روش‌های تیمداری و‌ آماده‌سازی در جهان ورزش براساس شرایط و الگوهای اجتماعی و اقلیمی کشورها با تفاوت‌‌هایی جدی دنبال می‌شود.
کد خبر: ۲۹۲۰۷۷

مثلا در آمریکا و اروپا، باشگاه‌‌سالاری رمز موفقیت تلقی می‌شود و ملی‌پوشان، تنها مدت کوتاهی و صرفا برای ایجاد هماهنگی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و سپس مسابقه‌های ملی برگزار می‌کنند.

برخلاف این روش، در کشورهایی چون چین، کره شمالی و روسیه از دیرباز فرمول حضور طولانی‌مدت بازیکنان در اردوهای بلندمدت، نتایج مناسبی به بار آورده است.

تجربه موفقیت تیم ملی نوجوانان فوتبال کشورمان نشان داد که فرمول شرقی آماده‌سازی در ورزش، هنوز قابلیت خود را از دست نداده و این تیم که چنین روشی را به طور جدی دنبال کرده بود، توانست برای نخستین بار در میادین جهانی، حضوری در شأن کشورمان داشته باشد.

در نقطه مقابل، تیم ملی بزرگسالان کشورمان قرار دارد که از زمان حضور افشین قطبی حتی برای حضور در بازی‌های بسیار مهم مقدماتی جام جهانی، اردوی بلندمدت آمادگی تشکیل نداد و شیوه حضور کوتاه‌مدت بازیکنان در کنار یکدیگر و انجام بازی‌های تدارکاتی پی‌درپی را ترجیح داد تا فرمول موفق دوم جهان ورزشی را دنبال کرده باشد.

البته قطبی روش مورد پذیرش خود را کاملا جدی گرفته و انجام دیدارهایی تدارکاتی نظیر بازی با بوسنی، بحرین، ایسلند و مقدونیه را در دستور کار قرار داده است.

به هر حال او اخیرا فهرست جدید ملی‌پوشان را اعلام کرده و منتظر بازی با ایسلند (در روز 18 آبان)‌ و سپس بازی با مقدونیه (در 27 آبان)‌ در ورزشگاه‌ آزادی است.

البته تیم ملی بعد از هریک از این 2 بازی، یعنی روزهای 23 آبان و اول آذر 2 بازی رسمی در چارچوب مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا پیش رو دارد.

قطبی بخوبی می‌داند در فوتبال نتیجه‌گرای ما که بیش از فشردگی مسابقه‌ها، بدهنگام بودن آن، چشم هر ناظری را می‌آزارد ، چاره‌ای جز این ندارد که با تماشای دقیق مسابقه‌ها، آماده‌ترین بازیکنان صاحب انگیزه را گزینش و پس از زیرنظر گرفتن یا آزمایشی کوتاه، از آنها در تیم ملی بهره‌برداری کند.

به هر حال سادگی نسبی صعود از گروهی با حضور تیم‌های سنگاپور، اردن و تایلند و وضعیت خوب تیم ما در این گروه، فرصت مناسبی است تا قطبی و دستیاران هلندی‌اش با شناختی بیشتر نسبت به فوتبال ایران و آسیا، تیمی خوب و مدعی را راهی دور نهایی جام ملت‌های آسیا کنند.

به هر حال مقطع فعلی تنها زمانی است که کادر فنی تیم‌ملی می تواند آزمون و خطاهای خود را دنبال کند تا به طرح‌ها و ترکیب‌های ایده‌آل خود دست پیدا کند.

مجید عباسقلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها