شروع خوب مدعیان لیگ برتر بسکتبال

تازه‌ واردها وعده بهتر شدن دادند

مثل پارسال چند تیم در آخرین لحظه وارد لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران شدند تا باز هم ثابت شود لیگ انتخاب می‌شود، انتخاب نمی‌کند. پاسارگاد شیراز تنها چند ساعت پیش از ورود به بازی‌ها، سرمربی‌اش را معرفی کرد. روز بازی‌ها، خبر آمدن پرسپولیس با رفع کلیه موانع حقوقی به گوش رسید و این که با پسوند لنگرود بیاید یا پرسپولیس ایران.
کد خبر: ۲۸۶۹۳۹

هفته اول لیگ برتر بسکتبال با این خبرها سپری شد، در حالی که در محل برگزاری بازی‌ها اتفاق خاصی نیفتاد. آنها که آماده‌تر بودند مزد شروع تمرین‌های زودهنگام خود را گرفتند و تیم‌های از راه رسیده، وعده خوب شدن در بازی‌های بعدی را دادند. از سوی دیگر مدعیان لیگ برتر بسکتبال قصد جدایی در همین هفته‌های ابتدایی دارند و به دنبال جای ثابت مدعیان در رده‌بندی هستند. امروز در هفته دوم و اگر پرسپولیس تا الان نیامده باشد، این بازی‌ها برگزار می‌شود.

توزین کاشان - مهرام

پاسارگاد - شهرکرد

دانشگاه آزاد - ذوب‌آهن

شهرداری گرگان - صبامهر قزوین

لوله سبز شیراز - پتروشیمی بندر امام

رضایی رودرروی هاشمی

مهرام برای بازی با تیم‌های پایین‌تر از خودش انگیزه می‌خواهد. مصطفی هاشمی با تدابیرش باید انگیزه‌های تازه‌تری را در مجموعه تیم بویژه ملی‌پوشانی همچون نیکخواه بهرامی، کامرانی و آفاق به وجود آورد. پس از بازی روز اول بود که هاشمی گفت تیمش خیلی بد بازی کرده و تقصیر این بد بازی کردن را مثل همیشه خودش به عهده گرفت: «احساس می‌کنم نتوانستم بازیکنان را از لحاظ روانی آماده کنم. آنها خوب توجیه نشده بودند. خوب دفاع نمی‌کردند و همه می‌خواستند گل بزنند.» مهرام در طول بازی تحت تاثیر حریف خود که در سطح لیگ برتر بازی نمی‌کرد قرار گرفته بود. امروز در کاشان قهرمان آسیا به دیدار توزین کاشان می‌رود که مسوولان این تیم از پیشرفت پلکانی آن خبر داده‌اند و معتقدند به مرور جا می‌افتند. مجید صالحی، بازی مهرام را می‌شناسد، اما در 2 هفته با نایب‌قهرمان و قهرمان فصل قبل لیگ بازی کردن برای هر تیمی سخت است. آنها پس از شکست در اصفهان می‌خواهند نتیجه بهتری از تلاش خود بگیرند. بازی کردن هومن رضایی، بازیکنی که از مهرام جدا شده و برای تیم حریف بازی می‌کند نقطه جوش بازی مهرام توزین است.

فرصتی برای تازه‌واردها

اگر پول بازیکنان خارجی پاسارگاد توسط مسوولان تیم پرداخت شده باشد آنها حاضر به بازی هستند، در غیر این صورت حوادث روز اول تکرار می‌شود. جمال هولدن و کویین روی نیمکت نشسته بودند، اما به دلیل دریافت نکردن پول، از بازی خودداری کردند. در این تیم محمد رضا خبازان و محمدرضا ابراهیمی چهره تیم را تا حدی لیگ برتری کرده‌اند. شهرکرد بدون بازیکن ملی و در شرایطی که جمشیدی را هم به بندرامام فرستاد فعلا در بازی با پاسارگاد فرصت دارد خودش را نشان بدهد چون بازی‌های بعدی این تیم سخت‌تر است.

سابقه خوب از بازی‌های قشنگ

بازی پویا تاجیک، اصغر کاردوست و موسی نبی‌پور برای دانشگاه افاقه نکرد و این تیم به پتروشیمی بندرامام باخت. سال گذشته بازی‌های دانشگاه آزاد و ذوب‌آهن قشنگ می‌شد و امسال آیا اتفاقات قبل تکرار می‌شود؟ برای ذوب‌آهن که سرمربی تیم بعد از بازی اول از ذوب‌آهن راضی نبود محمدرضا اکبری به میدان بازمی‌گردد. او 2‌‌روز قبل از شروع لیگ برتر در تمرین‌های از ناحیه مچ پا مصدوم شده بود. بازی بد بازیکن خارجی هم تهدید کوهیان خطاب به او را به همراه داشته تا اگر باز هم بد بود از تیم اخراج شود.

گرگان در انتظار شاهین‌طبع

بازی نزدیکی بود، اما شهرداری نتوانست از سد یاران کبیر در شیراز عبور کند. در گرگان همه منتظر صبامهر دگرگون شده‌اند تا بلکه در هفته‌های آغازین به یک برد شیرین دست پیدا کنند. شهرداری از 2 بازیکن خارجی سود می‌برد، اما صبامهر ماموریت تازه‌ای به پریست بازیکن بلند قامت خود محول کرده است. مهران شاهین‌طبع با صحبت‌هایی که بعد از بازی اول کرده، نشان داده است از نگرفتن بازیکن ملی ناراضی نیست و می‌خواهد روی جوانان برای آینده بسکتبال و تیمش کار کند.

پیام پترو پیش از بازی در شیراز

برد در خانه برای لوله سبز در شروع لیگ لازم بود و این تیم را با شرایط روحی مناسب‌تر به بازی امروز برابر پتروشیمی بندرامام می‌فرستد. شیرازی‌ها تیم خوبی ساخته‌اند با این امید که چند گام جلوتر باشند. بازیکن خارجی خوب و چند بازیکن مطرح و ملی مانند زندی و دورقی از عزم لوله سبز در لیگ امسال خبر می‌دهد، با این حال بازی امروز برای آنها خیلی سخت است. پتروشیمی بندر امام سعی می‌کند از حاشیه‌های بسکتبال فاصله بگیرد و روی این اصل امسال بی سروصدا تر تیمش را بست. هفته گذشته محمد جمشیدی جوان شهرکردی یک پیام بزرگ را در سطح جنوب پخش کرد. «جوانان را باید باور کرد.» به رغم برخی فشارها در استفاده نکردن کرادزیچ صرب از بازیکنان بومی، پتروشیمی با نفرات باتجربه‌ای که دارد به فکر روزهای خوب است.

سهمیه ملی، فرصت یا تهدید

سهمیه بندی بازیکنان ملی چند فصل پیش که بسکتبال در رده باشگاهی تازه رونق گرفته بود، تصویب شد. هدف مشخص است. جلوگیری از تجمع بازیکنان ملی در یک تیم که به قدرت چند تیم خاص می‌انجامد و دیگر تیم‌ها را ضعیف می‌کند. افزایش سطح رقابت میان بازیکنان نیز در این طرح مستتر است. این روزها با کاهش تیم‌ها، مشکلاتی درباره اجرای این طرح می‌بینیم. اگر چه فدراسیون بسکتبال روی حرفش در ارتباط با بازیکنان ملی ایستاده و برای آنها مرغ یک پا دارد، اما زندگی ورزشی و ادامه فعالیت تعدادی از بازیکنان ملی در خطر است.

فدراسیون بسکتبال روی حرفش در مورد سهمیه بندی بازیکنان ملی ایستاده و برای آنها مرغ یک پا دارد تا زندگی ورزشی تعدادی از بازیکنان ملی به خطر بیفتد

امیدواریم تا امروز و در آستانه هفته دوم لیگ برتر همه نفرات به سر و سامان رسیده باشند، اما ادامه این روند با توجه به کاهش احتمالی تیم‌ها در فصل آینده باید فکری به حال طرح‌های دست و پاگیر کرد. زمانی شرایط اقتضا می‌کرد محدودیت‌هایی در این خصوص اعمال شود، اما آیا با کم شدن تیم‌ها این راه‌حل منطقی است؟ فدراسیون بسکتبال یک ماه پس از آغاز فصل نقل و انتقال بازیکنان (سوم خردادماه) فهرست 21 نفره‌ای را به عنوان سهمیه‌های ملی معرفی کرد تا جابه‌جایی بازیکنان این فهرست بر اساس ضوابط تعیین شده صورت گیرد، یعنی حداکثر 3 بازیکن ملی برای هر تیم. بجز 2 تیم صبامهر قزوین و هیات بسکتبال شهرکرد، دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در فصل 88 رقابت‌های لیگ برتر تا پیش از آغاز این رقابت‌ها با تمدید یا انعقاد قرار داد جدید، بازیکنان ملی مورد نظر خود را جذب کردند. به طوری که غیر از حامد سهراب‌نژاد و سامان ویسی 19 نفر از بازیکنان فهرست سهمیه‌های ملی بسکتبال در هفته اول مسابقه‌های لیگ برتر برای تیم‌های خود بازی کرده‌اند. قضیه صبامهر هم در راه جذب بازیکن ملی جالب است. متاسفانه برخی حرکت‌های جهتدار شرایط به کارگیری بازیکنان ملی را برای شاهین طبع به قدری پیچیده کرد که او قید بازیکن ملی را زده است و با جوانان در لیگ شرکت کرده است. سهراب‌نژاد با تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های اخیر جام ملت‌های آسیا قهرمان شد و سهمیه مسابقه‌های جهانی را هم به دست آورد. سامان ویسی هم در اردوی آماده‌سازی تیم ملی حضور داشت، اما به دلیل مصدومیت قادر به همراهی این تیم در مسابقه‌های قهرمانی مردان آسیا نشد. این 2 بازیکن سال پیش را به ترتیب در ترکیب تیم‌های مهرام و صبامهر حضور داشتند و هر دو در مسابقه‌های باشگاه‌های غرب آسیا و قهرمانی آسیا هم شرکت کردند، اما در نقل و انتقالات بسکتبال در ترکیب هیچ تیمی قرار نگرفتند. در حالی که طبق دستورالعمل فدراسیون بسکتبال پایان مردادماه آخرین فرصت برای نقل و انتقال بازیکنان بود، هر چند از مدت‌ها پیش شهرداری گرگان مصمم به جذب این دو بازیکن بود، اما سهراب‌نژاد و ویسی در راه رفتن به گرگان با مسوولان تیم در چند نشست به توافق نرسیدند. حتی سامان ویسی خبری را که ابتدا درباره پیوستنش به گرگان درج شده بود، تکذیب کرد. خارج از این ماجراها تاکنون بحث‌های دیگری در این زمینه مطرح بوده است. نظیر این‌که بابک نظافت پس از 7 سال دوری از تیم ملی بسکتبال باز هم توسط مسوولان فدراسیون به عنوان بازیکن و سهمیه ملی معرفی شد، البته تلاش‌هایی صورت گرفته تا به پاک کردن صورت مساله بپردازد و در روزهای اخیر بازیکن ویژه جایگزین بازیکن ملی شده است.

سهمیه ملی، فرصت یا تهدید

سهمیه بندی بازیکنان ملی چند فصل پیش که بسکتبال در رده باشگاهی تازه رونق گرفته بود، تصویب شد. هدف مشخص است. جلوگیری از تجمع بازیکنان ملی در یک تیم که به قدرت چند تیم خاص می‌انجامد و دیگر تیم‌ها را ضعیف می‌کند. افزایش سطح رقابت میان بازیکنان نیز در این طرح مستتر است. این روزها با کاهش تیم‌ها، مشکلاتی درباره اجرای این طرح می‌بینیم. اگر چه فدراسیون بسکتبال روی حرفش در ارتباط با بازیکنان ملی ایستاده و برای آنها مرغ یک پا دارد، اما زندگی ورزشی و ادامه فعالیت تعدادی از بازیکنان ملی در خطر است. امیدواریم تا امروز و در آستانه هفته دوم لیگ برتر همه نفرات به سر و سامان رسیده باشند، اما ادامه این روند با توجه به کاهش احتمالی تیم‌ها در فصل آینده باید فکری به حال طرح‌های دست و پاگیر کرد. زمانی شرایط اقتضا می‌کرد محدودیت‌هایی در این خصوص اعمال شود، اما آیا با کم شدن تیم‌ها این راه‌حل منطقی است؟ فدراسیون بسکتبال یک ماه پس از آغاز فصل نقل و انتقال بازیکنان (سوم خردادماه) فهرست 21‌‌نفره‌ای را به عنوان سهمیه‌های ملی معرفی کرد تا جابه‌جایی بازیکنان این فهرست بر اساس ضوابط تعیین شده صورت گیرد، یعنی حداکثر 3 بازیکن ملی برای هر تیم. بجز 2 تیم صبامهر قزوین و هیات بسکتبال شهرکرد، دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در فصل 88 رقابت‌های لیگ برتر تا پیش از آغاز این رقابت‌ها با تمدید یا انعقاد قرار داد جدید، بازیکنان ملی مورد نظر خود را جذب کردند. به طوری که غیر از حامد سهراب‌نژاد و سامان ویسی 19 نفر از بازیکنان فهرست سهمیه‌های ملی بسکتبال در هفته اول مسابقه‌های لیگ برتر برای تیم‌های خود بازی کرده‌اند. قضیه صبامهر هم در راه جذب بازیکن ملی جالب است. متاسفانه برخی حرکت‌های جهتدار شرایط به کارگیری بازیکنان ملی را برای شاهین طبع به قدری پیچیده کرد که او قید بازیکن ملی را زده است و با جوانان در لیگ شرکت کرده است. سهراب‌نژاد با تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های اخیر جام ملت‌های آسیا قهرمان شد و سهمیه مسابقه‌های جهانی را هم به دست آورد. سامان ویسی هم در اردوی آماده‌سازی تیم ملی حضور داشت، اما به دلیل مصدومیت قادر به همراهی این تیم در مسابقه‌های قهرمانی مردان آسیا نشد. این 2 بازیکن سال پیش را به ترتیب در ترکیب تیم‌های مهرام و صبامهر حضور داشتند و هر دو در مسابقه‌های باشگاه‌های غرب آسیا و قهرمانی آسیا هم شرکت کردند، اما در نقل و انتقالات بسکتبال در ترکیب هیچ تیمی قرار نگرفتند. در حالی که طبق دستورالعمل فدراسیون بسکتبال پایان مردادماه آخرین فرصت برای نقل و انتقال بازیکنان بود، هر چند از مدت‌ها پیش شهرداری گرگان مصمم به جذب این دو بازیکن بود، اما سهراب‌نژاد و ویسی در راه رفتن به گرگان با مسوولان تیم در چند نشست به توافق نرسیدند. حتی سامان ویسی خبری را که ابتدا درباره پیوستنش به گرگان درج شده بود، تکذیب کرد. خارج از این ماجراها تاکنون بحث‌های دیگری در این زمینه مطرح بوده است. نظیر این‌که بابک نظافت پس از 7 سال دوری از تیم ملی بسکتبال باز هم توسط مسوولان فدراسیون به عنوان بازیکن و سهمیه ملی معرفی شد، البته تلاش‌هایی صورت گرفته تا به پاک کردن صورت مساله بپردازد و در روزهای اخیر بازیکن ویژه جایگزین بازیکن ملی شده است.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها