ایستگاه فضایی بین المللی خلوت شد

فضاپیمای روسی سایوز به همراه سه نفر از ساکنان ایستگاه فضایی به زمین بازگشته و ایستگاه فضایی بین المللی را به همراه دو فضانورد در مدار زمین تنها گذاشتند.
کد خبر: ۲۹۷۴۴۳

تعداد ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی که هفته گذشته به 12 نفر رسیده بود روز سه شنبه اول دسامبر 2009 به دو نفر کاهش پیدا کرد. هفت نفر از فضانوردان در تاریخ 25 نوامبر به همراه شاتل آتلانتیس به زمین بازگشتند و اکنون سه ساکن دیگر این ایستگاه صبحگاه روز سه شنبه به وقت قزاقستان از ایستگاه فضایی جدا شده و به همراه کپسول سایوز به زمین بازگشتند.

کپسول سایوز سه ساعت و 20 دقیقه پس از جدا شدن از ایستگاه بین المللی فضایی در 80 کیلومتری شمال منطقه آرکالیک در قزاقستان فرود آمد. فرانک دی وین، رومن روماننکو و رابرت تریسک سه فضانوردی بودند که به همراه این کپسول بر خاک زمین قدم گذاشتند.

این اولین باری است که از سال 1990 تا کنون سایوز در ماه دسامبر بر زمین فرود می آید اما مقامات روسی اعلام کرده بودند که با وجود سرمای شدید منطقه شرایط آب و هوایی برای فرود کپسول فضایی مناسب است.

به دلیل اینکه سازمان ناسا مسئولیت سازماندهی حمل و نقل فضانوردان کانادایی، ژاپنی و اروپایی از ایستگاه و زمین به عهده دارد، پزشکان و مهندسان ناسا در میان تیم امداد روسی که برای بیرون کشیدن فضانوردان از داخل کپسول 15 دقیقه پس از فرود خود را به سایوز رسانده بودند به چشم می خوردند.

بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، از سال 2006 تا کنون این اولین باری است که تنها دو سرنشین در ایستگاه فضایی بین المللی ساکن می شوند اما این تنهایی چندان دوام نخواهد داشت زیرا سه فضانورد اولگ کوتوف، تیموتی کریمر و سویچی نوگاچی در 20 دسامبر 2009 به همراه فضاپیمای سایوز TMA-17 به سمت ایستگاه حرکت کرده و در روز 19 دسامبر در ایستگاه کناره خواهند گرفت.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها