گزارشی از مناجات‌خوانی‌های تولید شده در مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما

نیایش‌های رمضان چگونه به اجابت رسیدند

گروه فرهنگ و هنر - مهدی یاورمنش: مناجات‌خوانی‌ها و سحرخوانی‌های رمضان که سابقه‌ای چند صد ساله در ایران دارد، به بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ این ماه مبارک تبدیل شده است. این سنت دیرینه در چند سال گذشته وارد عرصه‌های جدید شده و بیشتر از گذشته، خوانندگان آواز ایرانی به آن روی آورده اند.در حالی که پیش از این بیشتر مناجات‌های رمضانیه از سوی مداحانی خوانده می‌شد که اگرچه آنها را به طور غریزی در آوازهای ایرانی می‌خواندند، اما کمتر بر دستگاه‌های سنتی تسلط داشتند.
کد خبر: ۲۷۹۲۴۷

آخرین جلوه رویکرد گسترده هنرمندان موسیقی و آواز ایرانی به خواندن مناجات‌های ویژه ماه رمضان، در آلبوم نیایش رمضان که به همت مرکز موسیقی و سرود صداوسیما تولید شده است، شنیده می‌شود. در این مجموعه، 49 اثر آوازی مناسب پخش در هنگام افطار و سحر که برگرفته از اشعار بزرگان ادب فارسی است، از سوی هنرمندانی چون محمد گلریز، سیدمحمد عبدالحسینی، قاسم رفعتی، علی خدایی، مهدی حبیبی و محسن حسن‌زاده با همراهی گروه کر و تواشیح خوانده شده است.

تفاوت مداحان و خوانندگان

محمد میرزمانی، مدیر کل اداره تولید مرکز موسیقی صداوسیما درباره ضرورت انتشار چنین مجموعه‌هایی می‌گوید: با این که مداحان برای چنین ایامی، کارهای آوازی زیادی را در طول سال‌های گذشته خوانده‌اند، اما قطعا خوانندگان موسیقی ایرانی به دلیل تسلطی که بر دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی دارند، این آثار را از نظر فنی و هنری بهتر می‌توانند ارائه کنند.این آهنگساز با اشاره به این که نهال چنین فعالیت‌هایی در سال‌های قبل کاشته شده و امسال بیشتر بارور گشته است، می‌افزاید: در این آلبوم کوشیده‌ایم در انتخاب اشعار وسواس زیادی به خرج دهیم و در خواندن مناجات‌های ماه رمضان، ارتقای محتوایی و هنری کار را در نظر بگیریم.

محسن حسن‌زاده که یکی از خوانندگان این آلبوم است، درباره اشعار منتخب این اثر توضیح می‌دهد: این اشعار از کتاب «ای بی‌نشان محض» انتخاب شده‌اند که گردآوری مناجات‌های ادب فارسی به کوشش قربان ولیئی و سیداکبر میرجعفری است.

ویژگی‌ دستگاه‌های آوازی

وی در واکنش به این پرسش که چگونه دستگاه آوازی متناسب با هریک از اشعار را انتخاب کرده است، پاسخ می‌دهد: این بیشتر احساسی است، چراکه هر شعری حال و هوای خاص خود را می‌طلبد. درواقع من شعر را در دستگاه‌های گوناگون می‌آزمایم و پس از چند تجربه، دست به انتخاب می‌زنم.

علی خدایی، دیگر هنرمند حاضر در تولید این آلبوم در همین ارتباط می‌گوید: برخی از دستگاه‌های ایرانی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، برای خواندن بعضی از اشعار و شنیده شدن در پاره‌ای از اوقات روز مناسب‌تر هستند. برای مثال دستگاه‌هایی چون سه گاه، چهار گاه و ماهور و مایه‌هایی چون ابوعطا و دشتی به دلیل ویژگی‌هایشان برای خواندن مناجات‌های صبحگاهی و سحرخوانی‌ها مناسب‌تر هستند.

محمد گلریز، یکی دیگر از هنرمندانی است که تعدادی از نیایش‌‌های رمضان را در این آلبوم خوانده است. وی درباره ویژگی‌های چنین آثار مناسبتی می‌گوید: اشعاری که برای رمضان انتخاب می‌شوند باید بار عرفانی و معرفتی داشته باشند و به حال و هوای ماه روزه بخورند.

وی با توجه به تجربه خود در خواندن مناجات‌های آلبوم نیایش رمضان تاکید می‌کند: در این کار سعی‌ کرده‌ام ابتکار به خرج دهم و در دستگاه‌های آوازی که می‌خوانم، دست به آهنگسازی هم بزنم. امیدوارم این کار به گوش شنوندگان خوش بیاید و به جان روزه‌داران بنشیند.

در آرزوی پخش مناسب

این آرزوی محمد گلریز در صورتی محقق می‌شود که آلبوم نیایش رمضان پخش مناسبی در شبکه‌های صداوسیما داشته باشد و در حد گسترده به گوش شنوندگان برسد؛ اتفاقی که به نظر هنرمندان حاضر در تهیه این مجموعه رخ نداده است. محمد میرزمانی در توضیح این وضعیت می‌گوید: متاسفانه پخش آثار موسیقی در دست ما نیست و بیشتر به سلیقه مدیران شبکه‌ها و تهیه‌کنندگان بر می‌گردد.

برای همین امیدواریم دوستان ما در حوزه پخش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، توجه بیشتری به تولیدات مرکز موسیقی داشته باشند که قطعا باعث دلگرمی هنرمندان خواهد شد.

علی خدایی هم در این راستا ادامه می‌دهد: نیمی از ماه مبارک رمضان گذشته و کار نیایش رمضان که برای تهیه آن هنرمندان زیادی زحمت کشیده‌اند، آنطور که باید و شاید پخش نشده است. چنین وضعیتی ناخودآگاه بر کارهای آینده ما تاثیر منفی خواهد گذاشت و باعث دلسردی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها