جام جم آنلاین - 51 سال پیش در شب 22 و 23 ژوییه سال 1952 میلادی یک گروه به نام «افسران آزاد» قدرت را در مصر به دست گرفته و سلطنت ملک فاروق اول پادشاه این کشور را سرنگون کردند.
کد خبر: ۲۶۷۲۳
فاروق اول در روز 6 مه سال 1936 میلادی جانشین پدرش فواد اول شده بود. وی در دوران سلطنت خود امتیازات بسیاری برای انگلیسی ها قائل شده بود و مصر علی رغم استقلال ظاهری در عمل مانند یک مستعمره انگلستان بود.

فاروق اول در سال 1951 میلادی قراردادی را با انگلیس امضا می کند و امتیاز کانال سوئز را تا سال 1956 میلادی به این کشور واگذار می نماید. وی حملات زیادی را علیه جنبش وفد ، یک جنبش سیاسی که ریشه مردمی داشت و مصمم به برقراری استقلال کامل مصر بود را انجام داد.

حملات ضدانگلیسی در مصر افزایش می یابند

در 25 ژانویه سال 1952 میلادی ژنرال انگلیسی جرج آرسکین شورش 1000 بولوک که وظایف پلیس را به عهده داشتند به شیوه ای بی رحمانه سرکوب می کند. مصر در مرز انفجار قرار می گیرد. فساد بی اندازه حکومت سلطنتی و دستگاه دولت مردم را به تنگ آورده بود.

دو گروه مخالف عمده علیه حکومت سلطنتی دست به فعالیت می زنند. گروه اخوان المسلمین و گروه «افسران آزاد» که توسط یک سرهنگ 33 ساله به نام جمال عبدالناصر ، قهرمان جنگ علیه اسرائیل ، تاسیس شده بود.
در شب 22 و 23 ژوییه افسران آزاد به فرماندهی جمال عبدالناصر دست به کودتا می زنند و سلطنت فاروق را سرنگون می کنند. فاروق به تبعید به اروپا می رود. پس از پیروزی کودتا ، سرهنگ ناصر مقام خود را به ژنرال محمد نجیب 41 ساله که از لحاظ درجه ارشدتر بوده و چهره ای شناخته شده بود واگذار می کند و ژنرال محمد نجیب ریاست دولت را به عهده می گیرد.
در روز 18 ژوئن سال 1953 میلادی ، در مصر جمهوری اعلام می شود و ژنرال نجیب عهده دار مقام ریاست جمهوری و نیز نخست وزیری می شود.

سرهنگ جمال عبدالناصر از طرف ژنرال نجیب به سمت معاون نخست وزیر منصوب می شود. در روز 14 نوامبر سال 1954 میلادی ، ژنرال محمد نجیب از مقام خود برکنار شده و سرهنگ عبدالناصر جوان مهار قدرت را در دست می گیرد.
به این ترتیب در شب 22 و 23 ژوییه سلطنت ملک فاروق اول در مصر سرنگون می شود و با به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر دوران جدیدی برای مصر آغاز می گردد. از آن پس سالگرد سرنگونی ملک فاروق اول به جشن ملی مصر تبدیل می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها