برای نخستین بار در هشت سال اخیر عملیات نصب بیش از 80 دوربین تله‌ای در بزرگترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در شهرستان طبس آغاز شد.
کد خبر: ۲۹۴۲۵۱

به گزارش مهر، نصب بیش از 80 دوربین تله ای در یکی از زیستگاههای یوزپلنگ در حالی صورت می گیرد که پیش از این هیچگاه بیشتر از 30 دوربین در هر منطقه نصب نشده بود .

مدیر پروژه حفاظت از یوپلنگ آسیایی با اعلام این مطلب افزود : در حال حاضر  تصاویری که از طریق دوربین های تله ای گرفته می شود بهترین روش برای براورد جمعیت گوشتخواران از جمله یوزپلنگ محسوب می شود و بعد از تهیه تصاویر، کار بعدی ما شروع می شود که تشخیص هویت هریک از یوزها از روی مقایسه های ریخت شناسی است تا تعداد یوزها به طور تقریبی مشخص شود .

علیرضا جورابچیان،  افزود: نصب این دوربین ها در نایبندان طبس با حضور یک تیم از کارشناسان مجرب متشکل از کارشناسان پروژه، دانشجویان علاقمند و آموزش دیده، محیطبانان و یک تشکل محلی به نام کانون سبز اندیشان طبس انجام می گیرد که نقش محیطبانان به واسطه جانمایی درست برای نصب دوربین ها در این کار پررنگ تر از سایرین است چرا که آنها به واسطه حضور مستمر در منطقه و بر اساس مشاهدات و تجربیات خود می توانند محل های گدار یوزها را شناسایی و معرفی کنند .

جورابچیان افزود: از این 80 دوربین ، 50 عدد آن ساخت ایران است که به تازگی توسط مهندسان شرکت گتاب الکترونیک طراحی و ساخته شده و 30 عدد مابقی از دوربین های تله ای ایست که سابقا از طریق  انجمن حفاظت از حیات وحش آمریکا خریداری کرده بودیم . وی عملیات نصب دوربین های تله ای در نایبندان طبس را یکی از جدی ترین و مهمترین اقدامات پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برشمرد .

پناهگاه حیات وحش نایبندان با وسعتی بالغ بر یک میلیون و 520 هزار هکتار ، بزرگترین منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست و در حال حاضر بزرگترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در جهان به شمار می رود که پیش بینی می شود حدود 15 قلاده از جمعیت 70 تا 100 قلاده ای یوز پلنگ های ایرانی در این منطقه زیست کنند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها