قرص‌های ضدبارداری ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد

گروه سلامت: یک متخصص زنان و زایمان گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان، دومین سرطان شایع دستگاه تناسلی زنان را، کاهش می‌دهد. دکتر شیده قاسمی در گفتگو با ایسنا با بیان این‌که سرطان تخمدان، یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان است که متاسفانه در اکثر موارد در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، افزود: سرطان تخمدان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است؛ ولی در 75 درصد موارد به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری، به‌‌رغم جراحی‌های وسیع و شیمی‌درمانی‌های متعدد، امید درمان بیمار ناچیز است، به همین دلیل تشخیص بیماری در مراحل اولیه بسیار مهم است.
کد خبر: ۲۹۷۹۹۵

وی ادامه داد: سرطان تخمدان به علت ایجاد تغییرات بدخیم در سلول‌های تخمدان ایجاد می‌شود و دومین سرطان شایع دستگاه تناسلی در زنان می‌باشد؛ اما خطر مرگ‌ومیر این بیماری از سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی بیشتر است.

این متخصص زنان و زایمان افزود: در 80 درصد موارد این نوع سرطان بعد از 40 سالگی بروز می‌کند و در سنین 75 تا 79 سالگی به‌حداکثر شیوع خود می‌رسد؛ به طوری که با افزایش سن، بروز آن بشدت افزایش می‌یابد.

وی درخصوص علائم بیماری سرطان تخمدان گفت: احتمالا در مراحل اولیه، نامنظمی عادت ماهانه برای بیمار شروع می‌شود. به دلیل افزایش رشد تومور و اندازه آن، فشاری بروز می‌کند که تکرر ادرار، درد لگنی، یبوست و پس از مدتی تورم شکم را به همراه دارد و در اثر خونریزی یا پارگی و پیچ‌خوردگی تومور، ممکن است درد شدید در ناحیه شکم ایجاد شود.

دکتر قاسمی در ادامه افزود: زنان مبتلا به سرطان تخمدان بعد از یائسگی ممکن است خونریزی داشته باشند که به صورت خونریزی نامنظم یا خونریزی شدید آشکار می‌شود.

دکتر قاسمی تاکید کرد: درمان سرطان تخمدان بستگی به سن و وضعیت عمومی بیمار و مهم‌تر از همه شدت و پخش انتشار بیماری دارد و روش‌های درمان آن هم عبارتند از جراحی، شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی.

وی در ادامه افزود: بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی سرطان تخمدان، استفاده از داروهای نازایی و سرطان پستان، قاعدگی زودرس یا یائسگی دیررس نیز احتمال بروز سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

این متخصص زنان و زایمان و مامایی درخصوص راه‌های پیشگیری توضیح داد: یافته‌های حاصل از سونوگرافی و اندازه‌گیری آنتی‌ژنی که در بیماران مبتلا افزایش می‌یابد، در شناسایی سرطان تخمدان به صورت اولیه مناسب هستند. انجام معاینات لگنی هر 6 ماه یک بار در همه زنان برای شناسایی بموقع بیماری کمک‌کننده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها