12سال پس از آن بازی تاریخی

ما مانده‌ایم و سال‌ها پسرفت

درحالی که تیم ملی ایران 12 سال پیش در چنین روزی با تساوی برابر استرالیا جواز حضور در جام جهانی 1998 را کسب کرد ، این تیم در پسرفتی تاثربرانگیز از رسیدن به جام جهانی 2010 بازمانده است و صعودش از مرحله مقدماتی جام ملتهای آسیا هم در پرده ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۲۹۷۰۱۰

روز هشتم آذرماه سال 1376 را کمتر ایرانی علاقمند به فوتبالی است که فراموش کرده باشد. روزی که تیم ملی ایران پس از آنکه در ورزشگاه آزادی تهران برابر مردان سرزمین کانگورو یک بر یک به تساوی رضایت داد، برای کسب مجوز حضور در جام جهانی فرانسه نیازمند پیروزی یا تساوی با بیش از یک گل در خانه حریف بود.

این بازی برای همه آنهایی که فوتبال ایران را پیگیری می کنند خاطرات فراموش نشدنی به همراه خواهد داشت، از درخشش خیره کننده احمدرضا عابدزاده تا پاره شدن تور دروازه ایران توسط یک هوادار استرالیایی و توپی که پاشازاده از روی خط دروازه بیرون کشید و گلی که خداداد عزیزی زد و شادی وصف ناپذیری که همه ایرانیان را در سراسر جهان فرا گرفت.

اما 12 سال پس از آن بازی که ستاره های زیادی را در تیم ملی شاهد بودیم، حالا فوتبال ایران در پسرفتی عجیب و تاسف آور نه تنها به جام جهانی 2010 صعود نکرده است، بلکه کارش در مرحله مقدماتی جام ملتهای آسیا نیز با مشکل مواجه شده و باید منتظر پیروزی برابر تیم های تایلند و سنگاپور باشیم.

آنچه در این 12 سال اتفاق افتاده است تنها یکبار حضور در جام جهانی 2006 بوده است و دیگر هیچ البته ناکامی های بسیاری بوده است که گریبان فوتبال ایران را گرفته و دیگر نه حماسه سازی در این فوتبال داریم و نه بازیکنانی که راه تیم های اروپایی را در پیش بگیرند.

امروز دیگر فوتبال ایران رو به پسرفت گذاشته و تا جایی پیش رفته که ناچاریم برای صعود به مرحله نهایی جام ملتهای آسیا ، تیم های درجه چندمی مثل تایلند و سنگاپور را شکست دهیم. باید بپذیریم که دیگر جزو تیم های درجه اول آسیا نیستیم و صورتمان را با سیلی سرخ نگه داشته ایم تا از میان تیم های درجه دوم هم به یک رده پایین تر سقوط نکنیم!

اما 12 سال پس از بازی تاریخی مقابل استرالیا که به حماسه ملبورن در فوتبال ایران معروف شد، یادآوری بازیکنان و مربیان ایران در ان بازی می تواند جالب توجه باشد:

احمدرضا عابدزاده: چهار سال پس از ان بازی از فوتبال خداحافظی کرد و اکنون مربی گلرهای پرسپولیس است.
نعیم سعداوی: دستیار مجید جلالی در فولاد خوزستان است.
محمد خاکپور: مقیم امریکا شده و در حال حاضر مدرسه فوتبالی را اداره می کند.
افشین پیروانی: پس از برکناری از پرسپولیس این روزها فعالیت خاصی در فوتبال ندارد.
مهدی پاشازاده: در اتریش و مشغول گذراندن کلاسهای مربیگری است.
حمید استیلی: سرمربی تیم استیل اذین در لیگ برتر است و خوب هم نتیجه گرفته است.
کریم باقری: تنها بازیکنی بازمانده از آن بازی که همچنان در حال بازی است. کریم کاپیتان تیم پرسپولیس است.
مهدی مهدوی کیا: در فرانکفورت آلمان روزهای آخر حضورش در فوتبال را سپری می کند. مهدی در این فصل یک دقیقه هم بازی نکرده است.
رضا شاهرودی: فصل گذشته در تیم داماش لرستان فعالیت می کرد ولی اکنون فعالیت خاصی در فوتبال ندارد.
علیرضا منصوریان: بعد خداحافظی از استقلال مدیر اکادمی این باشگاه شد و این فصل هم سرمربی پاس همدان بود که برکنار شد.
خداداد عزیزی: منتقد شماره یک قطبی و تیم ملی، بعد از ناکامی با استقلال اهواز و کناره گیری از این تیم فعلا در فوتبال فعالیت خاصی ندراد.
علی دایی: پس از برکناری از تیم ملی، در میادین فوتبال آفتابی نشده است و کلمه ای درباره فوتبال حرف نزده است.
ابراهیم تهامی: همین دیروز هدایت تیم دسته سومی خلیج فارس مرودشت را برعهده گرفت.
علی اکبر استاد اسدی: در مدرسه فوتبالش در تبریز مشغول فعالیت است.

والدیر ویرا (سرمربی وقت تیم ملی ایران): پس از اخراج از  تیم ملی ایران در تیمهای مختلفی مربیگری کرده است و اکنون سرمربی تیم آماتور ناگانو در ژاپن است.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها