میلیون‌ها دلار میان زارعان افغان توزیع می‌شود

طرح آمریکا برای کشت محصولات جایگزین خشخاش

گروه بین‌الملل: دولت‌های آمریکا و بریتانیا طرح مشترکی را تدوین کرده‌اند که در چارچوب آن قرار است برای ترغیب زارعان افغان به اجتناب از کاشت خشخاش میلیون‌ها دلار طی 2 ماه آینده بین آنها توزیع شود. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با عرضه غلات، برنج، میوه و سایر مایحتاج پایه مورد نیاز زارعان افغان به قیمت‌های اندک و به خدمت گرفتن کارگران یدی برای کار در پروژه های راه‌سازی و سایر طرح‌های زیربنایی قصد دارند مانع از کشت خشخاش در مناطق حاصلخیز افغانستان ، به ویژه در ولایت هلمند شوند.
کد خبر: ۲۷۱۹۵۲

هدف از اجرای این طرح، واداشتن زارعان افغان به کشت محصولات جایگزین در آستانه فرا رسیدن فصل جدید زراعی در ماه اکتبر است تا با کاهش کشت و برداشت خشخاش و به تبع آن به حداقل رسیدن تولید مواد مخدر منابع مالی طالبان از محل اخذ مالیات از زارعان خشخاش و گرفتن سهمی از تولید و تجارت مواد افیونی خشکانده شود.

بسیاری از زارعان افغان با اتکا به وجوهی که در قالب وام از قاچاقچیان مواد مخدر دریافت می‌کنند فصل زمستان را پشت سر می‌گذارند و با فرا رسیدن بهار بدهی‌های خود را با برداشت خشخاش وفروش آن به قاچاقچی‌ها می‌پردازند.

این طرح قرار است جانشین پروژه امحای مزارع خشخاش شود که در دوران جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پایه‌گذاری شد لیکن به دلیل مخالفت کارشناسانی که اعتقاد داشتند چنین اقدامی صرفا دشمنی زارعان افغان را به همراه می‌آورد به بایگانی سپرده شد و هیچگاه به طور کامل به مرحله اجرا درنیامد.

تجدید ناکام

اجرای برنامه‌های مشابه در نقاط مختلف دنیا از آسیا گرفته تا آمریکای‌لاتین ثمربخش نبوده و آمریکایی‌ها نتوانستند مانع از کشت گیاهان افیونی و فرآوری مواد مخدر شوند.

برنامه مشابهی در پایان دهه 1990 میلادی در کلمبیا به مرحله اجرا درآمد که در عمل هیچ تاثیری در سطح تولید کوکائین در این کشور آمریکای‌لاتین نداشت. با این حال آمریکایی‌ها امیدوارند تلفیق برنامه جلوگیری از کشت خشخاش با برنامه‌های جایگزین چون اجرای طرح‌های توسعه زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان نتیجه مشابهی به دست دهد.

گلوگاه القاعده و طالبان

به اعتقاد سازمان ملل و کارشناسان، در حال حاضر القاعده و طالبان سالانه 100 میلیون دلار از محل مشارکت در کشت خشخاش و تولید و تجارت مواد افیونی درآمد کسب می‌کنند.

درست در شرایطی که ارتش آمریکا مترصد اجرای طرح افزایش نیرو در افغانستان و ایجاد نسخه افغان شوراهای بیداری با الگوبرداری از طرحی مشابه در عراق برای بومی‌سازی مقابله با عوامل خشونت است، تلاش برای جلوگیری از کشت خشخاش را می‌توان آخرین فصل از برنامه غربی‌ها برای خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها و اعمال فشار بر آنها تلقی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها