییس جمهور ترکمنستان راهبرد روابط و روابط راهبردی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رییس جمهوری ایران یادآور شد: همکاری بین ایران و ترکمنستان نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع صلح و امنیت منطقه است.

قربان قلی بردی محمد اف رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک بار دیگر تاکید کرد: آرا و نظرات دو کشور در مسایل مختلف یکسان و در جهت تامین رفاه و امنیت جامعه جهانی است.

وی راه اندازی خط لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به ایران را یک رویداد بزرگ دانست که میزان صادرات گاز به بیش از 2 برابر افزایش می‌یابد.

رییس جمهوری ترکمنستان ادامه داد: گسترش همکاری‌های تجاری، گاز و برق، انرژی، فرهنگی و هنری از برنامه‌های مورد توافق روسای جمهوری دو کشور است.

قربانقلی بردی محمد اف همچنین به ظرفیت‌های ترکمنستان تاکید کرد و گفت: این امکان وجود دارد که مبادلات تجاری تهران عشق آباد به دو برابر افزایش یابد.

محمود احمدی نژاد پس از انجام مصاحبه با حضور در میدان استقلال عشق آباد با نثار گل به نماد ملی ترکمنستان ادای احترام کرد.

استقبال رسمی رییس جمهور ترکمنستان ازاحمدی نژاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، هواپیمای حامل دکتر‌محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه روز سه شنبه وارد فرودگاه عشق آباد پایتخت ترکمنستان شد و در بدو ورود از سوی وزیر امور خارجه و معاون کابینه دولت ترکمنستان مورد استقبال قرار گرفت.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران سپس از سوی قربان قلی بردی محمد اف رییس جمهور ترکمنستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

آیین استقبال رسمی از دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز توسط رییس جمهور ترکمنستان در ساختمان کابینه وزرا برگزار شد.

در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان مقامات عالی رتبه دو کشور از سوی دکتر احمدی نژاد و قربان قلی بردی محمد اف به یکدیگر معرفی شدند و سپس روسای جمهور دو کشور در داخل ساختمان اصلی و روبروی تابلوی فرش با یکدیگر عکس یادگاری انداختند.

روسای جمهور دو کشور بلافاصله پس از اتمام مراسم استقبال رسمی وارد مذاکرات خصوصی شدند.

امضای اسناد همکاری ، دیدار با ایرانیان مقیم و افتتاح خط لوله دوم واردات گاز ترکمنستان به ایران از جمله برنامه های سفر دکتر احمدی نژاد در سفر به ترکمنستان است.

قراراست مراسم انتقال گاز ترکمنستان به ایران صبح فردا با حضور روسای جمهور دو کشور در استان ماری ترکمنستان برگزار شود.

امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان

اسناد همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برای ارتقاء هر چه بیشتر سطح مناسبات خود سه سند همکاری و یک بیانیه مشترک به امضا رساندند.

در مراسم امضا اسناد همکاری که با حضور دکتر محمود ‌احمدی‌نژاد و قربان قلی بردی محمداف برگزار شد، یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با وزارت فرهنگ و صدا و سیمای ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری در انجام عکس برداری یکطرفه، قرارداد بین شرکت پارس انرژی جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه ترکمنستان و یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت خارجه دو کشور به امضاء رسید.

در این مراسم همچنین بیانیه مشترکی به منظور افزایش مناسبات دو کشور در سطوح مختلف از طرف روسای جمهور دو کشور امضا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها