گروه اقتصاد: رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: باتوجه به کاهش تولید مسکن و افزایش تقاضا، سال آینده زنگ خطری برای بخش مسکن خواهد بود. مجتبی بیگدلی در گفتگو با جام‌جم افزود: باتوجه به آمار یک میلیونی ازدواج در سال و انباشت تقاضا از سال‌های گذشته، توجه به افزایش میزان ساخت و ساز مسکن در کشور، بسیار حیاتی است.
کد خبر: ۲۹۲۸۸۶

وی افزود: براساس آمار بانک مرکزی، تولید مسکن در یک سال گذشته 40 30 درصد کاهش یافته است.وی با اشاره به اجرایی نشدن ارائه وام 25 میلیون تومانی ساخت به انبوه‌سازان گفت: در حالی که کشورهای دیگر 80 70 درصد هزینه ساخت را به تولیدکنندگان تسهیلات می‌دهند، این مهم در کشور ما کمتر از 15 - 10 درصد است.

به گفته وی، به جای اصلاح این روند، مدتی است که ارائه وام ساخت و وام خرید مسکن نیز متوقف شده است.

بیگدلی گفت: در حالی‌که ما نیازمند سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز در کشور هستیم و می‌بایست در این جهت سیاست‌های تشویقی برای تولیدکندگان در نظر بگیریم، هر روز با تصمیمات جدید، تولیدکنندگان را محدود کرده‌ایم که می‌توان به بالا رفتن قیمت منطقه‌ای مالیات به 1015 برابر، جریمه فروش بیش از 2 بار مسکن تا 25 درصد و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به پایین بودن قدرت خرید مردم می‌گوید: قدرت خرید مردم برای خرید خانه صرفا با تشویق انبوه‌سازان برای افزایش ساخت و ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسکن می‌تواند ترمیم شود که در این زمینه، نیاز به حمایت سیستم بانکی است. بیگدلی افزود: در حال حاضر با وجود ابلاغ ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در عمل با سختگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، انبوه‌سازان نتوانستند از تسهیلات 25 میلیون تومانی ساخت بهره‌مند شوند.

وی افزود: رکود بخش مسکن و کاهش قدرت خرید منجر به آن شده است که مردم در حال حاضر به بازار رهن و اجاره روی بیاورند که ادامه این روند، ممکن نخواهد بود و سال آینده با شکسته شدن سد تقاضا با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد وزیر مسکن در جهت تقویت سازندگان است، می‌گوید: وزیر مسکن یک فرد عمل‌گراست و در پی آن است که با اتخاذ سیاست‌هایی بازار مسکن را بهبود بخشد، اما وزیر مسکن یک نفر در دولت است و باید ستادی از مجموع دولتمردان با عزمی جدی تشکیل شود تا ساخت و ساز در کشور رونق پیدا کند، در غیر این صورت، با پدیده افزایش شدید قیمت مواجه خواهیم بود.

وی افزود: ما پیگیر ملاقاتی با رئیس‌جمهور هستیم تا درخواست خود را مطرح کنیم و 2 نکته مد نظر ماست که امیدواریم این دو نکته پیگیری شود.

دو پیشنهاد به رئیس‌جمهور

بیگدلی گفت: یکی از نکات مدنظر ما این است که برای انبوه‌سازان امکاناتی فراهم شود تا برای دهک‌های متوسط و زیر متوسط در کل کشور مسکن تولید کنند و بحث دوم این که تسهیلات ساخت مسکن حداقل به 50 میلیون تومان برای هر واحد افزایش یابد تا بتواند نقدینگی ساخت مسکن را تا حدودی تامین کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمین کافی برای انبوه‌سازی در داخل کلانشهرها وجود دارد، گفت: نقطه اصلی و هدف، کلانشهرهاست و اگر امکانات و تسهیلات داده شود، انبوه‌ساز زمین را پیدا خواهد کرد. هم‌اکنون 30 تا 40 درصد بافت کلانشهرها فرسوده است که در حال خراب شدن است و می‌توان در بافت‌های فرسوده اقدام به انبوه‌سازی کرد.بیگدلی افزود: اگر تسهیلات و امکانات فراهم شود، چه لزومی دارد که انبوه‌ساز در بیابان‌ها بدون امکانات زیربنایی اقدام به ساخت و ساز کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان در خصوص تاثیرگذاری حذف یارانه‌ها بر بخش مسکن، می‌گوید: هدفمند کردن یارانه‌ها یک اقدام ضروری است، اما به هر حال تاثیر خودش را می‌گذارد و تمام تولیدات صنعت ساختمان متاثر از قیمت حامل‌های انرژی است که با بالا رفتن آن هزینه تمام شده افزایش می‌یابد.

تضمین خرید آپارتمان از انبوه‌سازان مسکن

در همین حال، وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در صورتی که انبوه‌سازان اقدام به ساخت مسکن برای بیش از 30 نفر کنند، علاوه بر پرداخت وام 15 میلیون تومانی ساخت، واحدهای آنها خریداری و به متقاضیان مسکن مهر واگذار می‌شود.

علی نیکزاد در گفتگو با فارس اظهار کرد: وزارت مسکن به انبوه‌سازانی که قصد ساخت مسکن برای بیش از 30 نفر را دارند، تضمین خرید مسکن می‌دهد و علاوه بر آن به ازای هر واحد مسکونی به آنها 15 میلیون تومان وام پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که این آیین‌نامه هم در قالب مسکن مهر و هم مشمول افرادی که خود دارای زمین هستند، خواهد بود، ادامه داد: به هر حال انبوه‌سازانی که اقدام به ساخت و ساز کنند، ما به آنها تضمین خرید می‌دهیم و آپارتمان را از آنها دریافت می‌کنیم و در اختیار متقاضیان مسکن مهر قرار می‌دهیم. نیکزاد در خصوص افزایش وام مسکن مهر گفت: چنانچه در سفرهای استانی به این نتیجه برسیم که 15 میلیون تومان تسهیلات از سوی بانک مسکن براحتی پرداخت می‌شود و با آورده 10 میلیون تومانی پروژه مسکن مهر به اتمام نمی‌رسد، آنگاه افزایش وام مسکن مهر با دید کارشناسی در مرجع مربوط مطرح می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: پس از پالایش از سوی وزارت تعاون یک میلیون و 41 هزار نفر واجد شرایط برای طرح مسکن مهر شناخته شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها