مدیر عامل شرکت پتروپارس گفت: ونزوئلا برای توسعه فاز 12 پارس جنوبی، 760 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.‌
کد خبر: ۲۷۸۵۱۸

به گزارش فارس ، غلامرضا منوچهری اظهار داشت: در سفر هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا به ایران، تفاهمنامه سرمایه‌گذاری 10 درصدی ونزوئلا در توسعه فاز 12 پارس جنوبی امضا شده است.

وی افزود: هم‌اکنون 60 درصد از تامین مالی توسعه فاز 12 پارس جنوبی را شرکت نیکو و 20 درصد آن را یک شرکت آفریقایی بر عهده دارد، ضمن اینکه پیش از این با شرکت‌های مختلف خارجی برای تامین مالی حداقل 20 درصد از اعتبار مورد نیاز توسعه فاز 12 پارس جنوبی مذاکره شده بود.

مدیر عامل شرکت پتروپارس خاطرنشان کرد: به منظور اجرایی شدن این تفاهمنامه، مقرر شد شرکت پتروپارس، اسناد و مدارک لازم این پروژه را در اختیار شرکت ملی نفت ونزوئلا قرار دهد و این شرکت پس از مطالعات اسناد، تعهد خود را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اجرایی کند.

منوچهری تصریح کرد: برای تامین مالی حداقل 20 درصد از اعتبار مورد نیاز توسعه فاز 12 پارس جنوبی با شرکت‌های او.ام.وی اتریش، ادیسون ایتالیا، گروه هندوجا و شرکت او.ان.جی.سی هند و اخیرا با یک شرکت چینی _ آنگولایی نیز مذاکراتی انجام شده است.

وی در ارتباط با فعالیت شرکت نیکو در توسعه فاز 12 پارس جنوبی ادامه داد: قرارداد فاینانس یک میلیارد و 200 میلیون دلاری توسعه فاز 12 پارس جنوبی، مرداد ماه سال جاری میان پتروپارس و نیکو پس از موافقت رئیس جمهوری و توافق شرکت نیکو و بانک مرکزی به امضا رسیده است.

منوچهری در ارتباط با مجموع سرمایه‌گذاری برای طرح توسعه فاز 12 افزود: بر‌اساس کارشناسی به عمل آمده، اجرای توسعه فاز 12 پارس جنوبی در حدود 5/7 میلیارد دلار برآورد شده است که بیش از 5/4 میلیارد دلار آن را شرکت نیکو تامین می‌کند.

بر‌اساس این گزارش، هدف از توسعه فاز 12 پارس جنوبی، تولید روزانه 78 میلیون متر مکعب (سه میلیارد فوت مکعب) گاز طبیعی از مخزن مشترک پارس جنوبی برای تزریق بخشی از آن به خط لوله ششم گاز کشور است.
بخشی دیگر از این گاز هم به صورت غنی و ترش به واحد های تولید گاز مایع صادراتی (ال ان جی) اختصاص داده می شود، ضمن اینکه تولید روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این فاز به شمار می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها