برای بر طرف کردن‌یبوست در کودکان

بچه ها را به خوردن میوه عادت دهید

کد خبر: ۳۰۳۱۳۸

از طرفی به گفته پزشکان در 90 درصد موارد، علت ابتلای کودک به یبوست ناشناخته است،‌ 10درصد دیگر یبوست‌ها به دلیل نقص در دستگاه گوارشی، ‌اختلالات سیستم عصبی،‌ مشکل غدد درون ریز و یا مصرف دارو روی می‌دهد.تعریف واحدی برای یبوست وجود ندارد اما اگر کودک 24 ساعت پس از تولد دفع نداشته باشد، مبتلا به یبوست شناخته می‌شود. به دفع مدفوع سفت که توام با تاخیر و سختی باشد و به مدت 2 هفته طول بکشد هم یبوست می‌گویند.البته برخی از والدین تصور می‌کنند که کودکشان باید هر روز اجابت مزاج داشته باشد در صورتی که این تفکر چندان صحیح نیست و تعداد دفعات دفع به اندازه سهولت تخلیه آن اهمیت ندارد.اصطلاح یبوست زمانی به‌کار می‌رود که مدفوع به حدی سفت باشد که نتواند براحتی از روده خارج شود. به عبارت دیگر، در صورتی که فرزند شما به راحتی مدفوعی نسبتا نرم را تخلیه می‌کند، دچار یبوست نیست حتی اگر این دفع هر چند روز یکبار اتفاق افتد.

خبرگزاری ایسنا گزارش می دهد ، محققان مرکز پزشکی مایوکلینیک تشریح می‌کنند: امکان دارد یک نوزاد سالم از روزی چهار بار تا یک بار در روز مدفوع کند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است یکبار به ازای هر نوبت مصرف شیر، دفع داشته باشند. با افزایش سن معمولا تعداد دفعات دفع کاهش می‌یابد ولی به حجم آن اضافه می‌شود. در حالت طبیعی یک کودک سه چهار ساله بین 3 تا 4 بار در روز تا 3 بار در هفته اجابت مزاج خواهد داشت.بر اساس این مطالعه، تبدیل شیر مادر به شیرهای خشک به هر دلیل، می‌تواند عادات روده‌ای نوزادان را بویژه در دو سه هفته ابتدای تولد، تغییر دهد.

در برخی از این موارد البته به تشخیص پزشک، افزودن آب بیشتر به شیرخشک می‌تواند جلوی یبوست را بگیرد. نکته دیگر این‌که باید به عادات اطفال توجه داشته باشیم. برای مثال برخی از نوزادان در زمان اجابت مزاج به خود فشار می‌آورند، تا حدی که صورتشان سرخ می‌شود، اما اگر مدفوع سفتی نداشته باشند، آنها را مبتلا به یبوست در نظر نمی‌گیریم. در این موارد اگر مشکلات دیگری وجود نداشته باشد، نیاز به اقدام خاصی نخواهد بود. اغلب اطفال در دوره‌ای دچار یبوست می‌شوند، ولی معمولا این دوره‌ها کوتاه مدت بوده و درمان‌های ساده و معمولی کفایت می‌کنند.

علل بروز یبوست در کودکان شامل تغییر در عادات غذایی، همچنین عدم مصرف مقادیر کافی مایعات خصوصا آب در طول فعالیت‌های فیزیکی یا در مناطقی که هوا گرم است، بی‌توجهی به نیاز بدن به اجابت مزاج، تنبلی تدریجی روده‌ها، تغییر محل زندگی یا مسافرت، ترس از محیط سرویس بهداشتی به هر دلیل مثلا وجود سوسک، بهم خوردن نظم طبیعی و روزمره زندگی، شروع تحصیل یا مصرف بسیاری از داروها هستند.

یبوست می‌تواند باعث دردهای قولنجی ناشی از عبور سخت مدفوع، باد کردن شکم و حتی تهوع شود.

در برخی موارد به دلایلی که بسیاری از آنها هنوز ناشناخته‌اند، یبوست کودک برطرف نشده و به‌گونه‌ای می‌شود که محتاج درمان خواهد بود. این حالت را یبوست مزمن می‌نامند. مشخص‌ترین علامت این حالت دفع مشکل و دردناک مدفوع است. معمولا با عبور مدفوع این درد برطرف می‌شود، تا بار دیگر که مجددا نیاز به دفع باشد که این روند تکرار خواهد شد. شدت این دردها می‌تواند به حدی باشد که کودک را از انجام اجابت مزاج تا مدت‌ها منصرف کند. در این‌گونه موارد بهترین کار مراجعه به پزشک و انجام توصیه‌های متخصص است.

درمان

درمان‌های خودسرانه و عوامانه مثل صابون زدن به محل دفع و استفاده از شیاف نه تنها باعث درمان این عارضه نمی‌شود بلکه حتی ممکن است منجر به سوراخ شدن روده بزرگ و مرگ کودک شود.

اگر درمان یبوست در کودکی صورت نگیرد و یبوست مزمن شود، امکان بزرگ شدن روده بزرگ و از بین رفتن احساس دفع در نتیجه دفع غیراختیاری در سنین بالاتر را به وجود می‌آورد.پس از قطع دوره پوشک کردن کودک و در دوران مدرسه به علت خودداری از دفع مدفوع ممکن است کودک دچار یبوست شود.در صورت بروز یبوست در کودک، مادران می‌توانند با استفاده از مواد خوراکی نرم‌کننده مثل آلو بخارا، ‌انجیر،‌ گلابی، ‌هلو و در صورت تشخیص پزشک با دارو اقدام به درمان کودک خود کنند.یبوست در کودکان بالای 6 ماه در اغلب موارد ناشی از کمبود مایعات و فیبر در رژیم غذایی کودک است.

در صورت مواجهه با یبوست در کودکان سعی شود در طول روز مقادیر فراوانی آب و مایعات به کودک داده شود و همچنین بتدریج میزان غذاهای پرفیبر در رژیم غذایی کودک افزایش یابد.میوه، سبزی، غلات و غذاهای سبوس‌دار، حبوبات، بقولات و نان سبوس‌دار از غذاهای پرفیبر هستند.داروهای مسهل موجب افزایش حرکت مدفوع در روده می‌شوند و دارای انواع مختلفی هستند و باید حتما توسط پزشک تجویز شوند. مصرف خودسرانه این داروها به هیچ وجه جایز نیست.

هله هوله ممنوع

یک متخصص با تاکید بر این که کودکان مبتلا به یبوست باید از مصرف موز و تنقلاتی مانند آدامس، پفک و چیپس خودداری کنند، توصیه می‌کند که آب به مقدار فراوان بنوشند و برای درمان مشکل خود پس از صرف غذا نصف لیوان آب میوه میل کنند.

دکتر بهروز محمدی، متخصص کودکان به والدینی که کودکان مبتلا به یبوست دارند، توصیه می‌کند: این کودکان باید حتی‌الامکان غذاهای اصلی را در وقت معینی صرف و 10 دقیقه بعد از هر وعده غذا به دستشویی رفته و به مدت 3 تا 5 دقیقه در دستشویی بنشینند (حتی در صورت عدم دفع.) وی همچنین کودکان دچار یبوست را از مصرف زیاد لبنیات همانند کره، پنیر، ماست، خامه، بستنی، دوغ و خوردن ماکارونی، بیسکویت، شکلات و شیرینی‌ منع می‌کند؛ این کودکان فقط می‌توانند روزانه یک استکان کوچک شیر و نصف بند انگشت کره یا پنیر بخورند.

این متخصص همچنین استفاده از آلو در غذای این کودکان را توصیه می‌کند و ادامه می‌دهد:ریختن روغن زیتون در غذای این کودکان و مصرف فراوان سبزیجات بسیار مفید خواهد بود.

فرهاد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها