روزنامه گاردین در شماره روزچهارشنبه 21 اکتبر نوشته است که رهبران غربی از تصمیم حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان، مبنی بر پذیرش برگزاری مرحله دوم انتخابات استقبال کرده اند.
کد خبر: ۲۸۸۴۳۶

به نوشته گاردین، حامد کرزای حاضر نشد وجود تقلب به نفع او در انتخابات را بپذیرد و فقط گفته است: برگزاری مرحله دوم رای گیری را تنها به این دلیل پذیرفته که "منافع ملی مردم" را بر منافع خودش ترجیح می دهد.

این در حالی است که بازرسان انتخابات می گویند تقلب به نفع کرزای بسیار گسترده بوده و به نوشته گاردین نزدیک به یک میلیون رای از آرا او باطل اعلام شدند که این امر سبب شد آرای او از اکثریت مطلق بیافتد.

گاردین می نویسد که یک سوم کل آرای  کرزای مشکوک بوده اند ولی رییس جمهور افغانستان در اثر فشار جهانی و بر خلاف میل خود نهایتا حاضر به عقب نشینی از موضع سابق خودش شد.

این روزنامه می نویسد که مقامات ارشد آمریکایی گفته بودند تا زمانی که نتیجه انتخابات افغانستان "معتبر" نباشد آن کشور از اعزام نیروهای نظامی بیشتری به افغانستان خودداری خواهد کرد.

به نوشته گاردین، تصمیم  کرزای موجب خشنودی رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه شد.

با این حال حامد کرزای گفته است که حاضر به تشکیل دولت ائتلافی با رقیب اصلی خود، دکتر عبدالله عبدالله نیست. او گفته است که "افغانستان نیاز به دولت وحدت ملی دارد نه دولت ائتلافی."

گاردین می نویسد، احتمال تکرار تقلب زیاد است چون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان واقعا مستقل نیست و طرفداران  کرزای در آن نفوذ بسیار زیادی دارند.

عبدالله عبدالله خواستار تغییر کامل این کمیسیون شده تا انتخابات دوره دوم عادلانه برگزار شود. پیتر گالبریت، مقام سابق سازمان ملل در کابل، که به دلیل افشای گستردگی تقلب مقام خود را از دست داد، نیز خواستار اصلاح ساختاری این کمیسیون بوده است.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها