گروه سیاسی: پس از 2 سال اسارت، 5 دیپلمات و کارمند ایرانی ربوده شده در عراق از سوی نیروهای آمریکایی آزاد شدند و این‌هفته وارد ایران خواهند شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، این دیپلمات‌ها از سوی نظامیان آمریکایی مستقر در عراق، پنجشنبه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد تحویل داده شدند.
کد خبر: ۲۶۵۵۸۰

محسن باقری، محمود فرهادی، مجید قائمی، مجید داغری و عباس جمی 5 دیپلمات ایرانی کنسولگری اربیل هستند که نظامیان آمریکایی 2 سال پیش آنها را ربوده بودند.

معاون سفارت ایران در عراق با اعلام این خبر گفت: این دیپلمات‌ها در کمال صحت و سلامت، تحویل سفارت ایران شدند.

به گزارش مهر، کاظم فروتن، معاون سفارت ایران در عراق اظهار کرد: پس از طی یکسری مقدمات برای دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی آنها ظرف یکی دو روز آینده به ایران باز خواهند گشت.

وی در این‌باره افزود: این افراد پس از استراحت و انجام زیارت، احتمالا امروز یا فردا به ایران بازمی‌گردند.

فروتن درباره این که آیا دیپلمات‌های ایرانی بعد از آزادی، با خانواده‌های خود دیدار داشته‌اند یا خیر، تصریح کرد: آنها با خانواده‌های خود بعد از آزادی صحبت کرده‌اند و با بازگشتشان به ایران اسلامی، طبیعتا با خانواده خود نیز دیدار می‌کنند.

نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق، 21 دی ماه 1385 با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر اربیل عراق، دیپلمات‌های مستقر در آن را ربوده بودند. آمریکا طبق توافق با عراق، از روز سه‌شنبه 30 ژوئن 2009 (9 تیر)‌ خروج از شهرهای عراق، استقرار در پادگان‌ها و تحویل امنیت شهرها به نیروهای عراقی را آغاز کرد. طبق این توافق از همین تاریخ تحویل تمامی زندانیان در اختیار آمریکا در عراق از جمله دیپلمات‌های ایرانی و همچنین اماکن موجود تحت اختیار در این کشور به دولت عراق آغاز شد.

تماس تلفنی وزیر امور خارجه عراق با متکی

در همین حال در تماس تلفنی هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ، وی خبر تحویل 5 دیپلمات ایرانی به دولت عراق و متعاقب آن، تحویل آنان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد را برای بازگشت به جمع خانواده‌هایشان اعلام کرد.

متکی ضمن ابراز خوشحالی از آزادی دیپلمات‌های ایرانی و اشاره به طولانی شدن مدت بازداشت آنها گفت: با خروج نیروهای آمریکایی، آرامش و ثبات کامل به عراق باز خواهد گشت.

وی افزود: اقدام آمریکا در بازداشت دیپلمات‌های ایرانی در کارنامه این کشور به عنوان نقض کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌‌المللی ثبت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها