این تردید هم اکنون در آمریکا در حال گسترش است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور توسط رابرت گیتس، وزیر دفاع و سرلشکر دیوید پترائوس، فرمانده نظامیان آمریکایی در خاورمیانه و شمال آفریقا که استراتژی افزایش نیروی وی در از بین بردن شبه‌نظامیان همانند عراق موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسد در افغانستان گرفتار شده است.
کد خبر: ۲۸۲۷۴۸

تعجب آور نیست که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده این هفته تصمیم گرفت برای مردم آمریکا سخنرانی کند. وی در هشتمین سالگرد 11 سپتامبر طی یک نوار صوتی گفت «شما در حال دست زدن به یک جنگ ناامیدانه و رو به شکست هستید. زمان آن رسیده که خود را از ترس و تروریسم ایدئولوژیک نومحافظه‌کاران و لابی اسرائیل برهانید.»

در هر صورت پیکارجویان مسلمان، ائتلاف تحت امر آمریکا در افغانستان را دچار فرسایش خواهند کرد؛ درست همان کاری که به مدت 10 سال با نیروهای شوروی سابق کردند و به سرنگونی آنها انجامید.

جالب است این دقیقا همان چیزی است که بن‌لادن شخصا در افغانستان چهار سال قبل از 11 سپتامبر و شروع ماجراجویی آمریکا در جنوب رود آمودریا در سال 2001 گفت. تقریبا همزمان با انتشار نوار صوتی بن‌لادن، منتقدان اوباما در آمریکا نظراتی مشابه بن‌لادن را مطرح کردند.

به اعتقاد دیان فین‌اشتاین، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته‌ اطلاعاتی سنا «بعید است بتوانیم در افغانستان یک جامعه دموکراتیک بسازیم. معتقدم که افغانستان یک جامعه قبیله‌ای باقی خواهد ماند.»

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز تاکید دارد معتقد نیست حمایت زیادی از اعزام سربازان بیشتر به افغانستان وجود داشته باشد.

چشمان خود را ببندید و فرض کنید که این سخنان از غار القاعده آمده است. باور کردن آن زیاد سخت نیست، آیا اینطور نیست؟ به نظر می‌رسد تنها اوباما قادر به دریافت این پیام نیست. افغانستان برای وی همچنان یک جنگ الزامی باقی مانده و ژنرال‌های وی خواستار اعزام سربازان بیشتر به آنجا شده‌اند و ما قرار است منطق این پوچی را دنبال کنیم.

طالبان در سال 2001 شکست خورد. سپس آنها شروع به کسب پیروزی‌های مجدد کردند. آنگاه ما مجبور شدیم دموکراسی افغانستان را حفظ کنیم و سربازان ما برای حفاظت از دور دوم انتخابات دموکراتیک افغانستان کشته شدند. افغانستان ویتنام نیست، این چیزی است که اوباما به ما اطمینان داده است. پس ارتش خوب کهنه‌کار آلمان یک حمله هوایی ترتیب می‌دهد و غیر نظامیان افغان بیشتری را از بین می‌برد.

این عبرت آموز است که در این برهه به ارتش کانادا که سرباز کمتری نسبت به انگلیس در افغانستان دارد ولی به همان میزان لطمه دیده روی بیاوریم. یکصد و سی و امین سرباز آنها اخیرا نزدیک قندهار کشته شد. مقامات کانادایی هر سه ماه یکبار یک گزارش در مورد پیشرفت نظامی در افغانستان منتشر می‌کنند؛ سندی که نسبت به هر چیزی که از طرف پنتاگون یا وزارت دفاع انگلیس منتشر می‌شود،‌ صادقانه‌تر و دقیق‌تر است. تازه‌ترین گزارش که این هفته منتشر شد، نشان می‌دهد که استان قندهار در حال رویارویی با خشونت بیشتر، بی‌ثباتی بیشتر و ناامنی بیشتر است و حملات در سراسر افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری از زمان سقوط طالبان در سال 2001 است. تعداد حملات در بهار امسال در مقایسه با سال 2008 به شکل فوق‌العاده‌ای بالا بوده است.

تعداد انفجار‌های جاده‌ای 108 درصد افزایش یافته است. افغان‌ها می‌گویند از سطح آموزش و اشتغال رضایت کمتری دارند که در وهله‌ اول به خاطر امنیت ضعیف یا عدم وجود امنیت است. کانادا هم اکنون تنها روی امنیت شهر قندهار تمرکز کرده و هر گونه تلاش واقعی برای کنترل استان را متوقف کرده است. ارتش کانادا در سال 2011 افغانستان را ترک خواهد کرد ولی تاکنون تنها 5 مورد از 50 مدرسه در پروژه مدرسه سازی تکمیل شده است و 28 مدرسه در دست ساخت هستند اما از 364 مدرسه کنونی استان قندهار 180 مورد مجبور به تعطیلی شده‌اند.

درخصوص پیشرفت دموکراتیک قندهار، گزارش کانادا حاکی از این است که توان دولت افغانستان به شکل مزمنی بر اثر فساد گسترده ضعیف شده است. شروع فصل درگیری‌های تابستان و تمرکز سیاستمداران و فعالان روی انتخابات ریاست‌جمهوری ماه اوت،‌ امید‌ها درمورد این طرح‌های ارزشمند را به یاس بدل کرد و حتی هدف اولیه نابودی فلج اطفال که مهم‌ترین پروژه غیر نظامی اتاوا در افغانستان بود، آژانس توسعه بین‌المللی کانادا را شکست داده است.

همانطور که روزنامه تورنتواستار این هفته فاش کرد، هدف نابودی فلج اطفال با کمک سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی به شکل بی‌سر و صدایی به جلوگیری از انتقال آن، تبدیل شده است. هم چنین به جای سنجش تعداد کودکان ایمن در برابر فلج اطفال، هدف موجود به ارجاع به تعداد کودکان واکسینه شده تغییر یافته است. البته کودکان باید چندین بار قبل از ایمن شدن واقعی واکسینه بشوند.

جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه آمریکا اکنون درباره فاجعه افغانستان چه می‌گویند؟ جان مک‌کین کاندیدای جمهوری‌خواه شکست خورده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و سرباز سابق جنگ ویتنام اخیرا گفت که سربازان بیشتر، موفقیت در افغانستان را تضمین نخواهد کرد؛ اما شکست در اعزام نیرو به افغانستان تضمین شکست خواهد بود. تصور کنید اسامه بن‌لادن وقتی که در غار تاریک القاعده این سخنان احمقانه را شنیده، چگونه خندیده است!

منبع: ایندیپندنت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها