جام جم آنلاین - 64 سال پیش در روز 23 اوت سال 1939 میلادی مردم جهان با حیرت از امضای پیمان دوستی میان آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی در کاخ کرملین در مسکو آگاه شدند.
کد خبر: ۲۸۰۴۸
استالین ، رهبر بسیار قدرتمند اتحاد شوروی به کشورهای غربی مظنون بود که قصد دارند تمایل جهانگشایی هیتلر را متوجه شرق کنند.

وی واگذاری کشور چکسلواکی را در جریان کنفرانس مونیخ به آلمان تاییدی در این سوءظن خود می دانست .
بنابراین در روز19 اوت سال 1939 میلادی به پولیت بورو اطلاع داد که قصد دارد یک پیمان را با همسایه جنگ طلب خود امضا کند.
سه روز بعد یواخیم فن ریبن تروپ ، وزیر خارجه آلمان نازی و مولوتف ، وزیر خارجه اتحاد شوروی پیمان دوستی میان آلمان نازی و اتحاد شوروی را امضا کردند.

مدت این پیمان ده سال تعیین شده بود.
یکی از مفاد پیمان این ماده بود:«دو طرف امضاء کننده تعهد می کنند از هر گونه تهاجم ، اقدام نظامی ، اقدام خشونت بار علیه یکدیگر چه به صورت فردی ، چه به صورت اتحاد با دیگر کشورها خودداری کنند.
در عین حال براساس یک توافق پنهانی آلمان نازی و اتحاد شوروی ، لهستان را بین خود تقسیم کردند.
با امضای این پیمان هیتلر نیز به نوبه خود از جنگیدن در دو جبهه خلاص شد.
چند روز بعد ، در روز اول سپتامبر سال 1939 میلادی هیتلر به لهستان اعلان جنگ داد ، با این که می دانست به احتمال قوی جنگ با لهستان موجب جنگ با فرانسه و انگلستان خواهد شد.

اتحاد شوروی نیز از این موقعیت استفاده کرد ، به کشور فنلاند حمله کرد و کشورهای بالت (لتونی - استونی - لیتوانی) را به خاک شوروی منضم نمود و رومانی را تصرف کرد.
ارتش آلمان در روز اول سپتامبر سال 1939 میلادی به فرمان هیتلر و فقط ساعاتی بعد از اعلان جنگ به لهستان به خاک این کشور حمله کرد.
ارتش شوروی نیز به نوبه خود به بخش شرقی لهستان حمله کرد و براساس پیمان دوستی با آلمان نازی بخش شرقی لهستان را تصرف نمود.
انگلستان در روز 3 سپتامبر به آلمان نازی اعلان جنگ داد و 5 ساعت بعد فرانسه نیز در جنگ با آلمان به انگلستان پیوست .

به این ترتیب در روز 23 اوت سال 1939 میلادی آلمان نازی و اتحاد شوروی یک پیمان دوستی ده ساله را امضا کردند و مخفیانه توافق نمودند کشور لهستان را بین خود تقسیم کنند.

این سرآغاز جنگ دوم جهانی شد که بخش اعظم جهان به جبهه جنگ میان طرفین متخاصم تبدیل شد و ده ها میلیون نفر در جریان آن جان خود را از دست دادند.
اما امضای این پیمان دوستی میان آلمان نازی و اتحاد شوروی مانع هیتلر نشد که دو سال بعد در میان ناباوری استالین به خاک شوروی حمله کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها