سخنگوی طرح تحول اقتصادی تشریح کرد:

جزئیات تازه از توزیع یارانه‌ها

گروه اقتصاد: سخنگوی طرح تحول اقتصادی جزئیات تازه‌ای از شیوه پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی طی 5 سال در چارچوب هدفمندسازی یارانه‌ها را تشریح کرد. محمدرضا فرزین در گفتگو با فارس اظهار کرد: در طرحی که در لایحه دیده شده است منابع آزاد شده از محل هدفمندکردن یارانه‌ها بتدریج به نظام جامع تأمین اجتماعی منتقل و در واقع حمایت‌ها با پرداخت‌های نقدی شروع می‌شود و با نظام جامع تأمین اجتماعی خاتمه می‌یابد.
کد خبر: ۳۰۳۰۰۴

وی با بیان این‌که در شروع طرح، وجه قالب پرداخت خانوار نقدی خواهد بود اما هرچه زمان بگذرد سهم تأمین اجتماعی افزایش می‌یابد، اضافه کرد: هرچه نظام تأمین اجتماعی گسترده‌تر و شناسایی خانوارها تقویت شود سهم تأمین اجتماعی از منابع هدفمندکردن یارانه‌ها بیشتر می‌شود.

سخنگوی طرح تحول با بیان این‌که یکی از بسته‌هایی که در حال بررسی آن هستیم نظام تأمین اجتماعی است، افزود: البته تأمین اجتماعی هم می‌تواند به صورت نقدی از اقشار تحت حمایت خود حمایت کند و در هر حال نظام تأمین اجتماعی بر اساس نظام شناسایی خود عمل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در مورد حامل‌ها حرکت به سمت قیمت شناور خواهد بود و قطعا زمانی که به قیمت فوب برسیم متناسب با تغییر و تحولات قیمت در بازار، قیمت‌ها تعیین خواهد شد اما طی این مدت چون تلاش می‌کنیم با شیب ملایمی به آن سمت حرکت کنیم، دولت بر قیمت حامل‌های انرژی برای مصرف‌کنندگان نظارت خواهد کرد.

فرزین با تاکید بر این‌که حرکت به سمت قیمت فوب همواره به عنوان افزایش قیمت نیست چرا که ممکن است قیمت فوب در مقطعی کاهش چشمگیری داشته باشد، گفت: زمانی که به آن سمت حرکت کنیم عملا یک بازار انرژی منعطف خواهیم داشت و همزمان صادرات و واردات حامل‌های انرژی نیز باید آزاد شود تا بنگاه‌های تولید داخل نیز خود را با قیمت‌های جهانی تطبیق دهند.

وی با اشاره به تفاوت مساله درباره برق اظهار کرد: برق یک کالای انحصاری است و با وجود این که در برق هم صادرات و واردات وجود دارد اما تنها 2 درصد تقاضای برق کشور توسط واردات تأمین می‌شود و صادرات و واردات در کل تولید برق دنیا نیز تنها 2 درصد است، بنابراین درباره برق باید به گونه‌ای حرکت کنیم که بتوانیم قسمت‌‌هایی از آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم کما این‌که در برنامه چهارم هم دیده شده است که بخشی از تولید و توزیع برق به عهده بخش خصوصی گذاشته شود.

سخنگوی طرح تحول با تاکید بر این‌که مشکلی که بر سر راه چنین کاری وجود دارد مساله قیمت است، اضافه کرد: وزارت نیرو در حال حاضر برق را از بنگاه‌های کوچک تولید برق با قیمت تضمینی خریداری می‌کند و آن را در اختیار شبکه‌های توزیع قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل درمورد برق 2 مصوبه در لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها وجود دارد که بر اساس یکی کارایی و راندمان نیروگاه‌ها باید به 45 درصد برسد و دیگری نیز بر کاهش سالانه اتلاف انرژی استوار است.

فرزین تاکید کرد: بنابراین، محاسبات ما در صنعت برق متکی بر این دو شاخص جدید خواهد بود و باید در اجزای مختلف این صنعت این مساله پیاده شود تا بخش خصوصی بتواند در این صنعت وارد شود.

وی با بیان این‌که چون محاسبات بر اساس معیارهای جدید کارایی و اتلاف انرژی صورت می‌گیرد، نیروگاه‌های تولید برق نمی‌توانند از بهبود عملکرد خود سر باز زنند، گفت: در حال حاضر در مورد کارایی عدد 38 درصد در مورد اتلاف انرژی نیز ارقامی اعلام می‌شود، اما در سال آینده براساس معیارهای جدید این محاسبات انجام خواهد شد.

فرزین تصریح کرد: آنچه در قیمت‌گذاری برق تعیین‌کننده است، قیمت انرژی مصرفی آن است چرا که عملا نیروگاه‌ها در حال تبدیل سوخت به شکل دیگری از انرژی هستند بنابراین باید به توافقی برسیم که بر اساس قیمت انرژی قیمت تمام شده تولید برق را محاسبه کنیم.

وی افزود: عملا اگر خواستار تحول در صنعت برق باشیم باید فضا را فراهم کنیم تا بخش خصوصی در این حیطه وارد شود و برق تولید کند و طبق اصل 44 بخش عمده‌ای از تولید و توزیع برق در اختیار بخش خصوصی و غیردولتی قرار بگیرد.

سخنگوی طرح تحول اضافه کرد: نکته بعد آن است که قطعا باید منابعی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در وزارت نیرو ایجاد شود تا بتوانیم نسبت به نوسازی در تولید وتوزیع این صنعت اقدام کنیم. از سوی دیگر زمانی که قیمت سوخت برای نیروگاه‌ها تغییر می‌کند، شرایط لازم برای استفاده از دیگر سوخت‌ها نیز فراهم می‌شود.

کارگران نگران نباشند

در همین حال، وزیر کار و اموراجتماعی گفت: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت علاوه بر افزایش سالانه حقوق و دستمزد، برنامه‌های خاصی را برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید کارگران به اجرا خواهد گذاشت.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، درباره تاثیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها روی دستمزد و سطح معیشت کارگران و همچنین نحوه تعیین دستمزد سال آینده کارگران، تصریح کرد: در گام اول باید دید طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب می‌شود یا خیر و در گام بعد روی این موضوع تصمیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تعیین حداقل دستمزد‌ کارگران تابع قانون کار و ضوابط خاص خود است و در صورتی که اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها آثار تورمی داشته باشد، حتما مسوولان مربوط این مشکلات را در نظر خواهند گرفت.

به گفته شیخ‌الاسلامی، اساسا تبعات اجرایی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها روی دستمزد اقشار ضعیف دیده شده است و دولت از محل اجرای این طرح، بضاعت مالی کارگران را افزایش خواهد داد و نمی‌توان برای ارتقای سطح معیشتی کارگران تنها از طریق افزایش حداقل دستمزد کارگران کاری صورت داد و این موضوع به منبع درآمدی دیگری نیاز دارد که از سوی دولت تامین می‌شود.

وزیر کار ادامه داد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در جهت ایجاد تعادل به منظور گسترش عدالت اجتماعی و برخورداری بیشتر اقشار ضعیف از درآمدها طراحی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها