با برگزاری آخرین دیدارها در رقابت های مقدماتی یورو 2004 در شنبه شب ، چهره چند تیم صعودکننده دیگر به مرحله نهایی آن مشخص شد و بقیه تیمهای صعودکننده با برگزاری مسابقه های پلی آف مشخص می شوند.
کد خبر: ۳۰۳۹۷

از حوادث امروز این رقابت ها حذف تیمهای سرشناس رومانی ، لهستان ، اکراین ، بلژیک ، صربستان و جمهوری ایرلند بود که با کسب عنوان سوم گروههای خود ، حتی به بازیهای پلی آف نرسیدند. بزرگانی چون هلند ، اسکاتلند ، اسپانیا ، کرواسی و روسیه چشم انتظار مرحله پلی آف هستند تا خود را به پرتغال 2004 برسانند. اما در میان تیمهایی که صعود کرده اند ، یونان ، بلغارستان و سوئیس شادترین هستند.

بی تفاوتی بلغارها و سوئدی ها

وقتی رقابت های مقدماتی یورو 2004 قرعه کشی شد، در گروه هشتم 3 تیم معروف کرواسی ، بلژیک و بلغارستان کنار هم قرار گرفتند. با توجه به نتایج سالهای گذشته بلغارستان ، امید کرواسی و بلژیک بیشتر بود؛ اما بلغارها نسل تازه ای از بازیکنان خود را تربیت کرده بودند که از همان نخستین بازیهای مقدماتی یورو 2004 توانمندی خود را نشان دادند ، طوری که بلغارستان در کنار 2تیم دیگر ، به عنوان مدعی ظاهر شد و برتر از آنها بازی کرد. تا پیش از آخرین بازی ، کرواسی 16 امتیاز داشت و بلغارها با 17 امتیاز صدرنشین بودند و پیشاپیش جواز صعود را در دست داشتند. آنها در آخرین بازی میهمان کرواسی بودند که با یک گل مغلوب شدند که در کارشان تاثیر نداشت ؛ اما سبب شد تا کرواسی به عنوان تیم دوم به مرحله پلی آف راه یابد و بلژیک حذف شود. سوئد هم وضعی مشابه بلغارستان داشت . سوئدی ها که پیشاپیش صعود کرده بودند، مانند بلغارستان مقابل آخرین حریف خود بی تفاوت بازی کردند. سوئد در خانه خود با یک گل مغلوب لتونی شد تا این تیم به مرحله پلی آف صعود کند، در حالی که لهستان با پیروزی مقابل مجارستان 13 امتیازی شد و 3امتیاز کمتر از لتونی به دست آورد.

یونان ، اسپانیا را جا گذاشت

مهیج ترین رقابت ها را تیمهای ششم و هفتم به نمایش گذاشتند در گروه هفتم ، از قبل مشخص بود که انگلیس و ترکیه تا پایان رقابتی تماشایی خواهند داشت ؛ اما در گروه ششم ، همه اسپانیا را مدعی اول می دانستند و ایرلند شمالی ، اکراین و یونان بختهای بعدی بودند. اما در پایان نتایج عجیبی رقم خورد. اسپانیا اول نشد و تنها به مرحله پلی آف راه یافت و ایرلند شمالی با تنها 3 امتیاز مقام آخر گروه را کسب کرد. در میان ناباوری همگان ، یونان بالاتر از اسپانیا ایستاد و به طور مستقیم به مرحله نهایی یورو 2004 صعود کرد. یونان در آخرین بازی اش ، ایرلند شمالی را با یک گل مغلوب کرد و اسپانیا با وجود پیروزی 4بر صفر مقابل ارمنستان یک امتیاز کمتر از یونان 18 امتیازی اندوخت و تنها خود را به مرحله پلی آف رساند. برای اسپانیا که در همسایگی پرتغال قرار دارد و خود را مدعی قهرمانی یورو 2004 می داند ، رسیدن به پرتغال 2004 اهمیت حیاتی دارد. یونانی ها با راهیابی به مرحله نهایی یورو 2004 به انتظار 2 دهه ای خود پایان دادند و شنبه شب به همراه آلمان ، انگلیس ، ایتالیا ، دانمارک و سوئیس مسافران تازه قطار یورو 2004 شدند. یونان آخرین بار در سال 1980 به مرحله نهایی جام ملتهای اروپا راه یافته بو. حالا تیم بازسازی شده یونان قدرتی تازه پیدا کرده است . در شکل گیری تیم جدید یونان ، اتوری هاگل ، مربی نامدار آلمانی نقش زیادی داشته است . او همچنان هدایت تیم ملی یونان را به عهده دارد. یونانی ها در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 یک بازی به یاد ماندنی را مقابل انگلیس در خانه حریف برگزار کردند که حاصلش تساوی 2-2 بود ، در حالی که تا آخرین لحظه ها پیروز بودند و در وقت اضافی ضربه آزاد دیوید بکهام ، انگلیس را از شکست نجات داد و راهی مرحله نهایی جام جهانی کرد. اتوریهاگل پس از راهیابی یونان به یورو 2004 گفت : ما تیم بهتر گروه بودیم حالا نمی خواهیم به پرتغال برویم که فقط نماینده یونان باشیم ، بلکه می خواهیم آنجا چیزی به دست آوریم و موفقیتی کسب کنیم .

فولر: این شروع بزرگ ما بود

در گروه پنجم رقابت اصلی میان آلمان و اسکاتلند بود آلمان با پیروزی آسان 3بر صفر مقابل اسکاتلند مجموع امتیازهای خود را به 18 رساند و اسکاتلند با 14 امتیاز راهی مرحله پلی آف شد. آلمان ها که نایب قهرمان جام جهانی 2002 هستند و میزبان دوره بعدی این جام خواهند بود، حالا تمام تمرکز خود را روی یورو 2004 قرار داده اند. رودی فولر، مربی تیم آلمان پس از آخرین بازی این تیم در مرحله مقدماتی گفت : شروع ما در این رقابت ها عالی بود و کم کم پیشرفت کردیم و بازیکنان جدید تیم خوب تجربه کسب کردند. حالا منتظریم تا در یورو 2004 آنها به سطح بالاتری از تجربه برسند.

صعود انگلیس ، آرامش و شادی اریکسون

در گروه هفتم ، از همان آغاز ترکیه و انگلیس رقابت فشرده ای را آغاز کردند. پیروزی 2بر صفر انگلیس مقابل ترکیه در بازی رفت ، برای شاگردان اریکسون کارساز افتاد و این تیم تا پایان برتری خود را حفظ کرد. وقتی انگلیسی ها در خانه مقابل مقدونیه پیروز نشدند، ترکیه به صعود مستقیم امیدوار شد. تیم ملی انگلیس در شرایطی به استانبول رفت که دیدار برگشت و سرنوشت ساز خود را برگزار کند که مایکل اوون و ریوفردیناند را در اختیار نداشت . فردیناند به دلیل امتناع از شرکت در آزمایش دوپینگ از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس از شرکت در تیم ملی محروم شد و به این ترتیب اریکسون از بابت خط دفاعی نگران شد اما در استانبول دیگر مدافعان جایش را خوب پر کردند بویژه گری نویل و سول کمپبل بی اشتباه بازی کردند. حتی در غیاب مایکل اوون مصدوم ، مهاجمان آماده تیم ، نگذاشتند تیم در خط حمله خلایی داشته باشد. رونی و امیل هسکی بارها با حمایت پل اسکولز و دیوید بکهام مدافعان تیم ترکیه را آزار دادند. پس از تساوی انگلیس مقابل ترکیه و صعود شاگردان اریکسون به مرحله نهایی یورو 2004 مطبوعات انگلیس این تساوی را شجاعانه خواندند و نمایش خوب و خونسردانه تیم را تمجید کردند. روزنامه گاردین در صفحه اول خود نوشت : انگلیسی ها عصبانیت خود را فرو خوردند تا به پرتغال سفر کنند اما حرفهای پس از بازی اریکسون هم جالب بود. او گفت : نمایش این چنینی پس از آن هفته پردردسر، بار دیگر روحیه واحد و حرفه ای تیم انگلیس را به رخ همه کشید. به مردان خود افتخار می کنم و به آنها تبریک می گویم . آنها هفته عجیبی را پشت سر گذاشتند و در ترکیه پاسخ بسیار مناسبی دادند؛ همان پاسخی که دقیقا انتظارش را داشتیم عملکرد بازیکنان ما باور کردنی نبود خوشحالم بار دیگر در رقابت های اروپا که بسیار مهم است ، شرکت می کنیم.

ایتالیا با فوتبال هجومی می آید

وقتی تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 2002 مقابل کره جنوبی شکست خورد و حذف شد ، مطبوعات ایتالیا شروع به انتقاد از تراپاتونی ، مربی تیم کردند؛ اما فدراسیون فوتبال ایتالیا به حمایت از او پرداخت و اعلام کرد تراپ همچنان مربی خواهد بود. تراپ هم با آرامش کارش را در مسابقه های مقدماتی یورو 2004 انجام داد و تیمش را به مرحله نهایی رساند. در گروه نهم ، ایتالیا با پیروزی 4بر صفر مقابل جمهوری آذربایجان مجموع امتیازهای خود را به عدد 17 رساند ، در حالی که بازی خانگی را با حساب 3-2مقابل مونته نگرو و صربستان واگذار کرد تا با 13 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله پلی آف شود. یاران رایان گیگز چندین ماه پیشتاز گروه بودند ، اما شکست آنها مقابل ایتالیا در بازی برگشت ، شرایط لاجوردی پوشان را بهبود بخشید و در نهایت به طور مستقیم راهی یورو 2004 شدند. حالا تراپاتونی خوشحال است که مجموعه ای از بازیکنان آماده را در اختیار دارد. او که در جام جهانی به استفاده از شیوه دفاعی محکوم شده بود ، حالا با ویه ری و اینزاگی به فوتبال تهاجمی فکر می کند. این 2مهاجم سرشناس 3 گل از 4 گل ایتالیا به جمهوری آذربایجان را به ثمر رساندند.

سوئیس در جمع بزرگان

صعود سوئیس از گروه دهم از آغاز قابل پیش بینی نبود در گروهی که روسیه و ایرلند هم حضور داشتند ، شانس سوئیس را کمتر می دانستند ، اما سوئیسی ها آرام و با حوصله کار کردند و بالاتر از رقیبان ایستادند تا یکی از مسافران یورو 2004 شوند. حالا آنها منتظرند سال آینده در پرتغال با تیمهای درجه اول قاره سبز به رقابت بپردازند. پیش از آخرین هفته رقابت های مقدماتی هر 3تیم سوئیس ، روسیه و ایرلند امیدوار به صعود بودند. حساس ترین بازی را سوئیس در خانه اش مقابل ایرلند برگزار کرد. سوئیسی ها با فوتبال حساب شده و محکم ایرلند را با 2 گل مغلوب کردند تا با 15 امتیاز جواز حضور در پرتغال را کسب کنند. ایرلند 11 امتیازی با این باخت ، نه تنها سوئیس را به یورو 2004 فرستاد بلکه از روسیه هم عقب ماند تا حتی به بازی پلی آف نرسد. چون روسیه با حساب 1-3 گرجستان را برد و مجموع امتیازهای خود را به عدد 14 رساند. حالا روس ها منتظر شروع مرحله پلی آف هستند.

تیمهای صعود کرده به یورو 2004

فرانسه ، دانمارک ، جمهوری چک ، سوئد ، آلمان ، یونان ، انگلیس ، بلغارستان ، ایتالیا، سوئیس و پرتغال (به عنوان میزبان).

تیمهای مرحله پلی آف

اسلوونی ، نروژ ، هلند ، لتونی ، اسکاتلند ، اسپانیا ، ترکیه ، کرواسی ، ولز و روسیه . از 10تیم راه یافته به مرحله پلی آف 5تیم جواز صعود پیدا می کنند تا در نهایت 16تیم برگزارکننده مرحله نهایی یورو 2004 شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها