درست است که فوتبال یک ورزش گروهی است و بیشتر از این‌که رکوردها و آمارها در آن مورد توجه قرار بگیرد، موفقیت‌ها و کیفیت بازیکنان است که در اذهان می‌ماند، با این حال ثبت یک رکورد در جام‌جهانی می‌تواند نام یک بازیکن را برای همیشه در تاریخ فوتبال جاودانه کند. همه نام لوتار ماتیوس، کاپیتان افسانه‌ای ژرمن‌ها را با قهرمانی در جام‌جهانی 1990 و گل‌های به یادماندنی‌اش مقابل یوگسلاوی به یاد می‌آورند، اما اگر آن قهرمانی و گل‌ها هم نبود، باز نام ماتیوس از حافظه فوتبال جهان پاک نمی‌شد. او با حضور در 5 دوره جام‌جهانی و انجام 25 بازی، رکوردی از خود به‌جا گذاشته که احتمال شکسته شدن آن بعید به نظر می‌رسد. اما در زمینه گل‌های به ثمر رسیده داستان کمی ‌متفاوت است و احتمال این‌که این رکورد در جام‌جهانی 2010 بهبود پیدا کند، وجود دارد.
کد خبر: ۲۹۰۳۷۹

در فینال جام‌جهانی 1974 هنگامی‌ که گرد مولر با گل زیبای خود آلمان‌غربی را به قهرمانی رساند، چهاردهمین گل خود در تمام‌ ادوار جام‌جهانی را جشن گرفت و عنوان بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی را به خود اختصاص داد. آن موقع کسی تصور نمی‌کرد رکورد مولر تهدید شود، اما این رونالدوی برزیلی بود که 32 سال بعد رکورد گلزن قهار ژرمن‌ها را جابه جا کرد. رونالدو در جام‌های جهانی 1998 و 2002 به ترتیب 4 و 8 گل ‌زده بود و برای این‌که به رکورد 14 گل مولر برسد، در جام‌جهانی 2006 به 2‌‌ گل نیاز داشت. اما «پدیده» در آلمان 3 گل زد و موفق شد در سرزمین گردمولر به جای او عنوان بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی را به خود اختصاص دهد.اما می‌توان امیدوار بود که سال آینده در آفریقای جنوبی این رکورد بهتر شود در این میان دو بازیکن این فرصت را دارند که به رکورد 15 گل رونالدو حمله کنند؛ خود رونالدو و میروسلاو کلوزه.

رونالدو

رونالدو بیشتر از هرکس دیگری شانس دارد تا رکورد خود را بهبود ببخشد، اما او ابتدا باید به تیم ملی دعوت شود. مرد سال سابق جهان تا به امروز 4 جام‌جهانی را تجربه کرده، در جام‌جهانی 1994 او یکی از اعضای تیم قهرمان جهان بود، اما حتی یک دقیقه هم بازی نکرد و در واقع در آمریکا یک توریست بود. در جام‌جهانی 1998 رونالدو 4 گل زد و در نهایت در فینال مقابل فرانسه میزبان و زیدان ناکام ماند. 4 سال بعد او در خاور دور بهترین جام خود را تجربه کرد و با 8 گل ضمن این‌که آقای گل شد جام قهرمانی را هم بالای سر برد و بالاخره نوبت به جام‌جهانی 2006 رسید. درست است که آن تورنمنت برای برزیل هیچ دستاوردی نداشت، اما رونالدو 3 گل زد و رکورد جدیدی به نام خود ثبت کرد. رونالدو هم اکنون در کورینتیانس برزیل توپ می‌زند و امیدوار است دونگا او را برای جام‌جهانی انتخاب کند. با این حال او 3 سال است که به تیم ملی دعوت نشده و شاید دونگا نیازی نبیند او را به آفریقای جنوبی ببرد. به هر حال با توجه به وجود بازیکنانی همچون فابیانو و آدریانو، رونالدو شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی ندارد،‌ اما او راضی است که تنها دقایقی بازی کند و به دنبال گل شانزدهم خود باشد.باید دید آیا دونگا هم چنین نظری دارد؟

میروسلاو کلوزه

اگر به 12 بازیکنی که در جام‌جهانی بیش از 9 گل به ثمر رساندند نگاه کنیم، در بین آنها تنها رونالدو و میروسلاو کلوزه همچنان در حال بازی‌اند و مابقی سال‌هاست که کفش‌هایشان را آویخته‌اند. در این میان اگر مصدومیتی برای کلوزه پیش نیاید، یکی از مهاجمان حاضر در آفریقای جنوبی خواهد بود. آقای گل جام‌جهانی 2006 در دو جام‌جهانی گذشته مجموعا 10 گل به ثمر رساند؛ هر جام 5 گل. به هر حال اگر کلوزه بتواند در آفریقای جنوبی هم طبق عادت خود 5 گل بزند خود را به رکورد رونالدو می‌رساند. به هر حال نباید از این بازکن غافل بود. در میان دیگر مهاجمانی که هم‌اکنون در تیم‌های ملی‌شان بازی می‌کنند و احتمال بازیشان در جام‌جهانی 2010 وجود دارد، بازیکن دیگری نیست که در جدول گلزنان جام‌جهانی در رده‌های بالا حضور داشته و امیدوار باشد که خود را به رونالدو برساند، تنها می‌توان به تیری آنری اشاره کرد که او هم 6 گل زده و اگر فرانسه به جام‌جهانی برسد و آنری هم قبراق باشد، نهایتا بتواند گل‌های خود را دو رقمی‌کند.بدین ترتیب نباید انتظار داشت یک تازه‌وارد به جمع گلزنان برتر راه پیدا کند و تنها کلوزه و رونالدو می‌توانند خود را بالا بکشند.

گلزنان برتر ادوار جام‌جهانی

15 گل: رونالدو (برزیل)

14 گل: گرد مولر (آلمان)

13 گل: ژوست فونتن (فرانسه)

12 گل: پله (برزیل)

11گل: یورگن کلینزمن (آلمان)، ساندرو کوچیس (مجارستان)

10 گل:گابریل باتیستوتا (آرژانتین)، تئوفیلو کوبیاس (پرو)، میروسلاو کلوزه (آلمان)، گرزگورز لاتو (لهستان)، گری لینه‌کر (انگلیس)، هلوت ران (آلمان.)

مهدی زعیم‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها