جانشین پلیس آگاهی ناجا خبرداد:

افزایش تشکیل پرونده‌ جرایم رایانه‌ای

سرهنگ مصطفی رجبی جانشین پلیس آگاهی ناجا از افزایش 60 درصدی تشکیل پرونده‌های جرایم رایانه‌ای در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۲۸۶۲۴۰

به گزارش ایسنا ، جانشین پلیس آگاهی ناجا در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی «197» مستقر در نمایشگاه هفته ناجا تصریح کرد: دلیل افزایش پرونده‌های جرایم رایانه‌ای مربوط به تصویب قانون جرایم رایانه‌ای است، چرا که بسیاری از موضوعاتی که در گذشته جرم نبوده در حال حاضر جرم تلقی می‌شود که باید بازنگری کیفی در حوزه این آمارها صورت گیرد.

وی با اشاره به این که میزان کشفیات پلیس آگاهی در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است، گفت: در این مدت کشف سرقت‌ها نزدیک به 13 درصد نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

سرهنگ رجبی با اشاره به این که آمار کشفیات جرایم در شهریور ماه امسال نسبت به ماه گذشته شیب صعودی به خود گرفته است، افزود: نسبت کشف جرایم در شهریور ماه نسبت به کشفیات مرداد ماه امسال 17 درصد افزایش یافته است ، این در حالیست که میزان کشف وقوع در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

جانشین پلیس آگاهی ناجا اولویت پلیس آگاهی را مقابله و برخورد با جرایم خشن عنوان کرد و گفت: طی6 ماهه اول امسال 20 باند خشن مسلح توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند که از این باندها نزدیک به 50 قبضه سلاح جنگی کشف و ضبط شد.

وی از افزایش 20 درصدی کشفیات کیف‌قاپی در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: سهم زنان در ارتکاب کیف‌قاپی سه درصد است.

به گفته سرهنگ رجبی در این مدت 14 باند کیف‌قاپی و زورگیری متلاشی شد که 83 نفر در این رابطه دستگیر شدند و البته 50 درصد از افراد دستگیر شده در این باره سابقه‌دار هستند.

وی افزود: یکی از علل بازگشت مجرمان سابقه‌دار به ارتکاب جرم بازدارنده نبودن مجازات‌هاست، به طوری که نوع برخورد با مجرمان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌شود این در حالیست که پلیس بر استفاده از قانون مجازات‌های اسلامی بالاخص حدود تاکید دارد. هزینه جرایم خشن باید به قدری بالا رود که مجرمان پس از مجازات دوباره مرتکب جرم نشوند که برای رسیدن به این هدف نیاز به هماهنگی همه سازمانهای متولی است.

جانشین پلیس آگاهی ناجا در رابطه با موضوع سرقت خودرو نیز گفت: میزان کشفیات سرقت خودرو در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 50 درصدی داشته که خودروهای پراید، پژو و پیکان در صدر خودروهای سرقتی قرار دارند.

آمار وقوع و کشفیات قتل موضوع دیگری بود که سرهنگ رجبی به آن پرداخت و در این باره اظهار کرد: میزان کشف به وقوع قتل در 6 ماهه امسال 81.5 درصد است که در این مدت نزدیک به 9 درصد وقوع قتل در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی سهم وقوع قتل با سلاح‌های گرم را 24 درصد عنوان کرد و افزود: سهم وقوع قتل با سلاح‌های سرد 40 درصد بود که این میزان بیشترین نوع آلات قتاله به قتل رسیدن را به خود اختصاص داده است.

جانشین پلیس آگاهی ناجا انگیزه نزاع و اختلافات خانوادگی را با وقوع 40 درصد از قتل‌ها کماکان در صدر انگیزه‌های منجر به قتل عنوان کرد و گفت: انگیزه‌های منکراتی در 6 ماهه امسال 14 درصد از وقوع قتل‌ها را به خود اختصاص داد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که نرخ وقوع قتل در سال جاری کمتر از 3 نفر در هر 100 هزار نفر است افزود: بیشترین نرخ قتل‌ها طی 6 ماهه اول امسال در شهرهای ایلام و سیستان و بلوچستان بود، به طوری که از هر 100 هزار نفر 7 نفر در سال 87 در ایلام کشته شدند.

سرهنگ رجبی میانگین سنی قاتلان را بین 17 تا 30 سال عنوان کرد و گفت: درصد زیادی از قتل‌های کشور به صورت مقطعی و بدون برنامه‌ریزی‌ تنها به واسطه کنترل نکردن رفتارها و ایجاد نزاع و درگیری به وقوع می‌پیوندد.

وی در رابطه با پرونده‌های قتلی که کشف نمی‌شوند، نیز اظهار کرد: به طور معمول تعدادی از پرونده‌های قتل توسط پلیس تشکیل می‌شود که این موضوع در کشورهای دیگر حتی مربوط به قتل‌های سریالی نیز است، اما خوشبختانه سابقه نداشته که این نوع قتل‌ها در کشور کشف نشود.

جانشین پلیس آگاهی ناجا از افزایش تشکیل پرونده‌ جعل در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: طی 6 ماهه امسال نزدیک به 5.5 درصد میزان پرونده‌های تشکیل شده نسبت به 6 ماهه گذشته افزایش را نشان می‌دهد، ‌این در حالیست که 94 درصد از این پرونده‌ها منجر به کشف شده است.

وی اظهار کرد: در این مدت 19 هزار سند و مدرک از اموال جعلی توسط پلیس کشف شد، همچنین در حوزه کلاهبرداری میزان تشکیل پرونده‌های این جرایم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما در عین حال 86 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری هم کشف شده است.

سرهنگ رجبی تعداد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرایم رایانه‌ای طی 6 ماهه امسال را 111 مورد عنوان کرد و گفت: 82 درصد از این پرونده‌ها توسط پلیس کشف شده که موضوعات هتک حرمت، حیثیت، سوءاستفاده از کارت‌های بانکی و... از جمله موضوعات این پرونده‌ها بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها