گسل جنوب‌شرق تهران ببری خفته

زلزله تهران برخلاف پیش‌بینی‌ رخ‌داد

دکتر عباسعلی تسنیمی رئیس پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه به لحاظ علمی نمی توان زلزله را پیش بینی کرد، گفت: زلزله امروز شنبه تهران بر خلاف پیش بینی های ما رخ داده است و انتظار وقوع این زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران وجود نداشت لذا باید احتیاط های لازم در این زمینه در نظر گرفت.
کد خبر: ۲۸۷۳۳۵

رئیس پژوهشگاه زلزله در گفتگو با مهر در خصوص احتمال وقوع مجدد این زلزله در طی روزهای آینده گفت: به لحاظ علمی هرگز نمی توان وقوع و یا عدم وقوع زلزله را پیش بینی کرد.

وی با اشاره سابقه مطالعات این پژوهشگاه در زمینه گسل های تهران گفت: طبق مطالعات ما، انتظار وقوع زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران نمی رفت ولی این زلزله برخلاف پیش بینی‌های ما رخ داد و نشان داد که این گسل مانند ببری خفته است.

تسنیمی با تاکید بر اینکه به دلیل عمق کم حرکت این گسل، مردم کل تهران این زلزله را احساس کرده‌اند اظهار داشت: این زلزله در حاشیه تهران رخ داد و هر کس به نسبت ساختمانی که در آن بوده حرکتهایی را احساس کرده است.

رئیس پژوهشگاه زلزله با اشاره به رخ دادن مجدد این زلزله گفت: از آنجایی که پیش بینی زلزله ممکن نیست از این رو باید احتیاط های لازم را در این زمینه انجام داد. البته این احتیاط امری عقلی است.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت مقاوم سازی ساختمانها اضافه کرد: این زلزله برای ما هشداری است و نشان می دهد که نقاط مختلف تهران متاثر از زلزله است، از این رو باید نسبت به مقاوم سازی ساختمانها اهتمام ویژه صورت گیرد. 

تسنیمی با بیان اینکه پیش بینی زلزله برای شهروندان مصونیت نمی آورد، خاطرنشان کرد: ما برای مقابله با این پدیده طبیعی راهی جز مقاوم سازی نداریم که این امر نیز در یک زمان کوتاه میسر نمی شود بلکه با برنامه ریزی های بلند مدت می توان به این هدف رسید.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله نیز با بیان جزئیاتی جدید از زلزله شنبه تهران گفت: طبق مشخصات ژئوتکنیکی منطقه و نوع گسل های جنوب شرقی تهران به نظر می رسد که حرکت این گسل فشاری باشد، اما صحت این موضوع پس از آنالیز داده های ایستگاه های لرزه نگاری مشخص می شود.

دکتر مهدی زارع به بیان جزئیات حرکت گسل جنوب شرقی تهران پرداخت و گفت: طبق مشخصات ژئوتکنیکی منطقه و نوع گسل های جنوب شرقی تهران به نظر می رسد که حرکت این گسل فشاری باشد.

وی با اشاره به بزرگی این زلزله افزود: به دلیل کم بودن بزرگی این زلزله به سرعت نمی توان نوع حرکت را تعیین کرد از این رو این موضوع پس از آنالیز داده های ایستگاههای لرزه نگاری مشخص می شود.

زلزله ساعت 14 و 23 دقیقه و 56 ثانیه بعداز ظهر امروز شنبه در تهران روی داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها