رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از اختلاف با وزارت نفت برای تعیین سبد سوختی خودروها خبر داد و گفت: هم اکنون برنامه های توسعه صنعت CNG در کشور با تاخیر همراه است.
کد خبر: ۲۸۵۹۷۰

محمد رویانیان در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت توسعه جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده در کشور، اظهار داشت: تاکنون وزارت نفت در بخش توسعه جایگاههای CNG نتوانسته خواسته های دولت را عملی کند و در حال حاضر در بخش توسعه جایگاههای CNG عقب ماندگی هایی وجود دارد.

این مقام مسئول در دولت با بیان اینکه تاخیر در توسعه جایگاههای CNG منجر به شکل گیری صفهای طولانی پیش روی جایگاهها شده است، تصریح کرد: وجود صف موجب شده است که خودروسازان نیز به صورت خود سرانه تولید خودروهای پایه گاز سوز را کاهش دهند که این موضوع از نظر ما مشروعیت ندارد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه تولید خودروهای گاز سوز امسال نیز باید به شدت سالهای گذشته ادامه یابد، بیان کرد: هم اکنون بالغ بر 80 درصد ناوگان خودروهای عمومی کشور گاز سوز بوده و حدود 30 درصد خودوهای شخصی نیز از قابلیت استفاده از گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی با اشاره به وجود ذخایر قابل توجه گاز طبیعی و شبکه گسترده انتقال و توزیع گاز در کشور، بیان کرد: این زیر ساختها بستری مناسب برای رشد و توسعه صنعت CNG در کشور را فراهم می کند.

اختلاف با وزارت نفت در تعیین سبد سوخت خودروها

رویانیان از اختلاف با وزارت نفت در تعیین سهم انواع سوختها به ویژه CNG درسبد سوختی کشور خبر داد و یادآور شد: هم اکنون وزارت نفت قائل به توسعه CNG در کشور نیست، برهمین اساس، با آنها اختلافاتی در تعیین سهم CNG در سبد سوختی خودروها داریم.

این مقام مسئول با اشاره به تکالیف قانونی وزارت نفت بر اساس ماده 22 برنامه چهارم توسعه کشور، بیان کرد: بر اساس این برنامه باید تا پایان سالجاری ظرفیت CNG در سبد سوختی خودروهای کشور به حدود 30 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران از نظر تعداد خودروهای گاز سوز در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفته است، گفت: در شرایط فعلی بالغ بر یک میلیون و 500 هزار دستگاه در کشور در حال تردد هستند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در پایان با تاکید بر اینکه پیش بینی می کنیم وضعیت سبد سوختی خودروهای کشور تا پایان مهر ماه امسال تعیین تکلیف شود، یادآور شد: در حال حاضر بررسی هایی برای تعیین سبد سوختی کشور در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور دنبال می شود.

در همین حال، پیش از این عزیزالله رمضانی معاون وزیر نفت با اشاره به تعیین و تکلیف سبد سوخت خودوهای کشور تا پایان مهر ماه، گفته بود: هم اکنون میزان مصرف CNG به بیش از 10 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته و از این رو باید یک سهم مناسبی برای CNG در سبد سوختی خودروها مشخص کرد.

بنزین، گازوئیل (دیزل)، CNG و گاز مایع (ال پی جی) چهار حامل انرژی سبد سوختی خودروهای کشور را تشکیل خواهند داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها