رعایت نکردن استانداردهای لازم در ساخت آزادراه تبریز - میانه که تنها سه سال از عمر آن می گذرد باعث شده است که این مسیر به شبه قربانگاهی برای مسافران تبدیل شود.
کد خبر: ۲۹۰۴۲۲

 به گزارش مهر ، نبود امکانات لازم در مسیر این آزادراه و نیز عدم رعایت برخی نکات فنی و ایمنی، موجب بروز تصادفات و تلفات جانی بسیاری در این مسیر شده است.

مسیر 200 کیلومتری آزادراه تبریز - میانه در سال 85 با سر و صدا و تبلیغات زیاد مسئولان به بهره برداری رسید، در آن سال اگرچه مسئولان محلی از اینکه پروژه یاد شده پس از 15 سال با حمایت دولت تکمیل شده بود اظهار خرسندی می کردند اما به نظر می رسد رعایت استانداردهای لازم در این مسیر قربانی تسریع در اجرای این پروژه شده است.

در همان ابتدای گشایش این آزادراه نیز محمد رویانیان رئیس پلیس راه سابق ناجا افتتاح این پروژه را با وجود نواقص بسیار آن خطرناک و نادرست خوانده بود اما مقامات ارشد استانی این موضوع را رد کرده و بر تکمیل کاستی های آن تاکید داشتند.

حال که سه سال از گشایش این آزاد راه می گذرد اما همچنان کاستی های آن رفع نشده و نبود استانداردهای لازم موجب از دست دادن جان بسیاری از هموطنان در این مسیر می شود.

در این رابطه رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز ضمن انتقاد شدید از وضعیت این آزادراه گفت: نبود امکانات و شرایط ایمنی و رفاهی لازم در آزاد راه تبریز - میانه، این مسیر را به قربانگاه مسافران و نیز ساکنان روستاهای حاشیه تبدیل کرده است.

سرهنگ اصغر یاقوتی هشدار داد که به دلیل فقدان شرایط ایمنی لازم، ماهانه سه نفر جان خود را در این آزاد از دست می دهند.

یاقوتی با اشاره به قول مسئولان برای تکمیل کاستی های آزاد راه تبریز - میانه تصریح کرد: با وجود شرایط خطرناک این مسیر، مسئولان نبود اعتبار را بهانه قرار داده و این امر روند بهسازی و استاندارد کردن آزاد راه بسیار کند کرده است.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان تاکید کرد: اگر شرایط لازم در این مسیر فراهم نشود، طی کردن آزادراه در فصل زمستان برای مسافران و خودروها بسیار خطرناک است.

وی در توضیح کاستی های این مسیر گفت: قرار بود در طول آزاد راه مابین تبریز تا میانه سه مرکز ثابت راهدارخانه احداث شود تا در فصول بارش برف و باران بتوانند خدمات لازم را به خودروهای عبوری ارائه کنند اما این مسیر فاقد حتی یک پایگاه راهداری است.

سرهنگ یاقوی همچنین با تاکید بر لزوم وجود حداقل دو پایگاه پلیس راه در این مسیر گفت: با وجود قول مجری این آزادراه تاکنون مرکز ثابتی برای این منظور هم اختصاص نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه طبق استانداردهای لازم وجود مراکز رفاهی و خدماتی، پمپ بنزین و حتی سرویسهای بهداشتی از ضروریات آزادراه هاست، افزود: این مسیر فاقد هرگونه مرکز رفاهی و خدماتی است و باید از مسئولان پرسید اگر برای خودرویی مشکلی پیش آید باید وسط بیابان به کجا مراجعه کند؟

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی با تشریح خطرات یکنواختی جاده و نبود مراکز رفاهی گفت: در این شرایط چون رانندگان می خواهند هرچه سریعتر از آزادراه تبریز- میانه خارج شده و وارد مسیرهای استاندارد شوند سرعت افزایش یافته و در نهایت منجر به واژگونی خودروها و مرگ و میر راننده یا مسافران می شود.

وی همچنین با اشاره به وجود چند روستا در حاشیه آزادراه مذکور یادآور شد: قرار بود در مناطق روستایی این مسیر از زیرگذر برای عبور و مرور روستاییان و احشام آنها به طرفین آزادراه استفاده شود اما به دلیل عدم احداث این گذرگاه ها، روستاییان مجبورند احشام خود را در عرض آزادراه عبور دهند که منجر به افزایش سوانح جاده ای شده است.

یاقوتی همچنین از نبود ایمنی لازم در مسیر آزادراه به ویژه عدم استفاده از گاردریل در مناطق خطرناک به شدت انتقاد کرد و افزود: به دلیل نبود گاردریل در ماه گذشته یک کامیون با از دست دادن کنترل خود در پرتگاهی سقوط کرده و منجر به کشته شدن 20 نفر شد.

وی با اشاره به اینکه آزادراه فاقد امکانات و ایمنی تبریز - میانه دارای عوارضی با نرخ بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: درحالیکه از مردم عوارض دریافت می شود اما هیچگونه خدماتی در مسیر طی این مدت ایجاد نشده است.

واژه "آزادراه" در تعاریف فنی از استانداردهای خاصی برخودرار است اما مسیر تبریز – میانه فاقد راهدارخانه، فاقد پلیس راه، فاقد پمپ بنزین، فاقد مراکز رفاهی، فاقد امکانات ایمنی لازم و.... است و با این اوصاف باید از مسئولان خواست تکمیل پروژه های نیمه تمام و پروژه هایی که با کمبودهای بسیاری افتتاح شده است را در اولویت کاری خود قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها