گروه اقتصاد: مدیران شرکت‌های انرژی آلمان عصر سه شنبه در اولین میزگرد انرژی آلمانی خاورمیانه‌ای با تمرکز بر ایران در برلین نسبت به از دست رفتن فرصت‌ها و بازار ایران به دلیل اقدامات فراتر از قطعنامه‌ها در این کشور بشدت انتقاد کردند. به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور وزیر نفت کشورمان و تنی چند از معاونان وی، گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان و علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مدیران حدود 30 شرکت بزرگ انرژی نفت و گاز آلمان از آنچه خروج شرکت‌های آلمانی از بازار ایران به دلیل تصمیمات فراتر از قطعنامه‌های سازمان ملل و ورود گسترده شرکت‌های چینی و روسی به جای آنها عنوان نمودند، بشدت گلایه کردند.
کد خبر: ۲۵۱۴۹۵

این کارشناسان انرژی با اشاره به آن که تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده، بیشتر به شرکت‌های آلمانی لطمه زده است، خواستار استفاده از بانک‌های چینی و دیگر کشورها برای حمایت آنان جهت حضور در بازار ایران شدند. این مدیران به فضای مناسب کسب و کار در ایران اشاره کردند و گفتند: قطعنامه‌های سازمان ملل به شرکت‌های آلمانی لطمه نمی‌زنند، بلکه خود آلمان‌ها به خودشان ضربه می‌زنند. غلامحسین نوذری، وزیر نفت کشورمان نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های بلند مدت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه میادین نفت وگاز که طی آن رسیدن به تولید 2/5میلیون بشکه نفت در روز در پایان دو برنامه 5 ساله پیش بینی شده است، گفت: ایران دارای ذخایر فراوان نفت وگاز است که بهره برداری از آنها نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی به طرح‌های توسعه نفت وگاز در منطقه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در این منطقه 10 فاز به بهره‌برداری رسیده است و 18 فاز دیگر نیز آماده برای سرمایه‌گذاری هستند.

وزیر نفت ادامه داد: ایران طرح‌های بزرگ نفتی مثل آزادگان، یادآوران، دارخوین و خطوط انتقال گاز سراسری را برای تامین گاز صنایع جدید پیش‌بینی کرده است. برای اجرای این طرح‌ها و رساندن آنها به بهره برداری و اهداف پیش بینی شده باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد. نوذری به طرح آزادسازی قیمت انرژی در ایران اشاره کرد و گفت: برای تامین نیاز کشور به سوخت، پالایشگاه‌هایی برای احداث طراحی شده اند که تمامی این طرح‌ها آماده پذیرش سرمایه‌گذاری بویژه از سوی آلمان‌ها هستند.

وزیر نفت اظهار کرد: فضای ایران برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است و نتیجه سرمایه‌گذاری در ایران برای هر دو طرف برد  برد است. وی در پاسخ به انتقاد سرمایه‌گذاران آلمانی به از دست دادن طرح‌ها در ایران و جایگزینی شرکت‌های چینی به جای آنان، گفت: شرکت‌های آلمانی باید با دولت این کشور در باره بعضی رفتارهای خارج از چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل، صحبت کنند.

وی به کیفیت بالای کارهای شرکت‌های آلمانی اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها می‌توانند با اراده و هماهنگی به حضور خود در بازار ایران کمک کنند. وزیر نفت کشورمان ادامه داد: ایران نمی‌تواند منتظر بماند. ما کارهای توسعه‌ای خود را با حضور شرکت‌های روسی و چینی به پیش خواهیم برد.

نوذری به تلاش گسترده شرکت‌های چینی برای حضور در بازار ایران اشاره کرد و خطاب به مدیران شرکت‌های انرژی آلمان گفت: آنها طرح‌ها را از ما گرفته و کار‌ها را از دست شما خارج می‌کنند. شرکت‌های آلمانی نیز تنها نظاره گر هستند. آغوش ما برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های مختلف باز است و به دنبال کارهای کیفی و مناسب هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها