گروهی از گردشگران هلندی پس از سفر به ایران گفتند، ایران در کشورهای اروپایی هیچ تبلیغی ندارد و مردم اروپا از ایران هیچ اطلاعی ندارند و تنها منبع آگاهی آن‌ها، رسانه‌های غربی است که فقط اطلاعات و اخبار منفی را منتشر می‌کنند.
کد خبر: ۲۸۳۰۳۶

فؤاد والی راهنمای این گردشگران هلندی در گفتگو با ایسنا ، اظهار کرد: از نظر این گردشگران هلندی، در ایران هیچ مانعی برای ورود گردشگران خارجی وجود ندارد و این کشور امن است اما معمولا این مسائل در جایی مطرح نمی‌شوند و مشکل ایران، نبود تبلیغ است.

وی اضافه کرد: به گفته‌ این گردشگران، هلندی‌ها از ایران هیچ نمی‌دانند و فقط از طریق رسانه‌های کشور خود، اطلاعات به‌دست می‌آورند که آن هم منفی است بنابر‌این بیشتر خانواده‌های افرادی که می‌خواهند به ایران سفر کنند ، نگران‌اند و احساس خطر می‌کنند. برای همین گردشگران کمی از هلند به ایران می‌آیند و معمولا شجاع‌ترین‌ها ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند.

این راهنمای گردشگران هلندی بیان کرد: به اعتقاد این گردشگران ، مردم ایران بسیار مهربان‌اند اما آنها وقتی یک خارجی می‌بینند، مدام از او درباره‌ محل زندگی، درآمد و انگیزه‌ سفرش می‌پرسند که تکرار این پرسش‌ها و پاسخ‌ها، گردشگران را خسته و در برنامه‌های آن‌ها تأخیر ایجاد می‌کند.

وی گفت: این فرهنگ باید در ایران نهادینه شود که گردشگران از سرزمین عجیبی نیامده‌اند. گردشگران معمولا وقتی به‌تنهایی از محل اقامت خود خارج می‌شوند، بیشتر وقت‌شان به پرسش و پاسخ با مردم می‌گذرد. باید این رفتارها تغییر کنند.

او به مسئله‌ حجاب در ایران که از نظر این گردشگران هلندی‌ها قابل توجه بود، اشاره کرد و افزود: در این گروه 10 نفره، چهار زن بودند که با حجاب مشکل خاصی نداشتند، چون توجیه شده بودند اما از نظر مردان، محدودیت‌هایی در پوشش مردانه وجود داشت.

والی اظهار کرد: گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، معمولا کتابچه‌هایی همراه دارند که درباره قوانین و عرف کشور مقصد اطلاعاتی در آن‌ها آمده است. در کتاب مورد استفاده‌ این گردشگران نیز مطالبی درباره‌ نوع پوشش و حجاب وجود داشت که چندان درست نبود. براساس اطلاعات این کتاب، این گردشگران فکر می‌کردند، در ایران حتی نمی‌توانند از لباسی با آستین‌های کوتاه استفاده کنند و حتی گوش دادن به موسیقی مسئله دارد اما وقتی در این‌باره توضیح داده شد، مسئله‌ برای گردشگران هلندی شفاف و رفع شد.

وی گفت: یکی از موانع گردشگری ما، توضیح اشتباه قوانین و عرف جامعه‌ ایرانی در کتاب‌های بین‌المللی گردشگری است که باید اصلاح شود تا گردشگران در ایران احساس راحتی کنند.

این راهنمای گردشگران هلندی افزود: به گفته‌ این گردشگران هلندی، ایران از نظر امنیت، مشکل خاصی ندارد، حتی تعدادی از آن‌ها در یزد تصمیم گرفتند، شبانه از کوچه‌های قدیمی این شهر برای رسیدن به باغ دولت‌آباد عبور کنند که نبودن هیچ محدودیت و مسئله امنیتی در این مسیر و آن وقت شب، برای این گردشگران بسیار جالب و مورد توجه بود.

والی اضافه کرد: آن‌ها تصمیم گرفتند، شرایط ایران را برای هلندی‌های دیگر تعریف کنند اما به گفته این گردشگران، مسئله این است که معمولا این مطالب، لابه‌لای اخبار منفی رسانه‌ها دیده نمی‌شوند.

این گروه که شامل 12 گردشگر هلندی بود، پس از اقامتی 10 روزه در ایران و سفر به تهران، شیراز، کرمان، یزد، کاشان و اصفهان، سوم مهرماه ایران را به مقصد هلند ترک کرد.

آژانس هلندی هدایت‌کننده‌ این گروه که حدود پنج‌سال سفر به ایران را از برنامه‌های خود حذف کرده بود، به نظر می‌رسد، با فرستادن این گروه به ایران تصمیم دارد، برنامه‌ریزی خود را در انتخاب مقاصد گردشگری تغییر دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها