گروه سلامت: «بیماری مقاربتی» از آن دسته بیماری‌هایی است که اغلب اشخاص سعی در پنهان نگاه داشتن آن دارند و از مراجعه به پزشک حذر می‌کنند. در صورتی که شخص می‌تواند در مراحل اولیه این بیماری، با مراجعه به پزشک متخصص، مانع از گسترش و توسعه بیماری شود و حتی آن را درمان کند. دکتر شاهین قاسمی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه دراین‌باره به «جام‌جم» می‌گوید: بیماری‌های مقاربتی در زنان و مردان از نظر عوامل ایجادکننده و عوارض، تقریبا مشابه هم هستند و می‌توانند خود را توسط علائم ادراری همچون سوزش، ترشح چرکی و تکرر ادرار یا به صورت علائم پوستی در ناحیه تناسلی نشان دهند.
کد خبر: ۲۵۸۳۸۱

به گفته این متخصص عفونی، بیماری‌هایی که در این راستا، خود را توسط ترشح و سوزش نشان می‌دهند شامل دو بیماری معروف سوزاک و کلامیدیاست.

بیماری «کلامیدیا» از آن جهت دارای اهمیت است که بیش از 50 درصد افرادی که مبتلا به سوزاک می‌شوند، همزمان به این بیماری نیز مبتلا می‌شوند.

دکتر قاسمی با اظهار این مطلب، بیماری‌های مقاربتی با تظاهرات پوستی را شامل «سیفلیس»، هرپس (عامل آن ویروسی شبیه ویروس تبخال دارد)‌، شانکروئید و... ذکر می‌کند و یادآور می‌شود: اغلب این بیماری‌ها از طریق جنسی به‌وجود می‌آیند.

علائم بیماری

انواع بیماری‌های مقاربتی بسته به نوع آنها، دارای یک دوره پنهان هستند که در انواع این بیماری‌ها متفاوت‌اند، مثلا بیماری سوزاک دارای دوره‌ای 3 تا 5 روزه‌است. این متخصص بیماری‌های عفونی، دوره پنهان بیماری سیفلیس را یک ماهه ذکر کرده و متذکر می‌شود، برخی از این نوع بیماری‌ها همچون ایدز دارای دوره پنهانی چند ماهه و حتی یکساله‌اند.

وی می‌افزاید: در این دوره (پنهان)‌ فردی که فاقد علائم است، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل و بیماری را پخش کند که با توجه به عوارض این بیماری‌ها، مشکلات شدیدی برای فرد و خانواده ایجاد می‌شود.

این عضو هیات علمی می‌گوید: علائم ظاهر‌شده توسط بیماری، می‌تواند به نوع بیماری مقاربتی، مرتبط باشد مثلا در سوزاک، شخص پس از 3 تا 5 روز از ترشح چرکی و سوزش از مجرای ادرار، به پزشک شکایت می‌کند که طبق آزمایش‌های انجام شده، تشخیص و عملیات درمانی صورت می‌گیرد.

دکتر قاسمی در مورد بیماری سیفلیس اظهار می‌کند: در مراحل اولیه بیماری (دوره پنهان)‌، بیمار با یک زخم غیرچرکی در ناحیه تناسلی روبه‌روست و بعد از مدت‌ها، علائم دیگر همچون بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه کشاله ران رخ می‌دهد که پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها، بیماری باعث درگیری سایر ارگان‌های بدن چون مفاصل، استخوان‌ها، قلب و عروق و مغز و اعصاب می‌شود (که ممکن است 30 سال پس از این بیماری، علائم قلبی و مغزی وی بروز کند)‌.

وی در خصوص دوره پنهان بیماری شانکروئید خاطرنشان می‌کند: این زمان در شانکروئید 5 الی 6 روزه است که شخص با زخم چرکی و بسیار دردناک ناحیه تناسلی مواجه می‌شود.

نحوه تشخیص بیماری

برای تشخیص بیماری سوزاک، احتیاج به انجام آزمایش ادرار است ولی در مورد بیماری سیفلیس آزمایش خون تعیین‌کننده است، ولی در بیماری شانکروئید از زخم عفونی آزمایش به‌عمل می‌آید تا نوع بیماری شناخته شود.

دکتر قاسمی با اشاره به این که عوارض بیماری‌های مقاربتی متفاوت‌اند، می‌افزاید: در بیماری سوزاک عوارضی همچون تنگی مجرا، نازایی (عقیمی)‌، ورود میکروب به خون و درگیری مفاصل بدن را به همراه دارد ولی در بیماری سیفلیس فرد دچار درگیری دریچه‌های قلب، بافت مغز و حتی سایر اعضا و استخوان‌ها می‌شود و این طور نیست که در این دسته از بیماری‌ها، فقط سیستم تناسلی دچار عارضه شود به عنوان مثال در بیماری ایدز ‌(HIV) تمامی اعضای بدن تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرند.

اکثر بیماری‌های مقاربتی درمان شدنی‌اند (بجز بیماری ایدز HIV که درمان صد در صد ندارد).‌ این عضو هیات علمی دانشگاه با اعلام این مطلب می‌افزاید: ولی درمان زمانی مناسب است که تاخیری در تشخیص داده نشود و اعضای داخلی بدن درگیر بیماری نشوند چون در آن صورت درمان طولانی مشکل خواهد بود.

وی در پایان عنوان می‌کند: در بیماری‌های عفونی مقاربتی، پیشگیری به درمان مقدم است یعنی با توجه به عوارض و مشکلات عدیده‌ای (روحی، روانی، اجتماعی)‌ که می‌تواند برای فرد و اطرافیان به همراه داشته باشد، بهترین راه‌حل پیشگیری است که با به‌کارگیری و رعایت اصول اخلاقی، اعتقادی و بهداشتی، می‌توان از بروز این نوع از بیماری‌ها جلوگیری به عمل آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها