دانشمندان سازمان فضایی اروپا (اسا) اعلام کردند: در نظر دارند کاوشگر خورشیدی «اولیس» (Ulysses) را پس از 19 سال خدمت خاموش کرده و فعالیت آن را به پایان برسانند.
کد خبر: ۲۶۲۲۵۰

به گزارش ایسنا ، به نظر می‌رسد این کاوشگر خورشیدی به خودی خود از کار نخواهد ایستاد، اما از آنجا که دیگر قابل استفاده نیست به تاریکی فرو خواهد رفت و به دست متخصصان خاموش خواهد شد.

کاوشگر UIYSSES در سال 1990 از شاتل فضایی دیسکاوری پرتاب شد و قرار بود ماموریت خود را طی پنج سال به انجام برساند. از آن زمان تاکنون حدود 19 سال گذشته و این کاوشگر در تمام این مدت به فعالیت خود ادامه داد.

در طول این دوره UIYSSES مسافتی حدود 5.8 میلیارد مایل را طی کرده و هنوز هم به مسیر خود ادامه می‌دهد.

16 ماه پیش دو آژانس فضایی آمریکا و اروپا اعلام کردند که این کاوشگر رو به مرگ است، اما چیزی آن را سرپا نگه داشته و در طول ماموریتش اطلاعاتی علمی مبهم درباره یک سال کامل فوق‌العاده از لکه‌های خورشیدی و بادهای خورشیدی برای محققان به دست آورده و به زمین ارسال کرده است اما مقامات فضایی اعلام کردند، اکنون دیگر انرژی، موقعیت و آنتن‌های کاوشگر قابل استفاده نیست و بنابراین تصمیم گرفتند با خاموش کردن انتقال دهنده UIYSSES آن را برای همیشه خاموش کنند.

فضاپیمای Ulysses در سال 1990 برای انجام یک ماموریت پنج ساله به فضا فرستاده شد که هدف از آن مطالعه روی خورشید و تاثیر این ستاره عظیم و حیات بخش روی فضای اطرافش بود.

فضاپیمای «اولیس» که در واقع چهار برابر طولانی تر از طول عمر قابل انتظارش برای این ماموریت خدمت کرد، به تازگی در شرایط سخت و خشن فضا از پای درآمده است.

این فضاپیما ساخت اروپا است و ناسا منبع نیروی ژنراتور ترموالکتریک رادیوایزوتوپ آن را تهیه کرده و با شاتل دیسکاوری به فضا فرستاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها