جام جم آنلاین: 69 سال پیش ، در روز 9 اکتبر سال 1934 میلادی الکساندر اول پادشاه یوگسلاوی هنگام ورود به فرانسه در بندر مارسی توسط تروریست های کروات به قتل رسید.
کد خبر: ۳۰۰۹۴

لویی بارتو وزیر امور خارجه فرانسه که برای استقبال از الکساندر اول هنگام پیاده شدن از کشتی در محل حضور داشت ، در این سوءقصد به شدت مجروح شد و اندکی بعد درگذشت.

این حادثه ، شکنندگی کشورهای جدیدی که پس از فروپاشی امپراتوری های اتریش _ مجارستان و عثمانی ایجاد شده بود را ثابت نمود.
یوگسلاوی یا «سرزمین پادشاهی صرب ها ، کروات ها و اسلوون ها» در سال 1918 میلادی با پیوستن اقوام مختلف اسلاو اروپای جنوبی به صربستان تاسیس شد.

این اقوام همواره با یکدیگر در صلح و صفا به سر برده بودند ، اما هرگز در یک کشور واحد همزیستی نکرده بودند.
در فدراسیون یوگسلاوی ، صرب ها و پادشاه آنها می خواستند به دلیل مشارکت در فروپاشی امپراتوری اتریش - مجارستان نقش عمده را به عهده داشته باشند.

اما کروات ها و اسلوون ها حاضر به قبول نقش برتر صرب ها نبودند.
این اقوام توسعه یافته تر از همسایگان صرب بوده و آشنایی بیشتری با غرب داشتند و به همین دلیل به خودمختاری خود اهمیت می دادند و حتی خواستار استقلال بودند.

برتری جویی صرب ها موجب شد تا یک کروات به نام آنته پاولیچ در سال 1929 میلادی یک جنبش تروریستی کروات به نام اوستاشی را ایجاد کند.
هدف وی مبارزه علیه برتری جویی صرب ها و قدرت استبدادی پادشاه بود.
سرانجام جنبش اوستاشی موفق می شود یک ضربه مهلک به ساختار قدرت صرب ها وارد سازد.

به این ترتیب در روز 9 اکتبر سال 1934 میلادی الکساندر اول پادشاه یوگسلاوی هنگام ورود به فرانسه در بندر مارسی توسط تروریست های کروات جنبش اوستاشی به قتل می رسد.

با این که پس از جنگ جهانی دوم ، ژوزف بروزتیتو با مشتی آهنین وحدت یوگسلاوی را حفظ می کند ، اما پس از مرگ وی در 4 مه سال 1980 میلادی ، صرب ها بار دیگر نغمه برتری جویی را ساز می کنند.

این مساله موجب می شود در سال 1992 میلادی در پی یک جنگ بی رحمانه و خونین ، کروات ها و اسلوون ها از فدراسیون یوگسلاوی خارج و مستقل شوند.
بوسنی و هرزگوین نیز در یک جنگ خونین داخلی صرب ها علیه مسلمانان و کروات ها گرفتار شده و سرانجام استقلال می یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها