برنج، سوسیس و لامپ کم‌مصرف

جامعه، قربانی پیام‌های ضد و نقیض

تصور کنید ساعت‌ها هیچ چیزی نخورده‌اید و درست در لحظه‌ای که غذای دلخواهتان را میل می‌کنید، صداهای نامفهومی خبر می‌دهند، این غذا برای سلامتی شما مضر است. شما در حالی که هیچ گزینه دیگری در اختیار ندارید و اولین لقمه در آستانه ورود به دهانتان است، چه تصمیمی می‌گیرید؟ چه به خوردن ادامه دهید و چه دست بکشید، صداهای نامفهوم اثر خود را گذاشته و نگرانی و ترس، لذت خوردن غذای دلخواه را از بین برده است. جامعه امروز ما در برابر پیام‌های ضد و نقیض در چنین وضعیتی قرار دارد. به مثال‌های زیر توجه کنید:
کد خبر: ۲۸۳۲۵۰

در حالی که سال‌هاست استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی بویژه هنگام در دسترس نبودن ظروف فلزی و شیشه‌ای رایج است، برخی از منابع خبری از سرطان‌زا بودن این ظروف و تجزیه‌ناپذیری آن خبر می‌دهند و گزینه ظروف یک بار مصرف گیاهی را به جای آن ترویج می‌کنند. این در حالی است که نه تنها تولید این ظروف گیاهی به حد نیاز مردم نیست و تاکنون 12 کارخانه با تولید اندک راه‌اندازی شده، بلکه نهادهای نظارتی، خود تولید ظروف یک بار مصرف پلاستیکی را تایید می‌کنند و این ظروف به وفور در بازار مشاهده می‌شود!

ورود لامپ‌های کم‌مصرف با شکلی متفاوت از لامپ‌های رایج با تبلیغات فراوانی از سوی وزارت نیرو همراه بود، چرا که گفته می‌شد به ازای مصرف هر لامپ کم‌مصرف 60 هزار تومان به اقتصاد ملی کمک می‌شود، حتی به توزیع ارزان و نصف قیمت بازار این لامپ‌ها از سوی برخی مراکز تعاونی اقدام شد، اما مدتی است زمزمه‌ها از بروز بیماری‌های پوستی بر اثر استفاده از این لامپ‌ها خبر می‌دهد و برخی منابع وجود بعضی لامپ‌های کم‌مصرف را غیراستاندارد می‌‌دانند و جالب این که منابع معتبر خبری که تا دیروز مردم را به جایگزینی این لامپ‌ها تشویق می‌کردند، امروز از تاثیر پرتوی این لامپ‌ها در ابتلا به سرطان پوست خبر می‌دهند!

تعداد رستوران‌های فست فود و تولیدکنندگان سوسیس و کالباس در داخل کشور هر روز در حال افزایش است، هر بار که به فروشگاه‌های فرآورده‌های گوشتی مراجعه می‌کنیم از تولد یک فرآورده با مارک جدید باخبر می‌شویم، از آن سو، برخی به نمایندگی از موسسه استاندارد و وزارت بهداشت، مصرف سوسیس و کالباس را مضر می‌دانند و خبر می‌دهند که این فرآورده‌ها با امعا و احشا و پوست دام و طیور تهیه می‌شود و بر مصرف این فرآورده‌ها هشدار می‌دهند، این در حالی است که بهای این فرآورده‌ها با تایید مراجع قانونی نه‌تنها کاهش نمی‌یابد که بر حجم تولید آن هم افزوده می‌شود.

نمونه‌های مشابه از چنین اطلاع‌رسانی از سوی سازمان‌های نظارتی کم نیست، آخرین آن ماجرای برنج‌های وارداتی است که از آن سو تبلیغاتش گوش فلک را کر کرده و از دیگر سو به وجود جیوه و مواد سمی متهم است و موسسه استاندارد تایید و وزارت بهداشت وجود آن را تکذیب می‌کند.

در چنین شرایطی باید از سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت، استاندارد، گمرک، وزارت بازرگانی و ... پرسید، هدف از انتشار چنین اطلاعات و عملکرد متناقضی در جامعه چیست که پیامدی جز نگرانی و ترس و بلاتکلیفی ندارد؟! اگر هدف، تامین سلامت مردم است باید نهادهای متولی هماهنگ عمل کنند نه این که از یک سو مجوز تولید و واردات صادر شود و از سوی دیگر مردم از مصرف نهی شوند. چنین وضعیتی چند پیامد عمده دارد که مهم‌ترین آن اول، بی‌اعتمادی مردم به عملکرد نهادهای متولی و نظارتی است، دوم بدبینی جامعه به عملکرد بازرسان مراکز تولیدی و نیز صادرکنندگان و مجوز واردات است و سوم که از همه مهم‌تر است نشانه سوءمدیریت در این گونه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاست که هنوز ارتباط ارگانیک و موثری با هم ندارند و با انتشار پیام‌های متناقض نه تنها منجر به نگرانی و ترس جامعه می‌شوند بلکه عملکرد خود را نیز زیر سوال می‌برند، بویژه این که پس از مدتی مردم تصور می‌کنند، انتشار خبرهای منفی نسبت به یک کالا یا تولید یک کارخانه، نتیجه تقابل و تخاصم‌های میان‌گروهی برای از میدان به در کردن رقیب است و نباید به آنها توجه کرد!

کتایون مصری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها