jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۲۹۳۸۹۴   ۲۴ آبان ۱۳۸۸  |  ۰۱:۳۰

ستاره شناسان انگلیسی و آلمانی دو ستاره کوتوله سفید بسیار قدیمی را کشف کردند که در اتمسفر آنها اکسیژن وجود دارد.

گروهی از ستاره شناسان دانشگاه "وارویک" در انگلستان و دانشگاه "کیل" در آلمان این دو جرم آسمانی با اتمسفر غنی از اکسیژن را کشف کردند.

نکته قابل توجه در این کشف این است که این دو جرم آسمانی سیاره نیستند بلکه دو ستاره کوتوله سفید هستند.

این دو کوتوله سفید به ترتیب با شناسه های SDSS 0922+2928 و SDSS 1102+2054 نامگذاری شده اند که در فاصله حدود 400 و 200 سال نوری از زمین واقع شده اند.

این دو کوتوله سفید، بقایای ستارگان غول پیکری هستند که به پایان دوره تکامل خود رسیده اند.

برپایه مدلهای تئوریک، ستارگان با جرم حدود 7 تا 10 برابر جرم خورشید زمانی که تمام هیدروژن، هلیوم و کربن خود را مصرف کنند به صورت یک کوتوله سفید با هسته غنی از اکسیژن به مرحله پایانی دوره زندگی خود می رسند و یا به یک ابرنواختر تبدیل می شوند و یا به صورت ستارگان نوترونی از هم فرو می پاشند.

بیشتر کوتوله های سفید یک پوشش هیدروژنی و یا هلیمی دارند که جرم آن بسیار محدود بوده و اغلب برای تصویربرداری از هسته آنها در یک رصد مستقیم کافی است.

براساس گزارش ساینس، درصورتی که هسته پوشش هیدروژنی خود را از دست بدهد ممکن است بتوان طیف سطح کوتوله سفید که بی نهایت غنی از اکسیژن است را رصد کرد.

مهر