روز جمعه پخش آن آغاز می‌شود

سری دوم عملیات 125 در شبکه تهران

گروه رسانه: سری دوم مجموعه تلویزیونی «عملیات 125» روز جمعه از شبکه تهران آغاز می‌شود. کارگردانی این سریال را محمدرضا آهنج بر عهده دارد و تهیه‌کنندگی آن بر عهده داوود هاشمی است. قرار بود سری جدید که نویسندگان آن علیرضا افخمی و مهدی شیرزاد بوده‌اند در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید شود. اما با دو قسمتی شدن دو اپیزود، تعداد قسمت‌ها تا الان به 15 قسمت افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۸۶۸۴۳

داستان مجموعه درباره چند جوان است که در آتش‌نشانی مشغول کار هستند و درگیر ماجراهای مختلف می‌شوند ضمن این‌که در کنار اینها، مسائل خانوادگی خود آتش‌نشانان نیز به داستان‌ها رنگ و بوی دیگری می‌بخشد.

داوود هاشمی در گفتگو با خبرنگار ما درباره تفاوت‌های سری دوم این مجموعه با سری اول آن که علیرضا افخمی کارگردانی‌اش را بر عهده داشت، می‌گوید، هدف سری اول، معرفی زیر ساخت‌ها و معاونت‌ها و فعالیت‌های کلی آتش‌نشانی بود اما حالا محور موضوعات سری دوم مجموعه، ایمنی و پیشگیری و آموزش غیرمستقیم در ارتباط با حوادثی است که ممکن است در کلانشهری مثل تهران اتفاق بیفتد. برای همین این مجموعه صحنه‌های اکشن بیشتری دارد و تقریبا حدود نیمی از زمان هر اپیزود به این جور صحنه‌ها اختصاص یافته است.

هاشمی ویژگی این صحنه‌های اکشن را میدانی بودن آنها عنوان می‌کند و می‌گوید: در این کار به هیچ عنوان از جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده نکردیم و همه تصاویر به صورت میدانی جلوی دوربین رفت. بنابراین با اذعان دوستانی مثل آقای رجبی‌معمار مدیر شبکه تهران برای بسیاری از صحنه‌های ضبط شده نمونه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: تولید صحنه‌های اکشن به صورت میدانی نسبت به کارهای کامپیوتری هزینه‌ زیادی دارد ولی مشکل اینجاست که صحنه‌های کامپیوتری خوب درنمی‌آید و بالاخره تفاوتش با صحنه‌های اکشن واقعی معلوم است.

هاشمی با اشاره به این‌که قرار بود مرحوم پیمان ابدی مسوولیت کارهای بدلکاری این مجموعه را بر عهده داشته باشد، می‌گوید: زنده‌یاد ابدی فیلمنامه را خوانده بود و اتفاقا همان روز حادثه با او قرار داشتم اما قسمت نبود همکاری کنیم. به هرحال او دوست نداشت با دیگران مقایسه شود و بسیاری از کسانی که بعد از او برای قبول این مسوولیت مراجعه می‌کردند، کارت آموزشگاه او را در جیبشان داشتند اما در نهایت، کار را به علیرضا فتحی رئیس انجمن بدلکاران خانه سینما سپردیم.

رعایت استاندارد‌ها در تولید یک کار اکشن

هاشمی با تاکید بر رعایت استانداردها در تولید یک کار اکشن به آماده‌باش آمبولانس، پزشک و ماشین آتش‌نشانی برای بروز حوادث احتمالی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این که مجموعه در این ژانر و با این حجم و وسعت، کار جدیدی به حساب می‌آمد به دوستان توصیه شد از شتاب‌زدگی پرهیز کنند تا یک اشتباه کوچک، باعث ایجاد خسارت‌های غیر قابل جبران نشود.

به گفته هاشمی، با شبکه توافق شد سری اول مجموعه به صورت شبانه تکرار شود و بعد از آن، پخش سری دوم را به صورت هفتگی شروع کنیم. از این به بعد نیز ساعت 20 جمعه‌ها شاهد پخش مجموعه خواهید بود و علاوه بر ساعت 23 روزهای سه شنبه، احتمالا ظهرهای یکشنبه هم شاهد تکرار آن خواهیم بود.

هاشمی درباره تغییر کارگردان و سپردن سری جدید به محمدرضا آهنج،‌ به تفاوت‌های او با بهروز افخمی اشاره می‌کند و می‌گوید: جنس کار افخمی با زمان و برآوردهای تلویزیون همخوانی ندارد و بیشتر برای کار سینمایی مناسب است. برای همین این کار را باید به کسی می‌سپردیم که با سرعت و انرژی بیشتری آن را جلو ببرد.

به گفته این تهیه‌کننده، با همه این احوال مدت 4 ماهی که برای تصویربرداری این کار پیش‌بینی شده بود محقق نشده و تا به حال حدود 40 روز از این مدت فراتر رفته است. مدت سه ماه و نیم از این مدت صرف گرفتن صحنه‌های غیراکشن شده و بعد از آن گروه تولید مشغول گرفتن صحنه‌های حادثه‌ای شده‌اند. این سریال تا به حال در 100 لوکیشن مختلف جلوی دوربین رفته است.

در حال حاضر بجز 3 قسمت اول کار، بقیه اپیزودها در حد یک سکانس یا حتی چند پلان ناقص هستند و باید صحنه‌های اکشن آنها تصویربرداری و در جاهای مورد نظر تدوین شود. این کار بعد از اتمام تصویربرداری و حضور خود کارگردان در مرحله تدوین سرعت بیشتری خواهد گرفت.

آهنج نیز پیش از این درباره کار جدیدش به «جام‌جم» این طور گفته بود: در این سریال مجموعه‌ای از هنرمندان و بازیگران پیشکسوت جلوی دوربین می‌روند و در تلاشیم بدون این که شعار بدهیم بتوانیم ارتباط خوبی با مردم برقرار کنیم.

قهرمان اصلی، احمد نجفی است

به گفته آهنج در این مجموعه بازیگران زیادی حضور دارند. اما قهرمان اصلی کار احمد نجفی است که نقش علی عابدی فرمانده آتش‌نشانی را بازی می‌کند. آتیلا پسیانی هم یکی دیگر از بازیگران کار است که یکی از بازماندگان جنگ است و موقع حرکت پسرش برای رسیدن به فرودگاه و سفر خارج از کشور، دچار سانحه می‌شود و مشکلاتی برایش پیش می‌آید. ضمن این‌که در هر قسمت از مجموعه چند بازیگر جدید به سریال اضافه می‌شوند.

بازیگران اصلی کار احمد نجفی، عبدالرضا اکبری، حمیدرضا پگاه، رضا توکلی، رحیم نوروزی، بهمن دان، امیرحسین زند، مهدی امینی‌خواه، امیرحسین مدرس، رضا بنفشه‌خواه، بهزاد رحیم‌خانی، شهروز ابراهیمی، ایمان صفا، مجتبی رجبی، کاوه خداشناس، امید زندگانی، اکرم محمدی، نفیسه روشن و شبنم قلی‌خانی هستند.

برخی از عوامل و دست‌اندرکاران دیگر کار هم عبارتند از:

مجری طرح: داوود هاشمی، طراح چهره‌پردازی: جلال معیریان، طراح صحنه و لباس: شهریار کلهر، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: شکیل مظفری‌وزین، مدیر تصویربرداری: فرشاد گل‌سفیدی، مدیر تولید: اصلان مرتضایی، مدیر صدابرداری: مرتضی اصلان‌زاده، منشی صحنه: زهرا جعفری و علی ملک، تدوین، صداگذاری و میکس روح‌الله انصاری.

سری دوم عملیات 125 با مشارکت سازمان آتش‌نشانی تهران و شبکه تهران تهیه می‌شود و از قرار معلوم تهیه‌کنندگان قصد دارند آن را تا چند فاز دیگر و تا 100 قسمت ادامه بدهند. با اتمام این فاز و با احتساب 12 قسمتی که در سری اول مجموعه ساخته شد، عدد قسمت‌ها به 25 خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها