آقای میانسالی دچار برجستگی سمت راست کشاله ران شده که همین موضوع علاوه بر این که باعث احساس درد در هنگام ایستادن و راه رفتن او می‌شود، نگرانی زیادی هم برایش ایجاد کرده است.
کد خبر: ۲۹۵۵۳۷

پزشک سوالات زیر را مطرح می‌کند:

1 - چه مدت است که متوجه این بیرون‌زدگی شده‌اید؟

2 - قبلا دچار چنین حالتی شده‌ بودید؟

3 - دچار یبوست هستید؟

4 - سرفه مزمن دارید؟

5 - فعالیت سنگینی انجام می‌دهید یا اجسام سنگین بلند می‌کنید؟

پزشک معاینه می‌کند

پزشک از بیمار می‌خواهد که محل بیرون‌ زندگی را به او نشان دهد. سپس هر دو سمت کشاله‌ران و منطقه مورد نظر را معاینه می‌کند.

تشخیص پزشک چیست؟

با انجام معاینات، پزشک مطمئن می‌شود که بیمار دچار فتق شده است. شایع‌ترین بیرون‌زدگی‌های ناحیه کشاله‌ران مربوط به فتق هستند. فتق به علت ضعف عضلات جدار شکم ایجاد می‌شود.

معمولا در این حالت روده از جدار شکم در ناحیه کشاله‌ران بیرون می‌زند و به صورت یک برجستگی خودش را نشان می‌دهد و در آقایان گاهی به کیسه بیضه نیز راه پیدا می‌کند. افزایش سن، چاقی و بارداری احتمال ابتلا به فتق را بیشتر می‌کنند.

عوارض ابتلا به فتق عبارتند از انسداد روده، گیر کردن روده، در سوراخ فتق، نرسیدن خون به قسمتی از روده که گیر افتاده است و از بین رفتن آن قسمت از روده، درد شکمی که کم و زیاد می‌شود، تهوع و استفراغ، عدم توانایی دفع مدفوع، برجسته شدن شکم، درد و تورم در محل فتق نشان از انسداد روده در آن محل دارد.

توصیه‌های پزشک

1 - فتق‌هایی که برای بیمار علائم ایجاد کرده‌اند، باید درمان شوند.

2 - فتق‌هایی که منجر به انسداد یا نرسیدن خون به روده شده‌اند، باید به صورت اورژانسی جراحی شوند.

3‌ - فتق‌های بدون علامت در بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای یا کسانی که جراحی برای آنها خطرناک است، با درمان حمایتی مداوا می‌شوند.

4 - برای فتق‌های کوچک می‌توان از فتق‌بند استفاده کرد.

5 - افرادی که سابقه فتق در یک سمت کشاله‌ران را دارند، در آینده مستعد فتق در طرف مقابل نیز خواهند بود؛ بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها