ستون‌های سقف مسجد کبود در حال نابودی

سقف مسجد کبود از بیرون ایزوگام شده ولی پوشش چوبی آن از داخل پوسیده و در شرف فروریختن است و بعید به‌نظر می‌رسد ظرف یک یا دو سال دیگر اثری از ستون‌های چوبی سقف مسجد باقی بماند.
کد خبر: ۲۶۳۸۴۵
مسئول سابق مرمت مسجد کبود با اشاره به اینکه اوضاع مسجد کبود وخیم‌تر از گذشته است، گفت:« هر روز وضعیت مسجد خراب‌تر می‌شود و کسی هم به فکر نیست چنانکه ستون‌های چوبی سقف مسجد درحال فروریختن است و کارگاه مرمتی مسجد نیز تعطیل است. لذا بعید می دانم تا یکی دو سال دیگر اثری از ستونهای چوبی سقف مسجد باقی بماند.»
 
لیلا حاجوی با تاکید براینکه مسئولان میراث استان اهمیتی به مسجد کبود نمی‌دهند، افزود:« در محوطه مسجد کبود روی پایه ساخت و ساز شده است چنانکه در قسمتی از محوطه که مهمترین آثار هم در آنجا واقع است، تنها یک کوچه دو متری برای عبور و مرور و رسیدن به سایت مسجد باز است و مابقی در تصرف برج ابریشم درآمده که روی محوطه سه هزار ساله ساخته شده است.»
 
به گزارش CHN مسجد کبود یا گوی مسجد از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قرا یوسف از سلسله ترکمانان قراقویونلو است که در 870 هجری قمری به همت و نظارت جان بیگم خاتون، زن جهانشاه بن قرایوسف قره قویونلو، پایان یافته است.
 
گوی مسجد به شکل مجموعه ای از بناهای مذهبی و عام المنفعه مثل مسجد، آرامگاه، کاروانسرا، حمام، بازار ساخته شد. ساخت این مجموعه در این مکان تصادفی نبود. در واقع تداوم قداست محلی است که از گذشته ها وجود داشته است. قبرستان گوی مسجد 9 متر پایین تر از سطح کنونی مسجد، محل تدفین انسان هایی بوده که از 3200 سال پیش در اینجا با آیینی خاص به خاک سپرده شده اند.
 
اما در سال 1376 ساخت مجتمع تجاری ابریشم در حریم سایت مسجد کبود بیش از 80 درصد قبرستان تاریخی سه هزار ساله را نابود کرد.
 
حاجوی، مسئول سابق مرمت مسجد کبود با اشاره به اینکه بحث حفظ حریم در مورد مسجد کبود کاملا منتفی است، یادآور شد:« پاساژ و برج و دیگر سازه های غیرمجاز حاشیه مسجد کبود در حریم اثر ساخته نشده بلکه اینها کاملا در عرصه و بر روی محوطه باستانی ساخته شده و پایه بناهای جدید بر روی قبرها اطراف مسجد گذاشته شده است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها