وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: با رونمایی از نخستین موتور ملی دیزل ویژه خودروهای سبک سواری ساخته شده در ایران، کشورمان به جمع سازندگان خودروهای دیزلی سبک جهان پیوست.
کد خبر: ۲۹۴۴۴۸

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین موتور ملی دیزل ویژه خودروهای سبک سواری ساخته شده در ایران خودرو امروز با حضور وزیر صنایع ومعادن رونمایی شد.

علی اکبر محرابیان که امروز در حاشیه رونمایی از نخستین موتور ملی دیزل ویژه خودروهای سبک سواری ساخته شده در ایران خودرو سخن می گفت، اظهارداشت: ایران با تولید این موتور به جمع سازندگان خودروهای دیزلی سبک پیوست.

وی با یادآوری اینکه حدود شش ماه قبل اولین موتور دیزلی برای نصب بر روی لکوموتیو کشتی و نیروگاه با هزار اسب بخار قدرت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رونمایی شد، افزود: امروز نیز شاهد رونمایی از نخستین موتور دیزل برای خودروهای سواری هستیم.

به گفته وزیر صنایع و معادن، به منظور تکمیل سبد سوختی کشور به تولید موتورهای دیزلی بود تا بتوان این سبد سوختی را تکمیل کرد، ضمن اینکه اگر وزارت نفت بتواند سوخت این موتور را تامین و توزیع کند، این موتور بر روی خودروهای داخلی نصب خواهد شد.

همچنین مدیر شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو در این مراسم گفت: طراحی این موتور از تیرماه 87 در شرکت تحقیقات و طراحی موتور ایران خودرو ایپکو آغاز شد و ایران امروز به جمع تولیدکنندگان موتور دیزل در جهان پیوست.

این موتور جزو خانواده موتور ملی ایران خودرو و برپایه دیگر موتورهای این شرکت بوده و با رویکرد استفاده از قطعات مشترک میان موتورهای ایران خودرو طراحی شده است.

مدیر شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو شروع تولید انبوه خودروهای سواری با موتور دیزل را در کشور از سال 1391 اعلام کرد.

محمد زالی کم مصرف بودن را یکی ازمهمترین ویژگی موتور ملی دیزلی دانست واظهارداشت: میزان مصرف سوخت گازوئیل در این موتور 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

این موتور با قدرت 120 اسب بخار در خط تولید موتور ملی ساخته شده است و قابلیت نصب بر روی همه خودروهای تولید داخل را دارد. قیمت تمام شده خودرو با موتور ملی دیزل از خودروهای بنزینی گران تر است اما مصرف آن کمتر و قدرت و دوام موتور از لحاظ فنی بیشتر از موتورهای بنزینی است بنابراین برای مصرف کننده اقتصادی تر است.

همچنین استاندارد آلایندگی موتور ملی دیزل ، یورو 5 است و از این لحاظ در بالاترین سطح قرار دارد و از خودروهای بنزینی پاکتر است. حجم موتور ملی دیزل سواری یک و نیم لیتر است، ضمن اینکه تمام قطعات این موتور ساخت داخل است اما برای انجام آزمایش قطعات این موتور از شرکتهای خارجی نیز استفاده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها