جام جم آنلاین - 509 سال پیش ، در روز 7 ژوئن سال 1494 میلادی نمایندگان پادشاهان پرتغال و اسپانیا در شهر توردسییاس واقع در ایالت والادولید اسپانیا ، پیمانی به نام پیمان توردسییاس را امضاء کردند که براساس آن به استثناء قاره اروپا ،
کد خبر: ۲۴۸۴۷
این دو قدرت دریایی آن زمان ، دنیا را بین خود تقسیم کردند.
پرتغال کشور کوچک ساحلی اروپا که از یک نیرو دریایی قدرتمند برخوردار بود ، جهانگشایی خود را از سال 1415 میلادی با اشغال بخشی از ساحل مراکش آغاز کرد.
دریانوردان پرتغالی در اوایل قرن پانزدهم جزایر آزور واقع در اقیانوس اطلس را کشف کردند.
این دریانوردان سواحل غربی افریقا را مورد اکتشاف قرار می دادند تا بلکه با دور زدن این قاره راهی به سوی هندوستان بیابند.
آنها برای این که به مالکیت خود بر مناطق کشف شده مشروعیت ببخشند ، در سال 1481 امتیازی را از پاپ وقت دریافت کردند که چون قصد مسیحی کردن ساکنان این نواحی را دارند ، مالکیت مناطق کشف شده متعلق به پرتغال است .
در این میان کریستف کلمب که تحت فرمان سلطنت اسپانیا بود ، اقیانوس اطلس را پیمود و قاره امریکا را کشف کرد.
در رم ، پاپ الکساندر ششم بورجیا در 4 مه سال 1493 میلادی دو هفته پس از بازگشت کریستف کلمب ، قانون سال 1481 را لغو کرد و برای جلوگیری از جنگ و خونریزی میان دو کشور مسیحی اسپانیا و پرتغال مقرر کرد سرزمین های تازه ای که در غرب مجمع الجزایر آزور واقع شده اند متعلق به اسپانیا و سرزمین های واقع در شرق این مجمع الجزایر متعلق به پرتغال هستند.
اما پرتغالی ها به این تصمیم اعتراض کردند زیرا سهم آنها به باریکه ای از ساحل افریقا محدود می شد.
سرانجام دو کشور برای اجتناب از جنگ مذاکراتی را آغاز کردند که منجر به امضای پیمان توردسییاس در 7 ژوئن سال 1494 میلادی شد.
براساس این پیمان مرز قلمرو دو قدرت دریایی به 370 مایلی جزایر دماغه سبز منتقل شد و تمام سرزمین هایی که در غرب این مرز بود به مالکیت اسپانیا و سرزمین هایی که در شرق آن واقع شده بود به تملک پرتغال درآمد.
پاپ الکساندر ششم به نوبه خود این پیمان را تصویب کرد.
به این ترتیب پرتغال و اسپانیا جهان آن روزگار را بین خود تقسیم کردند.

بهرام افتخاری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها