معاون وزیر نیرو هشدار داد:

انتقال پیک مصرف برق از شب به روز

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با هشدار نسبت به اینکه پیک مصرف برق در شب در حال انتقال به پیک مصرف روز است، گفت: به سمتی پیش می رویم که میزان مصرف برق در ساعات پیک روز نسبت به ساعات پیک شب با رشد بیشتری به جلو می رود.
کد خبر: ۲۷۶۱۹۴

به گزارش مهر، عباس علی آبادی در حاشیه مراسم افتتاح دومین واحد تولید برق و حرارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: در روز میزان تولید نیروگاه ها به دلیل گرم تر شدن دمای هوا نسبت به شب کمتر است و این امر موجب می شود که شرایط برای تولید برق در روز مشکل تر شود.

معاون وزیر نیرو در امر برق با بیان اینکه در سال جاری میزان مصرف برق در پیک روز 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اظهار داشت: با توجه به اقداماتی مانند توزیع لامپ کم مصرف و کنترل روشنایی معابر که توسط وزارت نیرو انجام شد انتظار داشتیم که این روند رشد مشاهده نشود.

وی با مورد توجه قراردادن عوامل افزایش دهنده رشد مصرف برق در کشورمان، گفت: از جمله این موارد می توان به استفاده از کولرهای گازی اشاره کرد که بهره گیری از این کولرها حتی در مکان هایی که لزومی برای نصب کولرگازی وجود ندارد دیده می شود.

علی آبادی ادامه داد: استفاده از این کولرها علاوه بر رشد مصرف برق موجب خروج ارز از کشور به منظور ورود این دستگاه ها به داخل می شود.

وی با اشاره به نقش فرهنگ سازی به منظور بهبود روند مصرف در کشورمان اذعان داشت: قیمت تمام شده برق بسیار بالا است و این امر تنها از طریق فرهنگ سازی برای مردم نهادینه خواهد شد تا بدانند که چه کالای باارزشی را هدر می دهند.

معاون وزیر نیرو با بیان این که روند رشد مصرف برق در کشورمان با هیچ یک از کشورهای دنیا قابل مقایسه نیست، گفت: در سال جاری شاهد مقداری کاهش در رشد مصرف برق بودیم اما این کاهش را نمی توان تنها به دلیل رعایت مردم در نحوه مصرف دانست.

وی تصریح کرد: هنوز اندازه گیری دقیقی صورت نگرفته است تا بدانیم کاهش مصرف تا چه میزان به مشارکت مردم ارتباط داشته است.

معاون وزیر نیرو با بیان که لامپ کم مصرف نمی تواند الگوی مصرف را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: مردم با استفاده از این لامپها همان میزان روشنایی را به دست می آورند اما تنها وسیله مورد استفاده را تغییر داده و از لوازم کم مصرف بهره گیری می کنند.

وی افزود: زمانی که از اصلاح الگوی مصرف سخن می گوییم به این معنی است که کمتر از گذشته مصرف صورت گیرد که این اقدام نیز تنها از راه فرهنگ سازی قابل انجام است.

در راستای سیاست رشد و توسعه کشور در برنامه های توسعه که نسبت به ضرورت شناسایی منابع اتلاف انرژی و روشهای جلوگیری از آن تاکید خاص شده است، سازمان توسعه برق ایران برای اولین بار در کشور سیستم بازیافت حرارت با استفاده از موتور ژنراتور گازسوز که کاربرد عمومی به خصوص در صنایع و مجتمعهای بزرگ را دارد، به عنوان نمونه و الگو در مجاورت ساختمان وزارت نیرو به بهره برداری رساند.

این سیستم به میزان 6 هزار و 976 کیلووات تولید بار پایه دارد که شامل 3 هزار و 482 کیلووات الکتریکی، 2 هزار و 830 کیلوگرم بخار در ساعت معادل 1 هزار و 846 کیلووات حرارتی و 1 هزار و 673 کیلووات حرارتی آبگرم 80 درجه سانتیگراد است.

راندمان این نیروگاه 4/83 درصد است که شامل 441 درصد راندمان موتور ژنراتور و 42 درصد راندمان سیستم بخار و آبگرم است.

از مهمترین اهداف این طرح تامین برق مصرفی ساختمان وزارت نیرو، کمک به تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشوربه میزان 5/2 مگاوات، تامین بخار مصرفی سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان وزارت نیرو و استفاده بهینه از سوخت مصرفی، بالابردن بازدهی و کمک به سالم سازی محیط زیست است.

هزینه تامین تجهیزات، نصب و راه اندازی پروژه مذکور بالغ بر 4 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها