گروه فرهنگ و هنر: جمشید لایق در سن 78 سالگی آخرین پرده نمایشش را بازی کرد و به سرای باقی شتافت تا تئاتر ایران یکی دیگر از ستون هایش را از دست بدهد. لایق از نسلی بود که خیلی‌ها از آن به عنوان نسل طلایی تئاتر ایران نام می‌برند. نسلی که اکثر آنها تئاتر آموخته مدرسه هنرپیشگی بودند و کار تئاتر را از خانه شاهین سرکیسیان آغاز کردند.
کد خبر: ۲۹۴۱۷۹

جوان‌هایی که در خانه سرکیسیان دور هم جمع می‌شدند تا این کارگردان تازه از فرنگ برگشته را برای بردن نمایشی ایرانی روی صحنه یاری کنند، بعد‌ها نه تنها به بزرگان تئاتر این مملکت تبدیل شدند، بلکه تئاتر نو ایران را نیز پایه گذاشتند.

جمشید لایق، عباس جوانمرد، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، فهیمه راستکار، اسماعیل داورفر و... کسانی بودند که سهم عمده‌ای در شکل‌گیری تئاتر نو ایران داشتند و توانستند تئاتر ایرانی را در تالار سنگلج به صحنه ببرند و به آن هویت ببخشند.

لایق در این جمع یکی از افراد تاثیرگذار بود. بازیگری توانا که می‌توانست سخت‌ترین نقش‌ها را به راحتی بازی کند.

او مثل سایر هم‌سن و سال‌هایش عاشق تئاتر و بازی بود و تمام نوجوانی و جوانی و دوران میانسالی‌اش را صرف جان بخشیدن به نقش‌هایی کرد که حالا در حافظه خیلی از علاقمندان تئاتر و تلویزیون و سینما جاودانه شده‌اند.

لایق از سال‌ها پیش بیمار بود و دیگر مثل سابق توانی برای حضور در صحنه نداشت، اما هرجا که باز از تئاتر سخنی می‌رفت حاضر می‌شد و انگار عشق به تئاتر و حضور در این جمع‌ها تنها بهانه‌ای بود که او را سر پا نگاه می‌داشت.

لایق از زمانی که پسرش را از دست داد درست مثل رضا سید حسینی روز به روز تحلیل رفت. فرزند لایق پا جای پای پدر گذاشته بود و در تئاتر‌ها حضوری جالب توجه داشت اما اجل به او مهلت نداد. لایق که گنجینه‌ای از تاریخ تئاتر ایران را در سینه داشت، عصر پاییزی پنجشنبه 21 آبان زندگی را بدرود گفت.

عاشق تئاتر

«جمشید لایق هنرمند نازنینی بود که عاشقانه تئاتر را دوست داشت.» این جمله را جمشید مشایخی بعد از شنیدن خبر درگذشت این بازیگر می‌گوید.

ژاله علو، بازیگر و دوبلور اما نقش به یاد ماندنی این بازیگر را در سریال «روزی روزگاری» یادآور می‌شود و به ایسنا می‌گوید: «لایق در تمام زمان‌ها شاخص بود و کارهای زیادی را به صحنه برد که تکرارنشدنی هستند.»

او اما این واقعیت تلخ را هم یادآور می‌شود: «آن زمان که او نیاز به دلجویی و دلداری داشت، کسی سراغش را نگرفت. در حالی که دیگر کسی جای او را پر نخواهد کرد.»

ایرج راد، بازیگر و کارگردان تئاتر به جایگاه و ارزش ویژه تئاتر برای «جمشید لایق» اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌همین دلیل بود که نگاه او به هنر تئاتر نگاهی سرشار از انگیزه بود.

مدیرعامل خانه تئاتر که سال‌ها پیش در نمایش «ابراهیم توپچی و آقا بیگ» به کارگردانی «رکن‌الدین خسروی» در کنار جمشید لایق نقش‌آفرینی کرده بود، گفت: جمشید لایق را خیلی پیش‌تر از آنکه به اداره تئاتر بیایم به واسطه کارهایش می‌شناختم و بعدها که از نزدیک با او آشنا شدم، بیشتر به روحیه تئاتری‌اش پی‌بردم.

او اضافه کرد: جمشید لایق نیز هم‌چون سایر پیشکسوتان فرهنگ و هنر از منزلت و معرفت حرفه‌ای خاصی برخوردار بود و نظم و انضباط در تئاتر برایش یک اصل محسوب می‌شد.

محمدعلی کشاورزهم می‌گوید که «جمشید لایق» نقش‌های خاطره‌انگیزی را رقم زده است.

این بازیگر پیشکسوت تئاتر که سال‌ها در اجرای برنامه‌های تلویزیونی در اداره هنرهای دراماتیک همکار زنده‌یاد جمشید لایق بود به ایسنا گفت: لایق از همکاران خوب من و از بازیگران توانای تئاتر و سینما بود که سابقه‌اش از من خیلی بیشتر بود.

پیکر این بازیگر امروز 24 آبان ماه از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها