حمله هسته‌ای پیشگیرانه به کشورهای متخاصم

روسیه دکترین نظامی خود را اصلاح می‌کند

گروه بین‌الملل: اظهارات نیکلا پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه که از بازنگری در دستورالعمل استفاده از سلاح‌های هسته‌ای این کشور و امکان اعطای حق انجام اقدامات پیشگیرانه به دولت روسیه در صورت مواجهه با تهدیدات خارجی حکایت داشت بلافاصله با واکنش‌های اعتراض‌آمیز در غرب مواجه شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این خبر به ویژه در شرایطی که مذاکره‌کنندگان روسی و آمریکایی در حال رایزنی برای تدوین توافق نامه جایگزین معاهده محدود کردن تسلیحات استراتژیک هسته‌ای دو کشور موسوم به «استارت» هستند که اعتبارش دسامبر جاری به پایان می‌رسد، از حساسیت خاصی برخوردار است.
کد خبر: ۲۸۷۳۶۰

پاتروشف با تاکید بر این که مذاکرات هیات‌های نمایندگی آمریکا و روسیه به خوبی پیش می‌رود، گفت: ممکن است منافع روسیه از سوی مناقشات منطقه‌ای و جنگ‌های محلی در معرض مخاطره قرار گیرد. او در مصاحبه‌ با روزنامه ایزوستیا که روز گذشته چاپ شد، افزود: روسیه برای مواجهه با این تهدیدات دکترین نظامی خود را اصلاح می‌کند.

به ظاهر منظور پاتروشف از اصلاح دکترین بازنگری آن و گنجانده شدن حق استفاده از توان هسته‌ای این کشور به عنوان عاملی پیشگیرانه در آن بوده است. این در حالی است که در دکترین کنونی، ارتش و دولت روسیه صرفا حق استفاده بازدارنده و تدافعی از سلاح‌های هسته‌ای را دارند.

قرار است سند جدید دکترین نظامی روسیه تا پایان سالجاری میلادی تقدیم دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه شود. گفته می‌شود در پیشنهاد جدید چگونگی استفاده از تسلیحات هسته‌ای به عنوان ابزاری پیشگیرانه و پیشدستی در حملات هسته‌ای در جنگ‌های فرامنطقه‌ای، منازعات منطقی و تهدیدات داخلی تبیین شده است.

بدعت‌گذاری خطرناک

قاعده استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه کشورهای متخاصم به عنوان ابزاری پیشگیرانه اولین بار توسط جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده مطرح شد.

اکنون به نظر می‌رسد روس‌ها براساس همان قاعده مترصد گنجاندن حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه دشمنان احتمالی خود در دکترین نظامی این کشور به گونه‌ای هستند که ارتش روسیه محق به پیشدستی در حمله اتمی شود.

به نظر می‌رسد اعطای حق انجام حملات پیشگیرانه هسته‌ای به دولت و ارتش، هدف پوشاندن ضعف‌های ساختاری ارتش روسیه از جمله در بخش سلاح‌های متعارف و بهره‌وری پایین نیروها را دنبال می‌کند.

واکنش غربی‌ها

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ایده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به عنوان ابزاری پیشگیرانه و پیشدستی در حملات هسته‌ای از ضعف آشکار ارتش روسیه در جنگ 5 روزه اوت گذشته با گرجستان نشات گرفته است.

اگرچه ارتش روسیه به سهولت از پس نیروهای کم‌شمار و محروم از تسلیحات پیشرفته گرجستان برآمد لیکن حتی در خود روسیه هم خیلی‌ها اعتقاد دارند ارتش این کشور در برابر ارتشی قوی‌تر قادر به قدرت نمایی نخواهد بود.

غربی‌ها ترجیح داده‌اند اعتراض خود به اظهارات پاتروشف را از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اطلاع مسکو برسانند اما ناخرسندی از این اظهارات مساله‌ای نبود که بتوانند به طور کامل پنهانش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها