مصر طرحی برای آشتی ملی فلسطینی‌ها تدوین و ارائه کرده که در صورت عدم موافقت فتح و حماس با آن، اتحادیه‌عرب را در مسیر حل و فصل اختلافات حاکم بر روابط جناح‌های فلسطینی وارد عمل خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۹۳۹۶

شبکه خبری المنار روز گذشته به نقل از منابع بلندپایه مصری اعلام کرد خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در دیدار با عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر پیشنهادی جدید برای آشتی ملی فلسطینی‌ها ارائه کرد که مصری‌ها با استقبال از آن برخی بندهای طرح خود در این خصوص که قرار است اواخر هفته جاری به رهبران فتح و حماس ارائه شود را رونمایی کردند.

در مقدمه طرح 5 ماده‌ای مصر تصریح شده در صورت شکست گفتگوی فلسطینی‌ها که آخرین دور آن 3 اکتبر (11مهر) برگزار می‌شود، قاهره با انتشار بیانیه‌ای جهان عرب را در جریان علل شکست این گفتگوها قرار خواهد داد و سپس این پرونده را به عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب محول خواهد کرد.

به گفته منابع مصری مفاد طرح 5 ماده‌ای مصر عبارت است از:

* آزادی تمامی زندانیان سیاسی در بازداشتگاه‌‌های فتح و حماس تا پیش از پنجم ماه اکتبر(13مهر.)

* تشکیل نیروی امنیتی متشکل از 5 هزار عضو حماس و فتح و هر گروه فلسطینی که خواهان پیوستن به این نیرو است. جذب نیرو در دستگاه‌های امنیتی صرفنظر از گرایش‌های سیاسی و گروهی آنها با هدف بازسازی ساختار دستگاه‌ها بر اساس تجربه و شایستگی تحت نظارت کشورهای عرب و ادامه نظارت عربی بر این تشکیلات به مدت یکسال کامل و همچنین بازنشستگی برخی از عناصر امنیتی دو طرف.

* بازگشت تمامی کسانی که در حوادث غزه این منطقه را ترک کردند و اکنون مایل به بازگشت هستند، استرداد املاک مصادره شده به صاحبان‌شان در کرانه باختری و غزه و رفع ممنوعیت فعالیت موسسات وابسته به حماس یا نزدیک به آن در کرانه باختری و توقف حملات رسانه‌ای متقابل.

* آغاز فوری انجام اصلاحات در سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و تمامی موسسات آن و تشکیل شورای جدید ملی که حق انتخاب کادر سازمان و کمیته‌های اجرائی آن را داشت، باشد.

* سازمان حق تعیین سفیر در خارج را خواهد داشت و از بودجه و منابع مالی اختصاصی برخوردار خواهد بود و حق دارد با برنامه سیاسی روشن توافق کند.

* تشکیل دولت توافقی از تمامی گروه‌ها به مدت 6 ماه به ریاست شخصی که همه گروه‌های در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند که مامور فراهم کردن مقدمات انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان است.

امکان تمدید دوره فعالیت این حاکمیت برای 6 ماه دیگر وجود دارد.

در بند دوم ماده 5 بر برگزاری انتخابات در ژوئیه سال 2010 و تعیین 70 درصد اعضا توسط مردم و 30درصد توسط احزاب و گروه‌ها تأکید شده و آمده است که مصر مخالف برگزاری انتخابات عمومی در کرانه باختری بدون نوار غزه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها