رهبر معظم انقلا‌ب عنوان کردند:

راویان دفاع مقدس روایتگر ارزش‌های بزرگ

گروه سیاسی: جمعی از هنرمندان، کارگردانان، فیلمنامه نویسان، نویسندگان، شعرا و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس عصر دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این دیدار حبیب احمدزاده داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس حوزه ادبیات دفاع مقدس، مرتضی سرهنگی مسوول دفتر هنر و ادبیات پایداری، انسیه شاه‌حسینی کارگردان و فیلمساز دفاع مقدس، حمید شریفی هنرمند هنرهای تجسمی، سعید قاسمی از فرماندهان و فعالان عرصه فرهنگی دفاع مقدس، فراستی منتقد سینما و تلویزیون، سنگری پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس، مجید مجیدی کارگردان سینما، نادر طالب‌زاده مستندساز، سید مهدی شجاعی نویسنده در حوزه ادبیات داستانی و نمایشی، حسین مسافرآستانه از فعالان حوزه تئاترو مسعود ده نمکی کارگردان سینما به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر بویژه دفاع مقدس پرداختند.
کد خبر: ۲۸۱۱۶۷

 محورهای مطالبی که این هنرمندان بیان کردند، عبارتند از: نیاز ادبیات دفاع مقدس به کار پژوهشی و تحقیقاتی، نگاه دقیق و همه جانبه به ابعاد مختلف دفاع مقدس در عرصه هنر، لزوم تدوین استراتژی فرهنگی، استفاده از افراد آشنا با هنر در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، ضرورت انسجام بخشی فعالیت‌ها و مراکز مختلف هنری و فرهنگی، توجه بیشتر به سازمان‌های مردم نهاد فرهنگی، تبیین جایگاه برنامه فرهنگی در برنامه‌های اصلی کشور، اهتمام بیش از پیش مسوولان به مشورت‌پذیری در عرصه فرهنگ و هنر، پرهیز از جشنواره زدگی و افتادن در دام جشنواره‌های غربی، حمایت جدی‌تر از فعالان عرصه ادبیات دفاع مقدس، توجه به ترجمه آثار فرهنگی و هنری حوزه ادبیات دفاع مقدس، ضرورت مشخص شدن سریع‌تر مهندسی فرهنگی کشور لزوم ایجاد سامانه بانک اطلاعاتی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پرهیز از سیاسی کردن عرصه فرهنگ، ایجاد کرسی نظریه پردازی در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، حمایت از استعدادهای جوان در عرصه فرهنگ و هنر، توجه بیشتر به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و پرهیز از ظاهرگرایی و شعارزدگی، بسترسازی مناسب برای نقد جدی و بدور از تعارف در حوزه‌های مختلف، اهتمام بیشتر به مستندسازی و ارائه مستندهای جذاب، توجه به روایت سیره شهدا در عرصه هنر و حمایت جدی‌تر از هنرهای نمایشی.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار کار هنری در زمینه دفاع مقدس را یکی از برترین کارهای هنری دانستند و تاکید کردند: روایت و بازآفرینی هنری گنجینه خصلت‌های والا و انسانی 8 سال دفاع مقدس یک مجاهدت بزرگ است که قطعا تاثیرات آن حادثه عظیم را خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی دوران 8 سال دفاع مقدس را فراتر از یک برهه زمانی خواندند و افزودند: 8 سال دفاع مقدس مجموعه‌ای از صفات والا و فرهنگ‌های ممتاز و عقاید و معارف برجسته است که راویان آن همچون آیینه‌ای در مقابل یک مظهر جلال و جمال هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: 8 سال دفاع مقدس مظهر حماسه، معنویت و دینداری، آرمانخواهی، ایثار و از خودگذشتگی، ایستادگی و مقاومت، تدبیر و حکمت، و شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌ها است.

ایشان افزودند: راوی و بازآفرین هنری دفاع مقدس در واقع روایتگر چنین ارزش‌ها و اوج‌هایی است که هر ملتی به داشتن برخی از آنها به خود می‌بالد.

رهبر انقلاب اسلامی تلاش‌های انجام گرفته در عرصه ادبیات و هنر دفاع مقدس را رو به جلو دانستند و تأکید کردند: آثار هنری مربوط به دفاع مقدس در عرصه‌های فیلم، کتاب، خاطره، و رمان یکی از پرمخاطب ترین آثار هنری بعد از انقلاب، در جامعه است، بنابراین هرچه بیشتر در این عرصه سرمایه‌گذاری و تلاش شود، مناسب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انعکاس کم بین‌المللی آثار هنری دفاع مقدس را یکی از نقایص این بخش برشمردند و افزودند: البته سیاست جشنواره‌های بین‌المللی برخلاف ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است ولی همه مخاطبان نیز در جشنواره‌ها خلاصه نمی‌شوند.

ایشان فعالان حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس را به اهتمام بیشتر به تحقیق و پژوهش و حفظ اسناد توصیه و خاطرنشان کردند: مسوولان بخش‌های فرهنگی و هنری نیز باید بیش از پیش از نظرات و دیدگاه‌های فعالان این عرصه استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روح لطیف و نگاه تیزبین هنرمندان به مسائل جامعه تاکید کردند: هنرمندان باید مراقب باشند تا نگاه واقع‌بینانه و روح حساس آنها موجب ایجاد روحیه یأس و ناامیدی نشود زیرا عرصه فرهنگی و هنری کشور نیازمند انسان‌هایی پرتلاش، خستگی‌ناپذیر، خلاق و امیدوار به آینده است و باید در کنار تلخی ها، شیرینی‌ها را هم دید.

در پایان این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها