از سوی معاون رییس جمهوری اعلام شد

آمادگی ایران برای توسعه روابط با سن وینسنت

«پرویز داودی» معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه پس از استقبال رسمی از «رالف ادوارد گونسالوس» نخست وزیر «سن وینسنت و لاس گرانادیناس» ، آمادگی تهران را برای گسترش روابط با این کشور کوچک حوزه دریای کارائیب و امریکای مرکزی اعلام کرد.
کد خبر: ۲۴۸۴۱۸

 داودی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط با همه کشورهای دوست و مستقل دنیا دانست و گفت: کشورهای آمریکای جنوبی و کاراییب از نظر جمهوری اسلامی اسلامی ایران کشورهای مهمی هستند و به همین دلیل علاقه‌مندیم که روابط خود را با همه این کشورها ارتقا دهیم.

«سن وینسنت و لاس گرانادیناس» ، یک کشور کوچک جزیره ای واقع در شمال ونزوئلا و جزیره گرانادا در دریای کارائیب است که کل مساحت آن 389 کیلومتر مربع و جمعیت آن 118 هزار نفر است. این کشور از نظر مساحت، دویست و هشتمین و از نظر جمعیت، یکصد و هفتادو هفتمین کشور جهان به شمار می رود.

«سن وینسنت و لاس گرانادیناس» در سال 1979 میلادی – 30 سال پیش- استقلال خود را از استعمار انگلیس جشن گرفت اما همچنان جزو کشورهای مشترک المنافع آن به شمار رفته و رییس حکومت آن، الیزابت دوم ملکه انگلستان است. فرماندار کل «سن ویسنت» ، فدریک بایانتین و نخست وزیر آن که از طریق رای حزبی مردم انتخاب می شود ، «رالف ادوارد گونسالوس» است.

پایتخت «سن وینسنت و لاس گرانادیناس» شهر «کینگستون» با 18 هزار نفر جمعیت است . این کشور شامل جزیره سن ویسنته و دوسوم جزایر گرانادیناس شمالی است و مهمترین صادرات آن را موز و محصولات کشاورزی تشکیل می دهد.

به گزارش ایسنا، داوودی و نخست‌وزیر «سنت وینسنت و لاس گرانادیناس» سابقه خوب و رو به رشد مناسبات و همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین از جمله کوبا، ونزوئلا، اکوادور و نیکاراگوئه افزود: جمهوری اسلامی ایران روابط خود با همه کشورهای آمریکای جنوبی را نه تنها محدود نکرده بلکه با توسعه این روابط معتقد است زمینه نزدیکی هر چه بیش‌تر ملت‌ها فراهم خواهد شد.

وی افزود: ایران برای توسعه روابط دوستانه با کشور «سنت وینسنت و گرنادنیس» اهمیت زیادی قائل است.

داوودی با اشاره به تجربیات خوب جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، پزشکی، فرهنگی و اقتصادی آمادگی کشورمان را برای انتقال این تجربیات به کشور «سنت وینسنت» اعلام کرد.

رالف ادوارد گونسالوس، نخست‌وزیر «سنت وینسنت و گرنادنیس» نیز در این دیدار با قدردانی از استقبال و مهمان نوازی گرم دولت و ملت ایران از وی، تاریخ و تمدن ایران را دیرینه دانست و گفت:کشور «سنت وینسنت و گرنادینس» مایل است روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران با توجه به قدمت دیرینه تاریخی و تمدنی توسعه دهد.

او با اشاره به همکاری و مناسبات رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین، خواستار توسعه بیش از پیش روابط دو جانبه شد.

گونسالوس با اشاره به دستاوردها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سدسازی، راه، ساخت فرودگاه و فن‌آوری‌های نوین خواستار انتقال این تجربیات از جمله کمک در ساخت فرودگاه بین‌المللی به کشورش شد.

مراسم استقبال رسمی

مراسم استقبال رسمی از رالف اوراد گونسالوس نخست وزیر «سنت وینسنت وگرنادنیس» صبح امروز با حضور پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

گونسالوس و داودی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور از یگان نظامی حاضر در میدان سان دیدند.

به گزارش خبرگزاریها، در آیین استقبال از نخست وزیر «سنت وینسنت وگرنادنیس» پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و مجمع الجزایر «سنت وینسنت وگرنادنیس» اعضای هیئت های عالی رتبه دو کشور از سوی داودی و رالف اوراد گونسالوس به یکدیگر معرفی شدند.

گونسالوس و هیئت همراه از دیشب وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند و در سه روز اقامت در تهران با مقامات عالی رتبه کشورمان از جمله رئیس جمهور دیدار خواهند کرد.

پس از مراسم استقبال رسمی نخستین دور مذاکرات رسمی مقامات دو کشور به ریاست گونسالوس و داودی برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها