گروه جامعه: مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آخرین وضعیت عدم بازگشت دانشجویان بورسیه از افزایش نرخ وثیقه برای دانشجویان بورسیه خبر داد و گفت: بیشترین آمارعدم بازگشت دانشجویان بورسیه مربوط به کشورهای کانادا و انگلیس است. علی‌اکبر متکان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آمار دانشجویان بورسیه مستنکف وزارت علوم از کشورهای مختلف، تصریح کرد: بیشترین عدم بازگشت مربوط به کشور کاناداست، چرا که این کشور نسبت به بقیه کشورها مهاجرپذیرتر است.
کد خبر: ۲۹۵۰۴۲

وی با بیان این‌که مشکلات مربوط به مستنکفین مربوط به دهه‌70 است، درباره دلایل این مساله، اظهارکرد: کشور کانادا به تعهدات خود نسبت به ما عمل نمی‌کرد و با این‌که دولت ایران شهریه دانشجویانش را پرداخت می‌کرد، ولی آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کردند و دانشجویان را پس از فارغ‌التحصیلی جذب می‌کردند که این موضوع خارج از تعهدات دیپلماتیک است.

وی افزود: دانشجویان اعزامی چند سال اخیر به علت پایان نیافتن مدت زمان تحصیل هنوز به کشور بازنگشته‌اند، بنابراین آمار بازگشت و یا عدم بازگشت آنها مشخص نیست.

این مسوول با بیان این‌که اعزام دانشجو به 3 کشور کانادا، آمریکا و انگلستان البته به استثنای ایرلند ممنوع است، خاطرنشان کرد: در اعزام دانشجویان بیشتر وضعیت علمی دانشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد نه قراردادها و روابط سیاسی.

دریافت وثیقه 60 تا 200 میلیون تومان

متکان با اشاره به میزان افزایش مبلغ وثیقه برای دانشجویان بورسیه، گفت: در حال حاضر بیشترین میزان وثیقه دریافتی از بورسیه‌ها مربوط به کشورهای سوئیس، استرالیا و دانمارک با وثیقه 200 و 180 میلیون تومان و کمترین آن مربوط به کشور هند با وثیقه 60 میلیون تومان است.

وی با اشاره به نحوه جدید ارزشیابی وضعیت علمی و تحصیلی دانشجویان بورسیه، گفت: بر این اساس دانشگاه‌هایی که اعلام نیاز برای بورس کرده‌اند، می‌توانند شرایط و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بورسیه خود را در طول سال مورد بررسی و پایش قرار دهند که این طرح سال گذشته در چند دانشگاه اجرا و از امسال به طور کامل اجرا خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها