سعد حریری ، رهبر فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان و شاخص‌ترین چهره ائتلاف غربگرای 14 مارس این کشور در حالی شنبه گذشته از سوی میشل سلیمان، رئیس‌جمهور ماموریت یافت تا کابینه جدید این کشور را تشکیل دهد که با گذشت کمتر از دو هفته روند تشکیل دولت هیچ پیشرفتی نداشته است.
کد خبر: ۲۶۴۶۴۳

هر چند با اعلام نتایج انتخابات 7 ژوئن (17 خرداد) لبنان که موجب شد توازن جناح‌های سیاسی تقریبا دست‌نخورده مانده و هر یک از 2 جناح اصلی کرسی‌های خود را حفظ کند کاملا مشهود بود پست نخست‌وزیری و مسوولیت تشکیل کابینه به جناح پیروز انتخابات یعنی ائتلاف 14 مارس می‌رسد اما تحقق این مساله مستلزم توافقات پشت‌پرده سران 2 جناح بود.

قوانین لبنان برای توزیع قدرت بین گروه‌های مذهبی به گونه‌ای تدوین شده که ریاست‌جمهوری به مسیحیان مارونی، نخست‌وزیری به اهل تسنن و ریاست پارلمان به شیعیان می‌رسد. اگرچه شیعیان تاکید دارند ترکیب جمعیتی لبنان طی دهه‌های اخیر تغییر کرده و در حال حاضر با توجه به این که شیعیان در اکثریت هستند این قانون باید مورد بازنگری قرار گیرد لیکن همین قانون فعلی هم برای اجرا با چالش‌های متعددی مواجه است.

بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و شکل‌گیری آرایش نیروهای سیاسی در لبنان رایزنی‌های پشت پرده برای تعیین رئیس پارلمان، نخست‌وزیر و مشخص شدن نحوه توزیع پست‌های وزارتی آغاز شد.

ائتلاف 8 مارس که نام خود را از تجمع بزرگی که روز 8 مارس سال 2005 در حمایت از حزب‌الله لبنان در میدان مرکزی بیروت، پایتخت این کشور برگزار شد به عاریت گرفته است در این رایزنی‌ها خواستار تقسیم عادلانه پست‌های وزارتی بود ولی مخالفت چندانی با نخست‌وزیری حریری 39 ساله که به واسطه گرایشات غربی‌اش زبانزد است، نداشت.

جناح 14 مارس که نامش به تجمع مشابهی که یک هفته بعد از 8 مارس 2005 در واکنش به گردهمایی هواداران حزب‌الله شکل گرفت، اشاره دارد در مقابل به انتخاب مجدد نبیه‌بری به ریاست پارلمان لبنان چراغ سبز نشان داد.

نشست‌های متعددی بین سران 2 جناح شکل گرفت که در آخرین مورد آن حریری یک هفته قبل از انتصابش به نخست‌وزیری با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار و گفتگو کرد.

وقتی حاضران در نشست 25 ژوئیه (4 تیر) پارلمان با اکثریت آرا، بری که رهبر جنبش امل و از چهره‌های متنفذ ائتلاف 8 مارس است را بار دیگر به مدت 5 سال در سمت خود ابقا کردند کاملا مشخص بود که رای مثبت نمایندگان 14 مارس به او ثمره توافق پشت پرده دو جناح است. ابقای بری به این معنا بود که 8 مارس به نخست‌وزیری رسیدن حریری را پذیرفته است.

حریری که روابط نزدیکی با ایالات‌متحده دارد و از حمایت برخی کشورهای قدرتمند عرب چون مصر و عربستان‌سعودی برخوردار است علاوه بر آرای 71 عضو پارلمانی ائتلاف 14 مارس به یمن حمایت 15 نماینده جنبش امل در پارلمان در مسیر راهیابی به کاخ نخست‌وزیر قرار گرفت.

به استثنای نمایندگان پارلمانی جنبش امل سایر نمایندگان وابسته به ائتلاف 8 مارس به نخست‌وزیری حریری ‌رای ممتنع دادند تا او در نهایت از مجموع 128 نماینده پارلمان از حمایت 86 نفر برخوردار شود.

اگرچه حریری به حکم سلیمان مامور تشکیل کابینه شد لیکن مهم‌ترین مرحله عبور از بحران انتخابات لبنان نه انتصاب او که نحوه تقسیم پست‌های کابینه است. او عصر یکشنبه گذشته طی نشستی با نخست‌وزیران سابق لبنان و برخی چهره‌های سرشناس 8مارس به بررسی گزینه‌های موجود برای تشکیل کابینه‌اش پرداخت.

یکی از مولفه‌های مورد توافق حاضران در این نشست اجتناب از معرفی افرادی برای عضویت در کابینه بود که در انتخابات پارلمانی اخیر موفق به کسب آرای مردم نشده بودند. علاوه بر آن مقرر شد از 30 پست وزارتی 16 پست به ائتلاف حاکم، 5 پست به رئیس‌جمهور و 9 پست به معارضان (8 مارس) واگذار شود اما یکی از موضوعاتی که شرکت‌کنندگان در این نشست نتوانستند بر سر آن به توافق برسند چگونگی توزیع پست‌های کلیدی چون وزارت کشور، دفاع، دادگستری و دارایی بود.

زورآزمایی در سایه

با وجود آن که هر دو جناح پیشروی لبنان بر اساس توافق‌نامه‌ای که 5 می سال گذشته میلادی با میانجی‌گری دولت قطر در دوحه،‌ پایتخت این کشور منعقد شد متعهد به عدم به کارگیری سلاح برای حل اختلافات و توزیع پست‌های دولتی در چارچوب ضوابط قانونی شده‌اند لیکن به نظر می‌رسد اختلاف نظرهای حزب‌الله و احزاب نزدیک به حریری برسر ترکیب کابینه گسترده‌تر از چیزی است که قبلا گمان می‌رفت.

علاوه بر مخالفت حریری با اعطای حق وتوی مصوبات دولت به حزب‌الله که به‌رغم زمینگیر کردن دولت طی یک سال گذشته موجب شده بود آرامش نسبی بر کشور حاکم شود گرایش او به پیگیری طرح خلع سلاح مقاومت به سنگ بنای اختلاف نظرهای او با جنبش حزب‌الله تبدیل شده است.

تعیین ترکیب کابینه آن گونه که حریری مدنظر دارد و پا فشاری وی بر عدم واگذاری حق وتو به حزب‌الله و جناح‌های همسو با این جنبش به منزله در حاشیه قرار گر فتن 8 مارس در دولت بعدی لبنان خواهد بود که 8 مارس به طور طبیعی در مقابل این تحولات مقاومت می‌کند و تمام توان خود را در جهت محقق نشدن آنها به کار خواهد بست.

ابر تیره خطرات

هنوز نشست حریری و تعدادی از چهره‌های برجسته میانی لبنان در ساعات شامگاهی یکشنبه گذشته به پایان نرسیده بود که صدای شلیک گلوله در یکی از محله‌های بیروت بلند شد. به این ترتیب درگیری‌های مسلحانه پراکنده که از حدود یک هفته گذشته آغاز شده است از اختلافات دو طرف پرده برداشت.

هواداران حریری و شبه‌نظامیان جنبش حزب‌الله در یکی از محلات پایتخت لبنان با هم درگیر شدند تا یاد و خاطره درگیری‌های خیابانی خونبار اوایل سال گذشته در نابلس، بیروت و سایر شهرهای این کشور در خاطر مردم زنده شود.

هر چند هر دو جناح در اولین ساعات روز بعد به تقبیح این زد و خورد که یک کشته و سه زخمی بر جای گذاشت، پرداختند اما واقعیت این بود که2 جناح با این درگیری برای هم پیام فرستادند که حاضر به کوتاه آمدن نیستند.

مذاکرات حریری با نمایندگان احزاب و جناح‌های لبنانی برای تشکیل کابینه تا واپسین ساعات چهارشنبه گذشته ادامه داشت بی‌آن که هیچ نشانی از احتمال دستیابی دو طرف به توافق جامع در آینده نزدیک به چشم بخورد.

زندگینامه سعد حریری

سعدالدین الحریری فرزند رفیق الحریری، از نخست‌وزیرهای پیشین لبنان است که سال 2005 در انفجاری در بیروت، پایتخت این کشور کشته شد.

حریری در سال 1970 در ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی به دنیا آمد و به جز شناسنامه لبنانی تابعیت عربستان‌سعودی و فرانسوی را نیز دارد. او فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه جرج تاون واشنگتن است.

حریری 39 ساله تا پیش از مرگ پدرش در عرصه سیاسی لبنان حضور نداشت و اغلب به اداره شرکت‌های بازرگانی و مالی پدرش در عربستان‌سعودی و لبنان مشغول بود. او نیز مانند پدر دارای روابط قوی با خاندان پادشاهی عربستان‌سعودی است و بیشتر اوقات خارج از لبنان را در این کشور می‌گذراند.

حریری با لارا بشیرالعظم سوری‌تبار ازدواج کرده است. وی دارای دو فرزند پسر به نام‌های حسام‌الدین و عبدالعزیز و دختری به نام لؤلؤ است. سعد در انتخابات پارلمانی سال 2005 لبنان به پارلمان راه یافت و ریاست فراکسیون پارلمانی المستقبل رابر عهده گرفت اما فؤاد سنیوره، از سران جناح حاکم 14 مارس نخست‌وزیر شد.

منبع: کریستین ساینس مانیتور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها