با کدک‌ها و فایل‌های ویدئویی آشنا شوید

صوت و تصویر به هزار شکل

یک خبر بد: منتظر پشتیبانی ویدئو نباشید!

نگارش بعدی زبان برقراری ارتباط در دنیای وب، یعنی HTML 5 قرار است در زمینه رسانه‌های تحت وب، قدم بزرگی بردارد و قرار ات به‌جای به‌کارگیری ابزارهای تجاری‌ و فناوری‌هایی چون فلش یا سیلورلایت، خود از تگ‌های ویدئو و صدا پشتیبانی کند. هر چند، گویا گفته می‌شود که استاندارد پنجم، قطعا دارای کدک (Codec) تصویر نخواهد بود.
کد خبر: ۲۶۷۴۷۱

مساله این‌که کدام کدک تصویری انتخاب شود، به‌طور گسترده‌ای مورد مباحثه قرار گرفت. فرمت منبع‌باز Theora که از فرمت‌های Ogg است، قرار بود به‌عنوان استاندارد ویدئوی وب نایل شود. پیروزی‌ای که نه‌تنها برای کاربران وب بود، بلکه برای استانداردهای آزاد نیز به‌شمار می‌رفت. این پیروزی به‌تاخیر افتاده است (هرچند در کل امیدی نیست که به‌دست آید) و دلیل آن هم فقط یک چیز است: توزیع‌کنندگان.

یان هیکسن، یکی از نویسندگان ویژگی‌های HTML5،‌ هفته گذشته اعلام کرد که قرار است Ogg Theora به‌عنوان پلاگین استاندارد تصویری عرضه کنند چرا که سازندگان مرورگر دنیا در مقابل آن جبهه گرفته‌اند. به گفته هیکسن، اپل به‌خاطر عدم پشتیبانی سخت‌افزاری از تیورا پشتیبانی نخواهد کرد. موزیلا فایرفاکس3 از تیورا پشتیبانی می‌کند اما از فرمت H.264 خیر، چرا که مشکلات مجوزگیری دارد، اوپرا، دیگر تولیدکننده مرورگر نیز، نظراتی مشابه دارد.

گوگل کروم از هر دوی این کدک‌ها پشتیبانی می‌کند، هر چند در نسخه لینوکس آن، کرومیوم، خبری از پشتیبانی H.264 نیست و به‌گفته گوگل، تئورا هنوز برای استفاده واقعی آماده نیست. مایکروسافت که بخش اعظم مرورگرهای وب را در اختیار دارد، اما سهم بازار را به‌طور آهسته و پیوسته از دست می‌دهد، هنوز چیزی در این باره نگفته است.

نتیجه این همکاری تجاری می‌شود همان کاری که هیکسن کرد: «من این دو بخش را در HTML5 حذف کردم و به‌جای آن مساله را تعریف نشده گذاشتم.» او دو سناریو را ترسیم می‌کند: یا تئورا سهم مناسبی از مخاطب را دریافت می‌کند و با این اقدام اپل را ساکت می‌کند، یا استانداردهای H.264 بعد از مدتی منقضی می‌شوند و قابل استفاده برای همگان خواهند شد.

هیکسن امیدوار است به جای این بن بست‌ها، پاسخ‌های خوبی از تولیدکنندگان مرورگر دریافت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها