در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
دلیل سختی ریاضی برای بسیاری دانشآموزان این است که آنها هنوز درک صحیح و عمیقی از اعداد ندارند و این مشکل تا چند سال در مدرسه وجود دارد.
برای مثال، در جمع و تفریق دچار مشکل میشوند چون هنوز نمیدانند عدد 4 بزرگتر از 2 است و نمیتوان 4 را از 2 کم کرد.
به عبارت دیگر، اعداد برای آنها صرفا یک شکل و یک نام هستند. مثلا عدد سه را با این شکل 3 میشناسند، اما باید وقتی به 3 فکر میکنند 3 بخش یا 3 توپ را در ذهن مجسم کنند تا در هنگام عملیات ریاضی نیز بهتر عمل کنند.
برای کمک به این کار، والدین میتوانند در سن پیشدبستانی یا کلاس اول یک کاغذ بزرگ روی میز بچسبانند و منتهی الیه چپ را صفر و منتهی الیه راست را 10 بنویسند و بین این دو را نیز از یک تا 9 عددگذاری کنند. این عددگذاری باید با اشکالی همراه باشد که هر چه به سمت 10 میرود، بزرگتر شود.
با این شیوه به ظاهر ساده و تمرین اعداد روی این کاغذ، دانشآموزان از کودکی مفهوم واقعی اعداد را درک میکنند و با درک اعداد ساده و تفاوت میان بزرگی و کوچکی آنها، بعدها تفاوت میان 5،500،5000 و... را نیز بهتر درک میکنند.
علت دیگر سختی ریاضی این است که بسیاری از دانشآموزان شیوه یادگیریشان کلامی و از طریق زبان است، اما در بسیاری موارد، در زنگ ریاضی معلم یا روی تخته مینویسد یا مسائلی را برای حل به دانشآموزان میدهد و کمتر صحبت میکند. چنین دانشآموزانی در سکوت مشکل بیشتری دارند.
در این موارد، اگر هنگام انجام هر گونه عملیات ریاضی، توضیح لازم داده شود یا معلم روند کامل حل مساله و کلیدهای اصلی را شرح دهد، مشکل بسیاری از دانشآموزان حل میشود.
به همین دلیل، وقتی نوبت به رفع اشکال ریاضی دانشآموزان میرسد با توضیح روند کار و انجام عملیات دانشآموز متوجه موضوع میشود و میتواند مسائل مشابه را بهتر حل کند.
منبع:examiner.com
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر